Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 00dni
  • 21godz.
  • 36min.
Odwiedź serwis wyborczy 

Szkoła gotowa na przyjęcie sześciolatków to ta, która ma dobrych nauczycieli

Justyna Wojciechowska-Narloch
Alina Jaworska podczas zajęć z Oliwią
Alina Jaworska podczas zajęć z Oliwią Grzegorz Olkowski
Rozmowa z Aliną Jaworską i Magdaleną Dąbrowską, specjalistkami z toruńskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Gotowość szkolna to gorący temat. Dlaczego niektórzy rodzice tak bardzo boją się posłać do szkoły swoje sześciolatki?
[break]
Doświadczenie pokazuje, że do klasy pierwszej powinno pójść dziecko, które jest gotowe do podjęcia nauki w szkole. I nie ma znaczenia, czy jest sześcio- czy siedmiolatkiem. Ważne jest jego nastawienie do edukacji. Szkoła gotowa do przyjęcia dzieci sześcioletnich to taka, która oprócz odpowiedniej infrastruktury przede wszystkim przygotowuje swoich nauczycieli do pracy z nimi. Wytyczne zawarte w podstawie programowej zobowiązują nauczycieli pracujących z sześciolatkiem do zweryfikowania form i metod pracy zarówno co do przekazywania wiedzy, organizacji zajęć, jak i tempa pracy.
Jakie argumenty podają zwolennicy obniżenia wieku szkolnego?
To wynika z prowadzonych badań. Rodzice, którzy zdecydowali się posłać sześciolatka do klasy pierwszej, byli przekonani, że ich dziecko: jest zainteresowane szkołą i nauką, jest dobrze zmotywowane do poznawania nowych zjawisk, jest na tyle dojrzałe, że poradzi sobie z zadaniami szkolnymi, jest na takim poziomie rozwoju emocjonalnego i społecznego (przejawiającym się w samodzielności, zaradności i umiejętności dogadywania się z rówieśnikami), co w zupełności wystarczy, żeby mogło rozpocząć naukę w szkole.
A co mówią przeciwnicy reformy?
Z kolei ci rodzice, którzy pozostawili swoje dziecko w „zerówce”, mieli poczucie, że ich dziecko: nie jest jeszcze na tyle dojrzałe, żeby rozpocząć naukę w szkole, idąc do szkoły zostanie pozbawione dzieciństwa, nie podoła obowiązkom szkolnym, które będą nadmiernym obciążeniem dla dziecka w tym wieku. Rodzice z tej grupy wyrażali wiele obaw dotyczących funkcjonowania szkół, zawartości programów nauczania, wyposażenia placówek i poziomu bezpieczeństwa oraz jakości opieki zapewnianej w szkołach. Ważnym wątkiem w wypowiedziach było przekonanie o niewystarczających do pracy z sześciolatkami kompetencjach nauczycieli.
Odwołując się do nauki, czy dziecko sześcioletnie jest w stanie udźwignąć ciężar szkoły?
Jednym z istotnych elementów warunkującym powodzenie dziecka w roli ucznia jest samodzielność. Dziecko samodzielne łatwiej nawiązuje znajomości, ma większe poczucie własnej wartości, wyższą samoocenę, stara się kontrolować swoje zachowanie i jest postrzegane jako bardziej aktywne, zaradne i niezależne. Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla dalszego rozwoju dziecka. Gotowość do podjęcia nauki w szkole to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, fizycznego, społeczno-emocjonalnego oraz rozwoju mowy, który umożliwi mu naukę czytania, pisania i liczenia, przystosowanie się do wymagań szkoły, a także zgodne współdziałanie z grupą rówieśniczą. Na dojrzałość szkolną mają wpływ różne czynniki: indywidualne, wrodzone cechy dziecka, a także czynniki zewnętrzne związane z jego rodziną i środowiskiem.
Dlaczego pozytywne nastawienie dziecka rozpoczynającego etap edukacji jest takie ważne?
Uczniowie, którzy dobrze oceniają szkołę, są bardziej zmotywowani i zaangażowani w naukę. Wyższy poziom zadowolenia sprawia, że osiągają lepsze wyniki, a przy tym mają przekonanie, że są zdolni. Wiedza o kompetencjach dzieci rozpoczynających naukę jest ważna także ze względu na ich losy w dorosłym życiu. Wiele badań naukowych wskazuje, że to, czego uczymy się jako dzieci, ma wpływ na to, jak funkcjonujemy jako dorośli. Postawy sześciolatka wobec szkoły, uczenia się i rówieśników wiążą się z przeżywaniem różnych emocji. Pozytywne nastawienie wobec tych trzech elementów szkolnego życia zakłada przewagę przeżywania radości i zaangażowania, co może się przekładać zarówno na motywację do nauki, jak i na poziom osiągnięć szkolnych. Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie u dzieci jest jednym z zadań wychowawczych szkoły. To ważne, ponieważ efekty tych oddziaływań mają mocny związek z wytrwałością w sytuacji niepowodzenia. Zatem dbałość o dobre nastawienie dzieci, o to, by jak najdłużej utrzymać ich zapał do nauki, jest szczególnie istotna w kontekście startu szkolnego sześciolatków.

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3