Sprzęty rtv i agd dostaną dłuższe życie. W styczniu wchodzi w życie unijny "Ekoprojekt"

Justyna Wojciechowska-Narloch
Justyna Wojciechowska-Narloch
Odkurzacz, żelazko i suszarka do włosów – to urządzenia, które polscy konsumenci są zmuszeni wymieniać najczęściej. Wielu z nich twierdzi, ze sprzęt psuje się zaraz po zakończeniu okresu gwarancji, a producenci celowo skracają jego żywotność.

Takie są główne wnioski z opublikowanego na początku grudnia raportu Stena Recycling przygotowanego na podstawie badania opinii użytkowników sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Z ankiet wynika między innymi, że 89% badanych chętnie korzystałoby ze sprzętów elektronicznych znacznie dłużej, gdyby były one nadal sprawne. Aż 40% ankietowanych twierdzi, że naprawa wadliwego sprzętu nie opłaca się, a co drugi przyznaje, że po awarii woli od razu kupić nowe urządzenie.

Polecamy

- W zeszłym roku zepsuła się nam pralka. Nie był to byle jaki model, ale sprzęt znanego niemieckiego producenta. Wezwaliśmy specjalistę, który powiedział, że uszkodzony jest bęben, ale nie można go wymienić. Był on elementem tzw. modułu piorącego, czyli niemal całego wnętrza pralki. Chcąc wymienić zepsuty bęben, trzeba wymienić cały monolityczny moduł piorący. A to koszt około 800 zł. Nie zdecydowaliśmy się na naprawę, kupiliśmy nową pralkę – opowiada Małgorzata, nasza Czytelniczka.

Szybko się psują

Respondenci przyznali też, że najczęściej, bo co 2 – 3 lata zmuszeni są do wymiany małych akcesoriów elektronicznych. Co 4 – 6 lat wymieniają średniej wielkości urządzenia, takie jak odkurzacze czy żelazka. Najdłużej zaś, bo nawet po 10 lat służą im pralki, lodówki i telewizory. Ankietowani przyznali, że niedziałające sprzęty oddają do punktów zbiórki, a te, które jeszcze funkcjonują, przekazują rodzinie i znajomym lub odsprzedają na internetowych aukcjach.

- Przez 20 lat korzystaliśmy z lodówki polskiego producenta. Zdecydowaliśmy się ją wymienić ze względów estetycznych: plastik wewnątrz zżółkł i nie dało się go już doczyścić – mówi Robert, inny nasz Czytelnik. - Zdecydowaliśmy się na lodówkę w kolorze inox, czyli stalowym dobrej marki. Sprzedawca w sklepie powiedział, że ten model na pewno nie będzie nam służył przez dwie dekady. Stwierdził, że takich sprzętów już się nie produkuje.

Naprawy nieopłacalne

Raport Stena Recycling przedstawia także spostrzeżenia konsumentów dotyczące awaryjności urządzeń. Badani zgodzili się ze stwierdzeniem, że sprzęty psują się wkrótce po upływie gwarancji. Uważają też, że producenci celowo skracają sprawność swoich urządzeń, a naprawy zepsutego sprzętu okazują się nieopłacalne.

Zobacz także:

Nauczyciele skrzykują się w internecie. Chcą utworzyć nowy z...

Co budujące, Polacy mają wiedzę dotyczącą postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Zdecydowana większość ankietowanych (79%) zwraca uwagę na oznaczenia ekologiczne na opakowaniach. 62% badanych ma świadomość, że urządzenia RTV i AGD zawierają substancje niebezpieczne lub toksyczne, które mogą być szkodliwe dla środowiska. Konsumenci najczęściej podczas zakupów zwracają uwagę na energooszczędność sprzętu (71%), cenę (68%) oraz parametry techniczne (60%). Na dalszych miejscach znalazły się marka produktu (31%), czas trwania gwarancji (27%) i materiały, z których wykonano sprzęt (17%).

Tu trzeba dodać, że na początku przyszłego roku wchodzą w życie nowe przepisy Unii Europejskiej znane jako „Ekoprojekt”. Są one bardzo korzystne dla konsumentów. Jedno z ich założeń to zagwarantowanie „dłuższego życia” urządzeniom domowym. Lodówki, pralki, telewizory czy smartfony muszą być bardziej energooszczędne. Łatwiej powinno się je naprawiać, a ich konstrukcja powinna sprzyjać ich dalszemu przetwarzaniu i odzyskiwaniu z nich surowców. Producenci zostaną także zobowiązani do wydłużenia okresu gwarancji i ułatwień w dostępie do części zamiennych. Zmienią się także oznaczenia na produktach, tak by klienci wiedzieli jak długo ich nowy produkt będzie działał oraz jaki będzie jego wpływ na środowisko (będą one wymagane w przypadku dużych sprzętów AGD).

NowosciTorun

Flesz - Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Mam kilkuletniego iRobota który odkurza i działa bez zarzutu chociaż wtedy nie obowiązywały takie przepisy. Solidny producent, zapewnia wsparcie, wszystkie części eksploatacyjne, można na nim polegać.

G
Gość
5 stycznia, 21:47, emily:

na szczęście w media expert często są jakieś promki

6 stycznia, 14:43, Gość:

Dali cos poswiatecznego moze?

jest teraz sporo promocji, warto zajrzeć

G
Gość
5 stycznia, 21:47, emily:

na szczęście w media expert często są jakieś promki

6 stycznia, 14:43, Gość:

Dali cos poswiatecznego moze?

Wejdz na ich strone to sie dowiesz

G
Gość
5 stycznia, 21:47, emily:

na szczęście w media expert często są jakieś promki

Dali cos poswiatecznego moze?

e
emily

na szczęście w media expert często są jakieś promki

j
jk

To jest legalizacja nielegalnych działań . Taka amnestia . Producenci zyskają okazję do podwyżki cen za to , że poprzednio nas grabili , w wyścigu o zysk .

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3