Oddziały integracyjne, w których uczą się dzieci z zaburzeniami autystycznymi i ich zdrowi koledzy, działają w szkole na Rubinkowie od 2007 roku.
Specjaliści z tej placówki wypracowali własny model edukacji uczniów niepełnosprawnych. Dziś są wzorem dla wielu innych placówek w kraju, są uwzględniani w międzynarodowych badaniach prowadzonych nad autyzmem.
- Skuteczność naszych działań trudno jednoznacznie oceniać. Wszystko zależy od skali zaburzeń, zaangażowania dziecka i jego rodziny w terapię i wielu innych czynników. Mogę powiedzieć, że kiedy dzieci do nas trafiają, mają wiele cech utrudniających normalny proces edukacji.
Dzięki naszej terapii z czasem są one niwelowane, a uczniowie pokonują przeszkody - tłumaczy Wanda Antonowicz, dyrektorka ZS nr 31. - Terapia prowadzi do tego, że uczniowie potrafią całą godzinę spędzić na lekcji i w razie czego sygnalizować swoje potrzeby. Rola nauczyciela wspomagającego maleje. Nauczyliśmy się zmniejszać u dzieci stres, którego poziom przy zaburzeniach autystycznych jest bardzo wysoki.
W tej chwili w „trzydziestej pierwszej” jest 34 uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera. Znajdują się na wszystkich szczeblach edukacji: od zerówki po ostatnią klasę gimnazjum. Oddziały integracyjne składają się z 13 uczniów zdrowych i dwójki z zaburzeniami autystycznymi. Zajmują się nimi nauczyciel prowadzący i wspomagający oraz na etapie edukacji wczesnoszkolnej pomoc pedagogiczna.
- W czerwcu odejdą z naszej szkoły pierwsi absolwenci klas integracyjnych w gimnazjum. To zawsze budzi obawy, jak sobie poradzą w życiu - mówi Wanda Antonowicz.
- Mamy jednak jeszcze wiele miesięcy, by naszych uczniów do tej życiowej zmiany przygotować.
Warto dodać, że w ZS nr 31 działa punkt konsultacyjny dla rodziców. Wszelkie udzielane tam porady są bezpłatne. Z pomocy korzystać mogą rodzice, nauczyciele i bliscy dzieci z autyzmem. Wystarczy się wcześniej telefonicznie umówić.
Osoby szczególnie zainteresowane terapią w placówce na Rubinkowie po odpowiednich uzgodnieniach mogą uczestniczyć w zajęciach w roli obserwatorów.
Specjaliści z „trzydziestej pierwszej” już po raz kolejny przygotowali warsztaty dla rodziców, nauczycieli, terapeutów i innych osób zainteresowanych Autystycznym Spektrum Zaburzeń. Celem spotkań będzie zapoznanie uczestników z podstawami wiedzy na temat autyzmu, pomoc w zrozumieniu zachowań dzieci, jak również przedstawienie ogólnych zasad prowadzenia terapii według Stosowanej Analizy Zachowania.
Spotkania zaplanowano 2 i 9 października o godz. 15.30 w szkole przy ul. Dziewulskiego 41 b. Każde z nich potrwa około 2,5 godziny. Po zakończeniu pierwszego etapu szkoleń, w planach są także kolejne. Informacje na ten temat znaleźć będzie można na internetowych stronach szkoły.
Kiedy to szkolenie?
- 2 października, godz. 15 30, spotkanie poświęcone diagnozie autyzmu,
- 9 października, godz. 15.30, spotkanie poświęcone metodom pracy z dziećmi i planowaniu terapii. (sala 206).
Oba są dla uczestników bezpłatne.
Zespół Szkół nr 31, ul. Dziewulskiego 41b, Toruń, zapisy pod numerem telefonu 56 648-51- 28, www.szkola31.torun.pl.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?