Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. Budowa nowej linii tramwajowej: jest szansa, że pętla na Jarze powstanie szybciej niż planowano

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Stan prac na budowie linii tramwajowej między centrum Torunia a osiedlem Jar został przedstawiony podczas objazdu tej inwestycji z udziałem m.in. prezydenta Michała Zaleskiego
Stan prac na budowie linii tramwajowej między centrum Torunia a osiedlem Jar został przedstawiony podczas objazdu tej inwestycji z udziałem m.in. prezydenta Michała Zaleskiego Grzegorz Olkowski
Tramwaj na osiedlu Jar już późną wiosną 2023 roku ma dojeżdżać do pętli przy ulicy Heweliusza. Władze Torunia nie chcą zwlekać z budową nowego odcinka torowiska i ułożyć je przy okazji obecnie trwającej inwestycji.

Obejrzyj: Toruń. Most drogowy w nowej odsłonie

od 16 lat

Ta trwająca inwestycja to oczywiście rozpoczęta jesienią ubiegłego roku budowa linii tramwajowej między centrum Torunia a osiedlem Jar. Torowisko powstaje na Szosie Chełmińskiej, ulicach Długiej, Legionów, Polnej i Watzenrodego. Planowano, że początkowo na Jarze linia będzie kończyła się tzw. trójkątem w rejonie skrzyżowania ulic Watzenrodego i Strobanda, gdzie tramwaje będą kończyć kursy i rozpoczynać jazdę w przeciwnym kierunku. Dopiero w kolejnych latach, wraz z rozwojem osiedla, tramwaj miałby dotrzeć do docelowego miejsca, czyli pętli w rejonie ulicy Heweliusza. Te dwa punkty są oddalone od siebie o 700 metrów.

Linia na Jar: czy będą miliony z ministerstwa?

-Jest szansa, że ten odcinek wraz z pętlą powstanie przy okazji obecnie trwającej inwestycji. Projekt i pozwolenie na budowę już mamy - mówi Jarosław Więckowski, dyrektor ds. projektów infrastrukturalnych w Miejskim Zakładzie Komunikacji.

Szansę na budowę kolejnego odcinka linii na Jarze daje wsparcie z Ministerstwa Infrastruktury. Chodzi o 25 milionów złotych. Decyzja o przyznaniu tej kwoty Toruniowi ma zapaść do końca kwietnia. Jeśli te pieniądze będą, MZK jak najszybciej ogłosi przetarg na wykonawcę, który zbuduje torowisko między ulicami Strobanda a Heweliusza oraz pętlę. Jeśli ten zacznie pracę w sierpniu, to jest szansa, że nowy odcinek na Jarze będzie gotowy wraz z tym obecnie powstającym, czyli późną wiosną 2023 roku.

Takie informacje pojawiły się w czasie wtorkowego objazdu tramwajowej inwestycji z udziałem między innymi prezydenta Torunia Michała Zaleskiego. Przypomnijmy, że na zlecenie MZK realizuje ją konsorcjum firm Balzola i Intop. Warta 190 milionów złotych (finansowana mniej więcej po połowie z funduszy unijnych oraz z obligacji wyemitowanych przez MZK) inwestycja na 5,5-kilometrowym odcinku między centrum miasta a Jarem realizowana jest fragmentami. Chodzi o to, by budowa linii tramwajowej jak najmniej komplikowała funkcjonowanie miasta.

Na Jarze szyny są już ułożone

-Prace idą zgodnie z harmonogramem, a nawet go wyprzedzają - tak Jarosław Łukasiewicz z firmy Intop przedstawił stan prac na Jarze.

Tu duże zaawansowanie robót widać gołym okiem. Szyny zostały już ułożone na fragmencie Watzenrodego między ulicami Hubego a Grasera. Układane są między ulicami Grasera i Strobanda. Wkrótce rozpocznie się ich kotwiczenie i spawanie. W planach na najbliższe dni jest ustawianie na Jarze słupów trakcyjnych.

-Z kolei na ulicy Polnej zakończono korytowanie i profilowanie terenu pod przyszłe torowisko. Niebawem rozpocznie się wylewanie dolnej płyty torowej - podkreśla Zbigniew Wyszogrodzki, prezes MZK.

W tej części inwestycji prace wkrótce przeniosą się na ulicę Legionów. Powstanie tu m.in. jedyne w Polsce skrzyżowanie torów tramwajowych z kolejowymi, będącymi częścią czynnej linii - w tym przypadku tej prowadzącej do bazy paliwowej w Zamku Bierzgłowskim.

Polecamy także

Po świętach pojedziemy nowym fragmentem alei 700-leci Torunia

Kolejny fragment, na którym inwestycja jest obecnie realizowana, to ulica Długa między Szosą Chełmińską a ulicą Mohna. W środę 6 kwietnia ma się tu rozpocząć betonowanie płyty pod torowisko. Obecnie układane są chodniki, powstaje droga rowerowa. Jezdnie po obu stronach budowanego torowiska mają być gotowe w drugiej połowie kwietnia. Wtedy będą tu mogły wjechać samochody. Także wtedy ciężar robót na Długiej zostanie przeniesiony na fragment między Mohna a rondem Czadcy.

Zaawansowane są też prace w rejonie Targowiska Miejskiego przy Szosy Chełmińskiej. Rozpoczęło się tu m.in. betonowanie płyty torowej. Powstał nowy fragment alei 700-lecia Torunia - między ulicami Bema a Dekerta oraz fragment drugiej z tych ulic w kierunku zachodnim. Prawdopodobnie 19 kwietnia, czyli tuż po świętach wielkanocnych, na ich nowe, wyasfaltowane już jezdnie zostanie przełożony ruch z odcinka Szosy Chełmińskiej między Bema a Dekerta.

Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:

Z jakimi jeszcze zmianami w ruchu w związku z budową linii na Jar muszą się w najbliższym czasie liczyć kierowcy? W maju rozpoczną się prace na skrzyżowaniu przy Nocie, czyli zbiegu Szosy Chełmińskiej, Czerwonej Drogi, alei Solidarności i ulicy Odrodzenia. Powstanie tu pierwszy w Toruniu tramwajowy rozjazd torowy w czterech kierunkach - poprzez niego nowa linia zostanie spięta z istniejącą siecią tramwajową. W czasie robót fragmenty jezdni zostaną wyłączone z ruchu. Podobnie stanie się w czerwcu na skrzyżowaniu ulic Polnej, Traktorowej i Ugory. O tym, jak tymczasowa organizacja ruchu w tych miejscach ma funkcjonować, MZK będzie wkrótce szczegółowo poinformować.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska