Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Specjaliści przekonują, jak ważne jest ciśnienie powietrza w oponach naszego samochodu

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
fot. materiały prasowe
Nie wszyscy kierowcy porzucili fałszywe przekonania związane z ciśnieniem powietrza w oponach i ich zgubnym wpływem na bezpieczeństwo. A szkoda.

Fałszywe przekonania związane z ciśnieniem powietrza w oponach mogą mieć negatywny wpływ na nasze bezpieczeństwo.

Bezpieczeństwo jazdy i żywotność opon można poprawić za pomocą czynności, która zajmuje kilka minut - poprzez regulację ciśnienia powietrza w oponach, które zimą musi być wyższe niż latem.

Wyższe ciśnienie jest też niezbędne, gdy obciążenie pojazdu jest większe niż zwykle. Pomimo tego wiele osób jeździ ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach, sugerując się komfortem jazdy lub nieprawdziwymi i niebezpiecznymi przekonaniami – wyjaśnia Matti Morri, ekspert firmy Nokian Tyres.

Czy jazda z niskim ciśnieniem poprawia komfort podróżowania?
Być może jest to wygodniejsze, ale też bardziej niebezpieczne. Opona ze zbyt niskim ciśnieniem jest za bardzo elastyczna, co sprawia, że nie można jej kontrolować. Jest to prawdopodobnie najbardziej niebezpieczne fałszywe przekonanie dotyczące ciśnienia w oponach - mówi Matti Morri, szef ds. technicznej obsługi klienta w Nokian Tyres.

Czy wystarczające ciśnienie w oponie powoduje zużycie środka bieżnika?
- W starych oponach diagonalnych można było regulować wzór zużycia opony za pomocą ciśnienia. To było ponad 30 lat temu, ale mit wciąż pokutuje. Na sposób zużywania się nowoczesnej opony z opasaniem stalowym nie można wpływać poprzez regulację poziomu ciśnienia. Opony trakcyjne są bardziej podatne na zużycie środkowej części, bo ich centralna powierzchnia wykonuje większą pracę podczas przyspieszania. Aby opony zużywały się równomiernie, należy w odpowiednim czasie zmieniać ich położenie z przodu na tył i z tyłu na przód - mówi Morri.

Czy właściwe ciśnienie opony przedłuża jej żywotność?
Zdecydowanie. Im niższe ciśnienie w oponie, tym bardziej wypukła jest jej ściana boczna , która jest jednocześnie najsłabszą częścią opony. Prawidłowe ciśnienie pomaga zmniejszyć liczbę przebić, przecięć i awarii. Jeżeli opona toczy się przy zbyt niskim ciśnieniu w stosunku do obciążenia, jej kształt zbytnio zmienia się w trakcie jazdy. Struktura opony staje się cieplejsza, co może powodować pęknięcia między elementami.

Czy opony na przedniej osi pojazdu powinny mieć zwiększone ciśnienie podczas ciągnięcia przyczepy?
To też jest przekonanie, a odpowiedź brzmi: nie. Nacisk na tylną oś należy zwiększyć np. podczas jazdy z dużym ładunkiem w bagażniku lub podczas ciągnięcia przyczepy. Zwiększony ciężar na dyszlu zwiększa obciążenie tylnej osi. Zbyt niskie ciśnienie powoduje nadsterowność podczas manewrów wymijania- zauważa Morri.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Specjaliści przekonują, jak ważne jest ciśnienie powietrza w oponach naszego samochodu - Portal i.pl

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska