Toruń: Pięć wariantów dla zajezdni tramwajowej

Artur OlewińskiZaktualizowano 
Zajezdnia przy ulicy Sienkiewicza już od dawna nie jest w stanie pomieścić toruńskich tramwajów<br>
Zajezdnia przy ulicy Sienkiewicza już od dawna nie jest w stanie pomieścić toruńskich tramwajów Sławomir Kowalski
„Nowości” jako pierwsze dotarły do wariantów budowy nowej zajezdni tramwajowej w Toruniu. Pod uwagę branych jest kilka lokalizacji. Budowa zajezdni zależy od zdobycia funduszy unijnych.

[break]
O planach budowy nowej zajezdni tramwajowej pisaliśmy już wcześniej. Dotąd nie były jednak znane szczegółowe warianty tej inwestycji. Budowa jest potrzebna, gdyż obecna zajezdnia przy ul. Sienkiewicza jest już przestarzała. Nie przystaje do wymagań nowoczesnego taboru, który źle znosi postoje pod chmurką.

Pięć wariantów

Firma Progreg z Krakowa, ta sama, która przygotowała plany linii na tzw. JAR i Rubin-kowo, zaproponowała pięć wariantów budowy zajezdni dla tramwajów oraz jeden bezinwestycyjny, umownie nazywany rezerwowym.

W wariantach 1. i 2. zajezdnia tramwajowa znajduje się za marketem budowlanym Castorama, przy Szosie Bydgoskiej. Prowadzące do niej torowisko przebiega od tej ulicy równolegle do zachodniej strony ulicy Pera Jonssona i dalej na zachód przy torze gokartowym.

W wariancie 1. w okolicy Motoareny zlokalizowano jeden peron tramwajowy w kierunku zajezdni oraz dwa perony w kierunku centrum. Z kolei w 2. zaplanowano po jednym peronie w obu kierunkach. Kolejne dwa perony znalazłyby się w okolicach zajezdni. W obu wariantach przewidziano rozbudowę linii z wykorzystaniem trasy po starym torze kolejowym, w kierunku Portu Drzewnego.

Co ciekawe, w obu przypadkach przy zajezdni miałby powstać parking typu park&ride na ok. 90 miejsc.

Na 70 tramwajów

Głównymi budynkami na terenie zajezdni mają być hala główna z warsztatami, hala parkingowa na 70 tramwajów oraz biurowiec. Gdyby obok powstała też zajezdnia autobusowa, pod dachem zaparkowałoby 130 aut. Wiadomo już jednak, że miasto przychyla się bardziej w kierunku pozostawienia zajezdni autobusowej w obecnej lokalizacji.

W wariancie 3. zajezdnia znajduje się w kwadracie pomiędzy ulicami Skłodowskiej-Curie, Wierzbową a Strugą Toruńską i ul. Topolową. Obecnie znajduje się tam pętla tramwajowa „Elana”. Zajezdnia łączyłaby się z przebudowanym torowiskiem i - ewentualnie - nową linią we wschodnim Toruniu.

W przypadku wariantów 4. i 5. zajezdnia powstać ma między ulicami Olsztyńską a Olimpijską. Taka lokalizacja też byłaby powiązana z nową linią we wschodnim Toruniu. W obu przypadkach zajezdnię uzupełniać ma parking typu park&ride.

Zaplecze jak dziś

Jeśli nie uda się uzyskać unijnego dofinansowania do budowy zajezdni, wyjściem awaryjnym będzie wariant rezerwowy. Według niego, zajezdnia... nie powstanie. Zaplecze techniczne działałoby w obecnych warunkach. Jeśli pieniądze jednak się znajdą, to zajezdnia budowana będzie etapami. Najpierw powstanie myjnia i kupiona zostanie tokarka podtorowa. Potem - sama zajezdnia.

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Wideo

Materiał oryginalny: Toruń: Pięć wariantów dla zajezdni tramwajowej - Nowości Dziennik Toruński

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
M
Mieszkaniec

Jest miejsce na zajezdnie tramwajowa . Olsztynska Wiele lat temu zosalo yo miejsce wykupione przez miasto . i co ? JaKI PROBLEM WYDALISMY PIENIADZE TAM KIEDYS

zgłoś
m
mega_faflun

1 i 2 jest dobry gdyz by umozliwil dojazd do zachodniego Torunia wraz z calymi kompleksami budowlanymi w tym rejonie . Brak komunikacji miejskiej chociazby do nowej swiatyni rydzykowej owocowalo tym , ze wielu wiernych zrezygnowalo z wycieczki na stare miasto, poza tym ten rejon miasta ma jeszcze przyszlosc przed soba , powstana tam napewno osiedla mieszkaniowe. 4 i 5 jest tez dobry .

zgłoś
m
mega_faflun

Ale polowa jak nie wiecej linii autobusowych bedzie zlikwidowana , wiec bez lini tramwajowej bedzie wkrotce jedna z najgorzej zkomunikowanych dzielnic Torunia . Czy to tak trudno pojac .?

zgłoś
D
Domel

czy naprawdę wasze zawężone pole widzenia nie ogarnia jednej kwestii? Że Rubinkowo jest najlepiej skomunikowanym fragmentem Torunia? Że jest to ostatnie miejsce do prowadzenia jakichkolwiek inwestycji w komunikację miejską? Czy nie zauważacie rozwarstwienia, jakie powoduje wprowadzenie gdziekolwiek tramwaju? Że wydziela się pas ruchu, który jest używany przez jeden pojazd raz na 10-20 minut i nic poza nim nie może z tego obszaru korzystać? Co z tego, że będzie trawa, skoro nie można rozłożyć tam koca ani nawet się przespacerować? (Nie wspominam o wariancie "tramwaj w jezdni" jako niebezpieczny i zaprzeczający idei tramwaju). Naprawdę Wrzosy, Grębocin, Rudak, Stawki mają większe problemy komunikacyjne niż Rubinkowo i tam należałoby się pochylić nad tramwajami lub komunikacją w ogóle. Chciałbym ponownie zwrócić uwagę na taki pojazd jak autobus elektryczny, który łączy w sobie zalety tramwaju (ekologia) i autobusu (elastyczność), na dodatek przy mądrym projektowaniu (buspas w miejscach gdzie się korkuje, jego brak tam gdzie się nie korkuje) nie ma wad ani jednego ani drugiego rozwiązania. Ale nie, wy jak zdarta płyta - tramwaj w Rubinkowie musi być i wasza racja jest "najmojsza". Bez zastanowienia powtarzacie oklepane frazesy kompletnie nie zastanawiając się nad konsekwencją wprowadzenia tych chorych pomysłów. Kończyliście filozofię, socjologię czy inne humanistyczne kierunki? A może geografię? Tak wynika z waszych wypowiedzi. To ja mam dobrą radę, nie dotykajcie spraw technicznych, logistycznych i dotyczących komfortu życia mieszkańców, bo jak widać, nie macie o żadnej z powyższych spraw najbledszego pojęcia. A już co by nie było, decyzja o tym gdzie przeprowadzić taką czy inną linię, czy to tramwajową czy autobusową, powinna zapaść w oparciu o fakty, czyli badania - na przykład ile pasażerów wiozłyby pojazdy nowych linii. Jeśli chodzi o Rubinkowo, to nie trzeba być profesorem zwyczajnym doktorem habilitowanym inżynierem, żeby zauważyć, że tylko jedna linia autobusowa pokrywa się (i to nie w całości) z torowiskiem tramwajowym, a jest nią na chwilę obecną 15-tka. Zbudujemy tramwaj przez środek Rubinkowa, wyrżniemy drzewa, parkingi, trawniki żeby zastąpić nim tylko jedną linię autobusową??? chyba że chcemy pogorszyć jakość komunikacji na osiedlu, ale chyba chodzi o coś dokładnie odwrotnego??????? Ludzie, używajcie mózgu, czasem się przydaje.

zgłoś
h
hehehe

A co domel? Lepiej wsiadać prosto z balkonu do autobusu, ja to jest np. z wieżowce przy Łyskowskiego? Tam to na pewno nie ma hałasu ryczàcych silników autobusów.

zgłoś
t
tak

@Domel - przychylam się do propozycji mega_fafluna - weź zimny prysznic, skorzystaj z braku ciepłej wody; firma Progreg wykonuje CAŁE studium, związane z projektami BiT City II, a więc trudno by nie zajmowała się także tym zadaniem, zajezdnia tramwajowa w lokalizacji przy Elanie jest dowiązana do istniejącej linii tramwajowej wzdłuż Skłodowskiej-Curie, a nie wzdłuż bzdurnego wariantu 1 linii przez Rubinkowo; jeśli zajezdnia powstałaby przy Olsztyńskiej, to taka lokalizacja wymusza tak naprawdę budowę kolejnego bzdurnego wariantu 3, który oprócz przejazdów technicznych będzie służyć do przewozu powietrza i much...

zgłoś
D
Domel

@mega_faflun potęga Twoich argumentów powaliła mnie na kolana. Ty też z tych co prosto z balkonu chcieliby wsiadać do tramwaju? Jeszcze wam ten tramwaj wyjdzie bokiem... Brak logicznego myślenia i długofalowego przewidywania obawiam się, że niestety zrobi swoje. A szkoda, takie fajne osiedle było.

zgłoś
m
mega_faflun

Wez zimny prysznic dla otrzezwienia .

zgłoś
c
czyczgcyua

Ja tam słyszałem, że pętla pod nowym mostem będzie, ponoć tam dużo wolnej przestrzeni i nawet tunel podziemny zrobią na Czerniewice, żeby mostu nie zamykać do przebudowy :D

zgłoś
D
Domel

Znowu Progreg chce znowu coś hojnie Rubinkowu wciskać? Bo jak inaczej nazwać projekt rozbudowy pętli Elana (na której hałas tramwajów niesie się na pół osiedla) do całej zajezdni? Pewnie w projekcie jest bardzo elegancko zaprojektowane wpięcie wjazdu od Szosy Lubickiej. WARA OD OSIEDLA. Od "zawsze" projektowano pętlę przy Olsztyńskiej, a i wariant przy Castoramie jest godny uwagi... Ludzie u władzy! Kiedy zacznie do was docierać, że nie można w nieskończoność zagęszczać tkanki miejskiej? Zwłaszcza Rubinkowo jest wspaniałą, jeszcze w miarę swobodną enklawą... Proponuję, żeby tak już pozostało, żeby nie zrobić z niego drugiego "Osiedla Podchorążych" gdzie nie dość że panuje koszmarny bałagan adresowy, to jeszcze (przy dobrym rozbiegu) można przeskakiwać między blokami po balkonach...

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3