Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Śmierć trochę przyhamowała, ale i tak na kujawsko-pomorskich drogach jest bardzo niebezpiecznie

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
W dużych miastach regionu kierowcy jeżdżą wolniej i rzadziej tracą prawa jazdy, ale bezpiecznie i tak nie jest – pogorszyła się statystyka wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów.
W dużych miastach regionu kierowcy jeżdżą wolniej i rzadziej tracą prawa jazdy, ale bezpiecznie i tak nie jest – pogorszyła się statystyka wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów. Grzegorz Olkowski
Nieco mniej zabitych w wypadkach i zdecydowanie mniej zatrzymań praw jazdy w dużych miastach za przekroczenie dozwolonej prędkości – to poprawiło się w trzech pierwszych miesiącach w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Poza tym jest tylko gorzej.

Zobacz wideo: Dron obserwował kierowców na ulicy Wyszyńskiego w Bydgoszczy

od 16 lat

Znaczące podwyższenie taryfikatora mandatów zasadniczo nie wpłynęło na zachowania zmotoryzowanych. Lepiej jest tylko w terenie zabudowanym, gdzie obserwuje się wolniejszą jazdę i mniej zatrzymań uprawnień. Przyznał to 21 marca podczas ostatniej sesji Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego sam komendant wojewódzki nadinsp. Piotr Leciejewski. Przyznał też, że więcej jest wypadków i ofiar śmiertelnych.

21 zabitych, 175 rannych

Jednak przez ostatnie dni marca śmierć nieco przyhamowała i pod tym względem statystyka nagle poprawiła się. W trzech pierwszych miesiącach tego roku na drogach regionu doszło do 167 wypadków (w analogicznym okresie roku ubiegłego było o 30 mniej), w których zginęło 21 osób (o 5 mniej niż ubr.), rany odniosło 175 (więcej o 25).

- W styczniu i lutym mieliśmy więcej zabitych niż w tym samym czasie roku ubiegłego, a na poprawę statystyki wpłynęły ostateczne dane za marzec. Okazuje się, że sytuacja jest dynamiczna i wiele może tu zrobić przedział dwu czy nawet tygodniowy – komentuje komisarz Robert Jakubas z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy. - Na liczbę i skutek zdarzeń drogowych najbardziej wpływają nadmierna prędkość i niedostosowanie jej do warunków panujących na drodze – to aż 60 procent wszystkich zdarzeń. Kolejne przyczyny to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe wyprzedzanie, często na trzeciego.

Źle z pieszymi i rowerzystami

Kierownictwo kujawsko-pomorskiej „drogówki” martwi jednak pogorszenie bezpieczeństwa niechronionych żadnymi systemami bezpieczeństwa uczestników ruchu – pieszych i rowerzystów.

To też może Cię zainteresować

Do 28 marca wydarzyły się 42 wypadki z udziałem pieszych (31 w ubr.), w tym aż 22 na oznakowanych przejściach (12). Zginęło 5 pieszych (3), a 40 odniosło rany (28).

Do 29 marca doszło do 23 wypadków z udziałem rowerzystów (13 w ubr.), w których zginęło 3 z nich (1 w ubr.), a rany odniosło 18 (11).

- Te dane mówią jasno, że coś jest nie tak. Dlatego zwiększamy nadzór nad bezpieczeństwem tych uczestników ruchu drogowego, dysponujemy więcej patroli na przejścia, wysyłamy do akcji drona i baczniej przyglądamy się także zachowaniom rowerzystów. Naszej uwadze nie umykają również zachowania kierowców wobec rowerzystów i pieszych – deklaruje Robert Jakubas.

W miastach jeździmy wolnej

Zdecydowaną poprawę odnotowuje się za to w statystyce zatrzymań praw jazdy na 3 miesiące w terenie zabudowanym. Do końca marca w całym województwie taki los spotkał 215 kierowców, podczas gdy w tym samym okresie 2021 roku aż 403.
Dużą poprawę zauważono zwłaszcza w dużych miastach: w Bydgoszczy i Grudziądzu spadek takich zdarzeń jest 50-procentowy, we Włocławku nawet większy (45 zatrzymań w stosunku do 108), zaś w Toruniu o 20 proc.

To też może Cię zainteresować

Przypomnijmy, iż zgodnie z art. 135 Kodeksu drogowego - przekroczenie dozwolonej prędkości o więcej niż 50 km na godzinę, skutkuje właśnie zatrzymaniem na 3 miesiące uprawnień do kierowania pojazdem mechanicznym. Do tego dochodzi stosowny mandat oraz punkty karne – tym wyższe im kierowca jechał szybciej.

Policjanci zatrzymują kierowcom uprawnienia nie tylko w terenie zabudowanym – robią to także fakultatywnie zawsze wtedy, gdy stwierdzą rażące naruszenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jednak w tym przypadku jest wzrost – w bieżącym roku zatrzymali ich już 92, podczas gdy w trzech pierwszych miesiącach roku ubiegłego tylko 71.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Śmierć trochę przyhamowała, ale i tak na kujawsko-pomorskich drogach jest bardzo niebezpiecznie - Gazeta Pomorska

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska