Stawką jest dobre liceum

Justyna Wojciechowska-Narloch
Patriotyczny, historyczny, narodowy - takimi słowami określali trzecioklasiści z gimnazjów arkusz, który przyszło im wczoraj wypełniać.

Patriotyczny, historyczny, narodowy - takimi słowami określali trzecioklasiści z gimnazjów arkusz, który przyszło im wczoraj wypełniać.

<!** Image 3 align=none alt="Image 170213" sub="Egzamin humanistyczny w Zespole Szkół nr 7 w Toruniu. Na pierwszym planie Anna Malicka / Fot. Adam Zakrzewski">Z dwugodzinnego testu wychodzili z mieszanymi uczuciami.

- Niektóre pytania były śmiesznie łatwe, np. kto napisał polski hymn, a wśród możliwych odpowiedzi był m.in. Fryderyk Chopin. Trudne były natomiast zadania z budowy wiersza i gramatyki. Nie bardzo podobała mi się także rozprawka, bo nie lubię tej formy wypowiedzi. Generalnie można podsumować, że dominowała historia - opowiada Kamila Murawska, gimnazjalistka z toruńskiej jedenastki.

<!** reklama>Młodzież skarżyła się też, że w arkuszu humanistycznym znalazło się to, czego ludzie w ich wieku za bardzo nie lubią. - „Pan Tadeusz” na pewno nie należy do uczniowskich hitów. To samo dotyczy „Mazurka Dąbrowskiego”, który niby wszyscy znają, ale nie do końca rozumieją - usłyszeliśmy od gimnazjalistów z trójki.

Twórcy arkusza zdecydowanie postawili na patriotyzm, świadomość narodową, wieszczów i walczące o niepodległość postaci historyczne. Oprócz hymnu i fragmentu epopei narodowej, uczniom zafundowano urywek dość trudnego tekstu „Monte Cassino” autorstwa Melchiora Wańkowicza. W teście znalazły się też pytania z muzyki oraz gramatyki, rozprawka i podanie.

W naszym regionie do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło ponad 24 tys. uczniów z 398 gimnazjów. W Toruniu test pisało nieco ponad 2,1 tys. młodych ludzi w 33 szkołach.

- Wszystko poszło zgodnie z planem i procedurami. Natomiast sama treść zadań dość zaskoczyła uczniów, wychodzili naprawdę z różnymi wrażeniami. Pozytywnie przyjęli rozprawkę, bo tego chyba się spodziewali - tłumaczy Ewa Czerwińska, dyrektor ZS nr 24 przy ul. Ogrodowej. - W czasie egzaminu nasza podstawówka pracowała normalnie, a uczniowie z młodszych klas gimnazjum mogli skorzystać ze specjalnie przygotowanych dla nich zajęć np. w bibliotece. Większość jednak wybrała pozostanie w domach.

Trzyczęściowy egzamin gimnazjalny to bardzo ważny test. Po pierwsze, przystąpienie do niego warunkuje ukończenie nauki na tym etapie edukacji. Pod drugie - jego wyniki wraz ze stopniami na świadectwie przesądzają, gdzie absolwent gimnazjum będzie kontynuować naukę. Im lepsze oceny i więcej punktów na teście, tym większe szanse na miejsce w dobrym ogólniaku czy technikum. Warto zaznaczyć, że przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych uwzględniane będą jedynie wyniki części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej. Wyniki z języka obcego na razie się przy naborze nie liczą. Taką decyzję podjął resort edukacji, kierując się dobrem uczniów ze wsi i małych miast, gdzie poziom nauczania języków obcych jest niższy niż w dużych ośrodkach.

Warto wiedzieć

50 - tyle punktów maksymalnie można dostać za każdą z trzech części egzaminu gimnazjalnego

120 - tyle minut trwa test humanistyczny oraz matematyczno-przyrodniczy

90 - to minuty przeznaczone na egzamin z języka obcego

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie