Toruń. Nowa linia tramwajowa w centrum miasta! Zmiany na placu Rapackiego!

Artur OlewińskiZaktualizowano 
Wizualizacja. PROGREG
Toruń przymierza się do rozbudowy sieci tramwajowej. Nowa linia ma się pojawić w al. św. Jana Pawła II. Zmienić się ma również plac Rapackiego. W związku z inwestycją miasto organizuje konsultacje społeczne.

Konsultacje społeczne dotyczące zmian na placu Rapackiego odbyły się w 2013 roku. Torunianie wskazali jako najbardziej optymalny wariant polegający na zastosowaniu wydzielonego pasa autobusowo-tramwajowego w al. św. Jana Pawła II i Wałach gen. Sikorskiego.

Czytaj także: Decyzja w sprawie tunelu pod placem Rapackiego podjęta przed konsultacjami?

- Inwestycja obejmuje modernizację linii tramwajowej z budową pasa tramwajowo-autobusowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z przebudową układu drogowego. W jej ramach planowana jest budowa i przebudowa torowiska tramwajowego, węzłów tramwajowych, peronów, chodników, ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych, zatok autobusowych, jezdni i przejazdów drogowych oraz skrzyżowań. Projektanci przygotowali trzy warianty koncepcji przedprojektowej - informuje Urząd Miasta Torunia.

Wariant 1

Przebudowa alei św. Jana Pawła II od skrzyżowania z ul. Chopina do ronda Niepodległości, wraz tym rondem, ul. Wały gen. Sikorskiego od skrzyżowania z al. św. Jana Pawła II do skrzyżowania z al. Solidarności bez tego skrzyżowania, oraz ul. Chopina od skrzyżowania z al. św. Jana Pawła II do skrzyżowania z al. 500-lecia Torunia, wraz z tym skrzyżowaniem. Zaplanowano ponadto budowę jezdni o nawierzchni bitumicznej i kamiennej, budowę chodników, ścieżek rowerowych, zjazdów oraz peronów, a także przejść i przejazdów przez torowisko. Projektowane torowisko rozpoczyna swój bieg w osi ul. Chopina, następnie zakręca w al. św. Jana Pawła II i biegnie w jezdni, po jej wschodniej stronie - do skrzyżowania z ul. Wały gen. Sikorskiego, w której również usytuowane jest między jezdniami. Jako wydzielone w pasie dzielącym torowisko zaplanowano od skrzyżowania ul. Wały gen. Sikorskiego do ronda Niepodległości, gdzie na ok. 170 m przechodzi w przekrój jednotorowy.

Tutaj możesz zapoznać się z koncepcją przedprojektową: Pobierz: Wariant 1 - linia tramwajowa w al. św. Jana Pawła II w Toruniu

Wariant 2

Przebudowa alei św. Jana Pawła II od skrzyżowania z ul. Chopina do ronda Niepodległości, wraz z tym rondem oraz ulicą Kraszewskiego do skrzyżowania z ul. Moniuszki, ul. Wały gen. Sikorskiego od skrzyżowania z al. św. Jana Pawła II do skrzyżowania z al. Solidarności bez tego skrzyżowania, oraz ul. Chopina od skrzyżowania z al. św. Jana Pawła II do skrzyżowania z al. 500-lecia Torunia wraz z tym skrzyżowaniem. W ramach tej inwestycji zaplanowano budowę jezdni o nawierzchni bitumicznej i kamiennej, budowę chodników, ścieżek rowerowych, zjazdów oraz peronów, a także przejść i przejazdów przez torowisko. Torowisko na al. św. Jana Pawła II zaprojektowano w jezdni, po jej wschodniej stronie. Za skrzyżowaniem z ul. Wały gen. Sikorskiego torowisko przechodzi w pas dzielący jezdnię i dalej biegnie jako wydzielone z jezdni. Jako zintegrowane z jednią, między jezdniami, torowisko występuje ponadto w ul. Wały gen. Sikorskiego.

Tutaj możesz zapoznać się z koncepcją przedprojektową: Pobierz: Wariant 2 - linia tramwajowa w al. św. Jana Pawła II w Toruniu

Wariant 3

Przebudowa ul. Chopina od skrzyżowania al. 500-lecia Torunia do skrzyżowania z al. św. Jana Pawła II. Dalej przewidziano przebudowę al. św. Jana Pawła II od tego skrzyżowania do ronda Niepodległości wraz z rondem oraz ul. Wały gen. Sikorskiego od pl. Artylerii Polskiej do skrzyżowania z al. Solidarności bez tego skrzyżowania. Ponadto zaprojektowano przebudowę krótkiego odcinka torowiska w ul. Kraszewskiego oraz w ul. Czerwona Droga. W ramach tej inwestycji zaplanowano budowę jezdni o nawierzchni bitumicznej i kamiennej, budowę chodników, ścieżek rowerowych, zjazdów oraz peronów, a także przejść i przejazdów przez torowisko. W ul. Chopina, al. św. Jana Pawła II oraz dalej w ul. Kraszewskiego i ul. Czerwona Droga torowisko zaplanowano jako wydzielone z jezdni. W ul. Wały gen. Sikorskiego torowisko zaprojektowano jako zintegrowane z jezdnią w środku jej przekroju (jako pas autobusowo-tramwajowy).

Tutaj możesz zapoznać się z koncepcją przedprojektową: Pobierz: Wariant 3 - linia tramwajowa w al. św. Jana Pawła II w Toruniu

W ramach konsultacji społecznych odbędzie się otwarte spotkanie konsultacyjne - 19 września 2016r. (poniedziałek), Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, ul. Wały gen. Sikorskiego 13, godz. 17.

Dyżur konsultacyjny - 17 września 2016r. (sobota), Plac Rapackiego, w pobliżu skrzyżowania al. św. Jana Pawła II z ul. Chopina, godz. 11 do 14. Przygotujemy dla Państwa relację z tego dyżuru.

Osoby, które nie mogą wziąć udziału w spotkaniach, mogą wypełnić lub przesłać swoją opinię na temat planowanej inwestycji na adres: konsultacje@um.torun.pl. Uwagi można zgłaszać do 30 września.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 36

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

o
oni nie myślą

Zalewski daje autobusy do gmin za co toruńczycy muszą płacić grube pieniądze i ma w d**** że na lewym brzegu komunikacja przez całe osiedla się przewija czas odwołać tego buca co rujnuje Toruń i przez lata nie wyjdziemy z długów

t
taki

w takim razie po co byl budowany???

r
rav

Na lewym brzegu Wisły wybudować lokalną linię tramwajową biegnącą przez tamtejsze osiedla Podgórz - Stawki - Rudak , obok Dworca Głównego . [ Extra tramwaj ] po torach kolejowych - Dworzec Północny - Dworzec Wschodni - Dworzec Miasto - Dworzec Główny - Dworzec Kluczyki . Kolejne warianty ...

j
jyu

Wykorzystany byłby wtedy węzeł przesiadkowy Dworzec Miasto .!

m
mam

Puścić [ extra tramwaj ] mostem kolejowym ... jak nie można inaczej to z kolejowym rozstawem szyn ... na trasie Dworzec Główny - Dworzec Wschodni .

t
taki

jak miasto zakupi autobusy elektryczne to kto na tym zarobi?tylko jedna firma sprzedajaca autobusy.na budowie linii ytramwajowych zarobi firma na E-heh musi miec niesamowite sczescie,firmy budowlane,pesa zapewne,jakies slupki ,barierki ,malowanie od nowa ulic ile to przetargow prawda.Co do ul gagrina zgadzam sie,kompletny obled prowadzic tam tramwaj ktory i tak sie zatrzymuje co 200 metrow ale firma na E zarobila i na tym to ma polegac.

P
Phoenix

Przez Gagarina przejeżdżam kilka razy dziennie i nie zgodzę się z Tobą. Owszem, czasem utknie przy wjeździe na parking UMK, ale nie zdarzyło mi się 7 razy zatrzymywać. Inna sprawa, że sygnalizacje można lepiej skonfigurować w kontekście tramwajów, co zresztą się dzieje.

p
pol

Do "Phoenix" może tramwaje nie stoją w korkach ale i tak stoją na każdym skrzyżowaniu! Zapraszam na Gagarina, tu tramwaj na długości trasy ok. 1,5 km zatrzymuje się 7 razy :P a nie jedzie jezdnią!

P
Phoenix

Bez przesady. Takie gadanie, to trochę jak o odłączaniu CM od UMK. Nie te czasy by tworzyć wioski. Trzeba jednak walczyć o to by miasto Toruń zaczęło w końcu zauważać, że nie kończy się na Wiśle.

r
rk

Do wszystkich zainteresowanych i wypowiadających się o inwestycji komunikacyjnej w centrum Torunia: Plac Rapackiego dotyka terenów planowanych inwestycji i żadna koncepcja nie przewiduje jego przebudowy! Plac Rapackiego - to obszar między Al. św. Jana Pawła II, ul. Kopernika a pierzeją kamienic od strony wschodniej ! To z szacunku do historii i naszego Miasta winniśmy właściwe nazywać jego fragmenty, które nazwy mają.
arch. Ryszard Klosowski

b
bun

Na tory do Dworca Głównego kasy szkoda, za to bezsensowne tory będą budować wzdłuż JPII. Byle tylko zakorkować kolejne skrzyżowania i Plac Rapackiego.

b
bun

Chyba czas na referendum i odłączenie Lewobrzeża od Torunia!

P
Phoenix

Tunelu nie będzie, to to zbyt droga inwestycja. Co do tramwajów, to w przeciwieństwie do elektrycznych autobusów nie stoją w korkach (o ile jakiś idiota nie poprowadzi torów jezdnią) i mają większą pojemność.

K
K.

A co z wariantem - tunel dla aut pod Rapackiego i piękny plac i przejście dla ludzi?
Czemu inwestujemy w tramwaje ? technologia z XIX ? Są już elektryczne autobusy ..może czas pójść do przodu ?

b
buba

Ludzie, tramwaje trzeba likwidować bo to przeżytek. Wiecznie stoi, bo to albo zerwana sieć, a to wykolejenie, a to prądu nie ma, a to kolizja, a to się jakiś zepsuje i 2 godziny go usuwają... W dodatku w Toruniu jest dziwna mania zatrzymywania tramwaju na każdym skrzyżowaniu. Toruń nie jest miastem korków. tam gdzie są linie tramwajowe, powinny istnieć aż się wyeksploatują, a tam gdzie nie ma, budować trakcje dla trolejbusów. Ciche, ekologiczne, szybkie, tanie. Solaris produkuje fajne. Wersja identyczna jak toruńskie autobusy, tylko że na prąd. A jak nie ma prądu to 15 km jadą na bateriach.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3