Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń: Pięć wariantów dla zajezdni tramwajowej

Artur Olewiński
Zajezdnia przy ulicy Sienkiewicza już od dawna nie jest w stanie pomieścić toruńskich tramwajów
Zajezdnia przy ulicy Sienkiewicza już od dawna nie jest w stanie pomieścić toruńskich tramwajów Sławomir Kowalski
„Nowości” jako pierwsze dotarły do wariantów budowy nowej zajezdni tramwajowej w Toruniu. Pod uwagę branych jest kilka lokalizacji. Budowa zajezdni zależy od zdobycia funduszy unijnych.

[break]
O planach budowy nowej zajezdni tramwajowej pisaliśmy już wcześniej. Dotąd nie były jednak znane szczegółowe warianty tej inwestycji. Budowa jest potrzebna, gdyż obecna zajezdnia przy ul. Sienkiewicza jest już przestarzała. Nie przystaje do wymagań nowoczesnego taboru, który źle znosi postoje pod chmurką.

Pięć wariantów

Firma Progreg z Krakowa, ta sama, która przygotowała plany linii na tzw. JAR i Rubin-kowo, zaproponowała pięć wariantów budowy zajezdni dla tramwajów oraz jeden bezinwestycyjny, umownie nazywany rezerwowym.

W wariantach 1. i 2. zajezdnia tramwajowa znajduje się za marketem budowlanym Castorama, przy Szosie Bydgoskiej. Prowadzące do niej torowisko przebiega od tej ulicy równolegle do zachodniej strony ulicy Pera Jonssona i dalej na zachód przy torze gokartowym.

W wariancie 1. w okolicy Motoareny zlokalizowano jeden peron tramwajowy w kierunku zajezdni oraz dwa perony w kierunku centrum. Z kolei w 2. zaplanowano po jednym peronie w obu kierunkach. Kolejne dwa perony znalazłyby się w okolicach zajezdni. W obu wariantach przewidziano rozbudowę linii z wykorzystaniem trasy po starym torze kolejowym, w kierunku Portu Drzewnego.

Co ciekawe, w obu przypadkach przy zajezdni miałby powstać parking typu park&ride na ok. 90 miejsc.

Na 70 tramwajów

Głównymi budynkami na terenie zajezdni mają być hala główna z warsztatami, hala parkingowa na 70 tramwajów oraz biurowiec. Gdyby obok powstała też zajezdnia autobusowa, pod dachem zaparkowałoby 130 aut. Wiadomo już jednak, że miasto przychyla się bardziej w kierunku pozostawienia zajezdni autobusowej w obecnej lokalizacji.

W wariancie 3. zajezdnia znajduje się w kwadracie pomiędzy ulicami Skłodowskiej-Curie, Wierzbową a Strugą Toruńską i ul. Topolową. Obecnie znajduje się tam pętla tramwajowa „Elana”. Zajezdnia łączyłaby się z przebudowanym torowiskiem i - ewentualnie - nową linią we wschodnim Toruniu.

W przypadku wariantów 4. i 5. zajezdnia powstać ma między ulicami Olsztyńską a Olimpijską. Taka lokalizacja też byłaby powiązana z nową linią we wschodnim Toruniu. W obu przypadkach zajezdnię uzupełniać ma parking typu park&ride.

Zaplecze jak dziś

Jeśli nie uda się uzyskać unijnego dofinansowania do budowy zajezdni, wyjściem awaryjnym będzie wariant rezerwowy. Według niego, zajezdnia... nie powstanie. Zaplecze techniczne działałoby w obecnych warunkach. Jeśli pieniądze jednak się znajdą, to zajezdnia budowana będzie etapami. Najpierw powstanie myjnia i kupiona zostanie tokarka podtorowa. Potem - sama zajezdnia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Toruń: Pięć wariantów dla zajezdni tramwajowej - Nowości Dziennik Toruński

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska