Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Solaris nie godzi się z porażką

Artur Olewiński
Lawina zamówień, a wraz z nimi mnożące się problemy z niedoszacowaniem inwestycji i odwlekanie ich realizacji. Rozbieżności między zamawiającym MZK a wykonawcami sięgają nawet 15 mln złotych.

Lawina zamówień, a wraz z nimi mnożące się problemy z niedoszacowaniem inwestycji i odwlekanie ich realizacji. Rozbieżności między zamawiającym MZK a wykonawcami sięgają nawet 15 mln złotych.

<!** Image 3 align=none alt="Image 222521" sub="fot. Adam Zakrzewski">W Miejskim Zakładzie Komunikacji rozstrzygają się losy kilku przetargów o gigantycznym znaczeniu. Jeden z nich dotyczy zakupu nowych tramwajów. Na początku października spółka ogłosiła, że dostawcą pojazdów będzie PESA. Nie jest to jednak przesądzone, bo jej konkurentowi - Solarisowi przysługiwała możliwość odwołania od tej decyzji. Tym bardziej że oferta tej firmy była niższa o około 1 mln zł. Zdaniem komisji przetargowej, Solaris nie spełnił jednak warunków określonych w specyfikacji zamówienia.

- Zdecydowaliśmy, że wystąpimy z wnioskiem do Krajowej Izby Odwoławczej. Taki dokument trafił do tej instytucji w ubiegły czwartek. Czekamy teraz na wyznaczenie terminu rozprawy - mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solaris Bus & Coach SA. Nowe tramwaje mają się pojawić na toruńskich szynach we wrześniu 2015 roku. Będą mogły skorzystać z oddanej do użytku w tym samym terminie pętli tramwajowej Motoarena. O kontrakt na jej zaprojektowanie i przebudowę rywalizują dwie firmy. Krakowska ZUE wyceniła swoje prace na 9,8 mln zł, a warszawski Budimex na 15,6 mln zł. Zdecydowanym faworytem jest spółka z Krakowa, ponieważ MZK zarezerwował na modernizację pętli 12,7 mln zł. Za te pieniądze ma ona m.in. zyskać miejsce postojowe dla minimum 12 tramwajów, 2 nowe platformy peronowe oraz modernizację dotychczasowych, a także odnowiony budynek socjalny.

<!** reklama>

Wrzesień 2015 roku to także termin oddania do użytku węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto. Jego budową oraz przebudową torowiska tramwajowego na linii średnicowej między dworcem a al. Solidarności chce się zająć tylko jedna firma - warszawski Budimex. Jego oferta opiewa na ponad 54,6 mln zł brutto, tymczasem MZK zaplanował na ten cel o 15 mln zł mniej. Można się więc spodziewać, że przetarg zostanie unieważniony. W ramach tego zadania swój historyczny wygląd odzyskać ma pl. 18 Stycznia. Nowością będzie także kładka nad ul. Traugutta, dzięki której pasażerowie tramwajów przesiądą się na pociągi BiT City.

Niedługo poznamy inżyniera kontraktu dla zadań objętych projektem BiT City. Swoje kandydatury zgłosiły: konsorcjum z Firmą Menadżersko-konsultingowa KOLMEN Sp. z o.o. z Lublina na czele, Egis Poland oraz ECM Group Polska - obie z Warszawy, a także Grontmij Polska z Poznania. Oferty opiewają kolejno na 2,4 mln zł, 1,5 mln zł, 1,2 mln zł oraz 1 mln zł, przy czym MZK dysponuje kwotą 1,8 mln zł (wszystkie kwoty brutto). W piątek otwarte zostaną również oferty firm, które zajmą się promocją kolei metropolitalnej w naszym mieście.

Nie najlepiej wygląda za to realizacja planów przebudowy zajezdni autobusowej przy ul. Legionów. Dwie firmy, które były zainteresowane wykonaniem zadania, zażądały jednak 324 i 340 tys. zł. MZK dysponował tymczasem zaledwie 300 tys. zł, dlatego przetarg powtórzono. Niestety, bezskutecznie, bo zabrakło chętnych. Podobnie stało się w kolejnym przetargu. Tym razem także z powodu przekroczenia przez oferentów kwoty zarezerwowanej na ten cel przez MZK.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska