Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szkoła gotowa na przyjęcie sześciolatków to ta, która ma dobrych nauczycieli

Justyna Wojciechowska-Narloch
Alina Jaworska podczas zajęć z Oliwią
Alina Jaworska podczas zajęć z Oliwią Grzegorz Olkowski
Rozmowa z Aliną Jaworską i Magdaleną Dąbrowską, specjalistkami z toruńskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Gotowość szkolna to gorący temat. Dlaczego niektórzy rodzice tak bardzo boją się posłać do szkoły swoje sześciolatki?
[break]
Doświadczenie pokazuje, że do klasy pierwszej powinno pójść dziecko, które jest gotowe do podjęcia nauki w szkole. I nie ma znaczenia, czy jest sześcio- czy siedmiolatkiem. Ważne jest jego nastawienie do edukacji. Szkoła gotowa do przyjęcia dzieci sześcioletnich to taka, która oprócz odpowiedniej infrastruktury przede wszystkim przygotowuje swoich nauczycieli do pracy z nimi. Wytyczne zawarte w podstawie programowej zobowiązują nauczycieli pracujących z sześciolatkiem do zweryfikowania form i metod pracy zarówno co do przekazywania wiedzy, organizacji zajęć, jak i tempa pracy.
Jakie argumenty podają zwolennicy obniżenia wieku szkolnego?
To wynika z prowadzonych badań. Rodzice, którzy zdecydowali się posłać sześciolatka do klasy pierwszej, byli przekonani, że ich dziecko: jest zainteresowane szkołą i nauką, jest dobrze zmotywowane do poznawania nowych zjawisk, jest na tyle dojrzałe, że poradzi sobie z zadaniami szkolnymi, jest na takim poziomie rozwoju emocjonalnego i społecznego (przejawiającym się w samodzielności, zaradności i umiejętności dogadywania się z rówieśnikami), co w zupełności wystarczy, żeby mogło rozpocząć naukę w szkole.
A co mówią przeciwnicy reformy?
Z kolei ci rodzice, którzy pozostawili swoje dziecko w „zerówce”, mieli poczucie, że ich dziecko: nie jest jeszcze na tyle dojrzałe, żeby rozpocząć naukę w szkole, idąc do szkoły zostanie pozbawione dzieciństwa, nie podoła obowiązkom szkolnym, które będą nadmiernym obciążeniem dla dziecka w tym wieku. Rodzice z tej grupy wyrażali wiele obaw dotyczących funkcjonowania szkół, zawartości programów nauczania, wyposażenia placówek i poziomu bezpieczeństwa oraz jakości opieki zapewnianej w szkołach. Ważnym wątkiem w wypowiedziach było przekonanie o niewystarczających do pracy z sześciolatkami kompetencjach nauczycieli.
Odwołując się do nauki, czy dziecko sześcioletnie jest w stanie udźwignąć ciężar szkoły?
Jednym z istotnych elementów warunkującym powodzenie dziecka w roli ucznia jest samodzielność. Dziecko samodzielne łatwiej nawiązuje znajomości, ma większe poczucie własnej wartości, wyższą samoocenę, stara się kontrolować swoje zachowanie i jest postrzegane jako bardziej aktywne, zaradne i niezależne. Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla dalszego rozwoju dziecka. Gotowość do podjęcia nauki w szkole to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, fizycznego, społeczno-emocjonalnego oraz rozwoju mowy, który umożliwi mu naukę czytania, pisania i liczenia, przystosowanie się do wymagań szkoły, a także zgodne współdziałanie z grupą rówieśniczą. Na dojrzałość szkolną mają wpływ różne czynniki: indywidualne, wrodzone cechy dziecka, a także czynniki zewnętrzne związane z jego rodziną i środowiskiem.
Dlaczego pozytywne nastawienie dziecka rozpoczynającego etap edukacji jest takie ważne?
Uczniowie, którzy dobrze oceniają szkołę, są bardziej zmotywowani i zaangażowani w naukę. Wyższy poziom zadowolenia sprawia, że osiągają lepsze wyniki, a przy tym mają przekonanie, że są zdolni. Wiedza o kompetencjach dzieci rozpoczynających naukę jest ważna także ze względu na ich losy w dorosłym życiu. Wiele badań naukowych wskazuje, że to, czego uczymy się jako dzieci, ma wpływ na to, jak funkcjonujemy jako dorośli. Postawy sześciolatka wobec szkoły, uczenia się i rówieśników wiążą się z przeżywaniem różnych emocji. Pozytywne nastawienie wobec tych trzech elementów szkolnego życia zakłada przewagę przeżywania radości i zaangażowania, co może się przekładać zarówno na motywację do nauki, jak i na poziom osiągnięć szkolnych. Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie u dzieci jest jednym z zadań wychowawczych szkoły. To ważne, ponieważ efekty tych oddziaływań mają mocny związek z wytrwałością w sytuacji niepowodzenia. Zatem dbałość o dobre nastawienie dzieci, o to, by jak najdłużej utrzymać ich zapał do nauki, jest szczególnie istotna w kontekście startu szkolnego sześciolatków.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska