Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. Na budowie linii na Jar dużo się dzieje. Z wyjątkiem fragmentów na ulicy Legionów

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Ulica Legionów
Ulica Legionów Grzegorz Olkowski
- Mimo że aura stała się prawdziwie jesienno-zimowa, prace na budowie nowej linii tramwajowej idą w dobrym tempie - zapewnia Sylwia Derengowska, rzecznik prasowy Miejskiego Zakładu Komunikacji. Na zlecenie tej spółki, działającej w imieniu miasta, budowana jest linia tramwajowa między centrum Torunia a osiedlem Jar.

Obejrzyj: Kulisy sesji fotograficznej Siła Kobiet 2022

od 16 lat

Na placu NOT: torowisko pod przykryciem

Na placu NOT, czuli skrzyżowaniu Czerwonej Drogi, alei Solidarności, ulicy Odrodzenia i Szosy Chełmińskiej trwa montaż sieci trakcyjnej i środkowej części skrzyżowania torów. Pojawiła się tu specjalna, zadaszona konstrukcja. Dzięki niej pogoda nie utrudni robót.

- Na placu NOT sporo się dzieje. Między innymi trwa układanie rozjazdów torowych, układanie kolejnych fragmentów płyty torowej i inne prace związane z montażem torowiska – mówi Marek Fijałkowski z firmy Balzola. – Te wszystkie roboty lubią, kiedy jest sucho i ciepło. Dlatego, żeby nie być uzależnionym od pogody, ustawiliśmy specjalny namiot.

Przypomnijmy, że Balzola w ramach konsorcjum z firmą Intop budują linię tramwajową. Sprawny przebieg prac na placu NOT jest ważny także ze względu na uruchomienie po wielomiesięcznej przerwie węzła przesiadkowego w alei Solidarności. Ma to nastąpić w grudniu.

Linia na Jar: na Szosie Chełmińskiej powstaje wodociąg

Intensywne prace przy budowie nowej linii tramwajowej trwają także na Szosie Chełmińskiej. Na odcinku od ulicy Dekerta do ulicy Podgórnej układany jest wodociąg, chodniki i krawężniki. Niebawem rozpoczną się przygotowania do układania warstw bitumicznych na jezdni. Na odcinku Szosy Chełmińskiej, od placu NOT do skrzyżowania z ulicą Grudziądzką, także przebudowywana jest sieć wodociągowa. Na jej fragmencie między ulicami Żwirki i Wigury a Długą powstaje podbudowa pod nowe torowisko.

Na Długiej zakończono układanie warstw bitumicznych i trwają prace wykończeniowe oraz porządkowe.

Z kolei po zachodniej stronie ronda Czadcy, czyli skrzyżowaniu ulic Długiej, Legionów i Wielki Rów, wylano dolną płytę torową, a niedługo ruszy betonowanie górnej płyty i układanie nawierzchni drogowej.

Polecamy

Na ulicy Polnej drenaż torowiska wpinany jest do kanalizacji deszczowej. W rejonie centrum handlowego "Polna Park", czyli przy skrzyżowaniu ulic Polnej i Ugory, trwają przygotowania do układania dolnych warstw konstrukcyjnych torowiska. Ustawiane są przyrządy wyrównawcze w szynach, a tam, gdzie torowiska pozostaną betonowe, wykonywany jest zalew szyn żywicami.

Prace trwają także na Jarze. Tu budowa samej linii jest najbardziej zaawansowana. Trwają towarzyszące jej roboty drogowe. W najbliższym czasie na skrzyżowaniu ulic Watzenrodego i Strobanda, gdzie powstaje rondo, rozpocznie się układanie warstwy ścieralnej asfaltu.

Problemy na Legionów: uzgodnień z PKP jeszcze nie ma

A co z budową linii na ulicy Legionów? Tu, na pierwszy rzut oka, jest najmniej zaawansowana. Nietknięty jest teren w rejonie wjazdu do zajezdni autobusowej MZK.

- Prace bezpośrednio przed zajezdnią autobusową wykonawca planuje rozpocząć na początku przyszłego roku - wyjaśnia Sylwia Derengowska.

Jak w tym czasie będzie funkcjonować zajezdnia autobusowa? Dostęp do niej będzie możliwy od ulicy Wielki Rów? Rzecznik MZK dodaje, że projekt czasowej organizacji ruchu jest w trakcie opracowania.

Nietknięty jest także przejazd kolejowy na ulicy Legionów. Tory tramwajowe dochodzą do niego od północy, czyli od ulicy Legionów. Od południa do przejazdu doprowadzono tzw. koryto, w którym zostaną ułożone tory. Tor kolejowy, który przecina ulicę Legionów, prowadzi do bazy paliwowej w Zamku Bierzgłowskim.

Prace na przejeździe kolejowym planowane są do wykonania na przyszły rok. Ciągle trwa uzgadnianie dokumentacji projektowej ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe oraz projektu samego skrzyżowania kolejowo-tramwajowego.

Polecamy

- Prace na przejeździe kolejowym zakładają budowę skrzyżowania kolejowo-tramwajowego w obrębie przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu drogi gminnej - ulicy Legionów w Toruniu, przebudowę fragmentu toru kolejowego, wymianę elementów nawierzchni drogowej na przejeździe wraz z asfaltowaniem nawierzchni drogowej na przejeździe i jego dojazdach, oraz budowę urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejeździe - wyjaśnia Sylwia Derengowska.

Przy okazji budowy linii tramwajowej, przy zajezdni przy ulicy Legionów, miały też powstać tory odstawcze oraz myjnia tramwajowo-autobusowa. Przewidziano je w studium wykonalności inwestycji. Potem, ze względów finansowych, tory i myjnia wypadły w planu. Ma to być zrealizowane w kolejnych latach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska