Ten węzeł na A1 trzeba rozwiązać

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie przewiduje na węźle w Czerniewicach połączenia autostrady A1 z drogą krajową nr 1. To fatalna informacja dla Torunia.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie przewiduje na węźle w Czerniewicach połączenia autostrady A1 z drogą krajową nr 1. To fatalna informacja dla Torunia.

<!** Image 2 align=right alt="Image 79181" sub="Brak zjazdu w Czerniewicach może oznaczać, że jadący w przyszłości autostradą A1 mieszkańcy przejadą obok swoich domów, ale łatwo do nich nie dotrą / Fot. Jacek Smarz">O sytuacji węzła w podtoruńskich Czerniewicach pisaliśmy w „Nowościach” kilka tygodni temu. Dziś połączone są tu droga krajowa nr 1 i droga ekspresowa S10.

W przyszłości w to miejsce dotrze również autostrada A1. Według rządowych planów stanie się to w 2011 roku. Ze zdobytych przez dziennikarzy „Nowości” informacji wynikało, że nie zostanie w Czerniewicach połączona z drogą krajową nr 1.

W takim wariancie samochody jadące w przyszłości drogą krajową nr 1 od strony Włocławka w Czerniewicach nie skręcą na obwodnicę, ale pojadą prosto do centrum Torunia. A kierowcy chętnie by skorzystali z tego rozwiązania. Przejazd obwodnicą, która będzie częścią generalnie płatnej autostrady, będzie bowiem szybki i darmowy.

W sprawie węzła interweniował już poseł Platformy Obywatelskiej Tomasz Lenz. Do GDDKiA wystąpił o przesłanie propozycji projektu dla tego miejsca.

<!** reklama>- Rozbudowa węzła Czerniewice umożliwiająca wjazd na autostradę z drogi krajowej nr 1, dołożenie czwartej rampy w rejonie istniejącego zajazdu „Pod Kominkiem” oraz przebudowa wiaduktu w taki sposób, aby uwzględniał układ dwujezdniowy dla drogi krajowej nr 1 z ciągiem pieszym i rowerowym, pozwoli na prawidłowe i funkcjonalne skomunikowanie tego obszaru z Toruniem i gminą Wielka Nieszawka - twierdzi poseł Tomasz Lenz.

Przedstawiciele GDDKiA odpowiedzieli, że połączenia A1 z „jedynką” w Czerniewicach nie przewiduje tzw. projekt wstępny węzła.

Na jego podstawie wojewoda toruński w 1996 i 1998 roku wydał decyzje lokalizacyjne. Zgodnie z nim pozyskano grunty pod inwestycję. Nie wystarczy ich dla wspomnianego połączenia.

W tej sytuacji mieszkańcy lewobrzeżnego Torunia i okolicznych miejscowości, jadący w przyszłości A1, będą musieli skorzystać z węzłów w Lubiczu i Nieszawce. Będą musieli nadłożyć drogi trasą S10 lub przejechać przez całe miasto. Sytuację może poprawić węzeł „Kluczyki”. Na powstać na S10. Na razie jest jednak tylko w sferze zamierzeń.

- Rozbudowa węzła w Czerniewicach spowodowałaby zmianę decyzji lokalizacyjnej, co w rezultacie mogłoby wydłużyć proces przygotowania inwestycji o kilkanaście miesięcy - twierdzi Jacek Bojarowicz z GDDKiA.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie