Toruń. Szykują się duże zmiany przy Szosie Chełmińskiej i ulicy Dekerta. Na czym będą polegały?

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Wieżowiec, który miałby stanąć u wylotu ul. Dekerta na terenie dawnej fabryki braci Cierpiałkowskich miałby mieć nawet 55 metrów wysokości. Dojazd do niego planowany jest od Szosy Chełmińskiej.
Wieżowiec, który miałby stanąć u wylotu ul. Dekerta na terenie dawnej fabryki braci Cierpiałkowskich miałby mieć nawet 55 metrów wysokości. Dojazd do niego planowany jest od Szosy Chełmińskiej. Grzegorz Olkowski
Południowy odcinek Szosy Chełmińskiej niebawem bardzo się zmieni. Powodem tych zmian będzie nie tylko inwestycja tramwajowa. Właściciel działki u wylotu ul. Dekerta przygotowuje grunt pod budowę 55-metrowego wieżowca. Którędy będzie można do tego wieżowca dojechać? I jakie prace będą niebawem prowadzone przy ul. Sportowej?

Na Targowisku Miejskim przy Szosie Chełmińskiej, nie tylko w dzień targowy słychać pełne niepokoju rozmowy o zbliżających się robotach budowlanych. Między straganami krążą wieści o budowie drogi dojazdowej do planowanego wieżowca, która miałaby odchodzić od ul. Sportowej. Przedsiębiorcy martwią się, czy w związku z tym nie stracą swoich miejsc na placu targowym i czy nie będą mieli problemu z dojazdem. Zostaliśmy poproszeni o wyjaśnienie wątpliwości, co też czynimy.

Fragment ulicy Sportowej rzeczywiście zamieni się w plac budowy, jednak nie będzie to miało nic wspólnego z wieżowcem, ale z budową linii tramwajowej.

Jakie prace będą prowadzone przy ulicy Sportowe?

- W śladzie ul. Sportowej Miejski Zakład Komunikacji będzie wykonywał tylko kanalizację deszczową, która będzie połączona z pl. Niepodległości. Tymczasowa organizacja ruchu jest w trakcie uzgodnień - wyjaśnia Sylwia Derengowska, rzeczniczka MZK.

Prawdą jest natomiast to, że u wylotu ul. Dekerta, na terenie przedwojennej fabryki braci Cierpiałkowskich, ma stanąć wysokościowiec. Pisaliśmy o tym już kilka razy, ostatnio pod koniec lipca.

Polecamy

Zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania, teren ten jest przeznaczony pod zabudowę, w tym obiekty handlowe o powierzchni sprzedaży przekraczającej 2.000 metrów kwadratowych. Minimalna wysokość zabudowy to 16 metrów, zaś maksymalna - 32 metry. W 2019 roku na wniosek właściciela terenu Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie zmiany tego planu.

- Obecnie formułowane są ustalenia projektu planu, wykonywane są liczne analizy przestrzenne, oraz odbywają się konsultacje z właścicielem nieruchomości w celu wypracowania najkorzystniejszego rozwiązania przestrzennego dla tego terenu - tłumaczyła na naszych łamach Anna Kulbicka-Tondel, rzeczniczka prezydenta Michała Zaleskiego. - Przewiduje się dopuszczenie na tym terenie zabudowy wysokiej. Przeznaczenie terenu nie ulegnie zmianie.

Ile metrów będzie mógł mieć wieżowiec u wylotu Dekerta?

Zabudowa wysoka oznacza, że wieżowiec ten będzie mógł mieć do 55 metrów wysokości. Miałby on zająć mniej więcej połowę pofabrycznego terenu, działkę przylegającą do Szosy Chełmińskiej. Gdzie miałby powstać dojazd do tego wieżowca i jakie jeszcze plany związane z tym terenem i jego okolicami mają drogowcy?

- Dojazd do działki przeznaczonej pod budownictwo wysokie, a należącej obecnie do pana Urbańskiego, jest zaplanowany od Szosy Chełmińskiej - mówi Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg. - W zakresie MZD jest budowa Trasy Staromostowej od Bema do Dekerta oraz kanału deszczowego od pl. Niepodległości do ul. Bema. Obecnie nie ma w budżecie budowy Trasy Staromostowej od ul. Gałczyńskiego do ul. Dekerta.

Zgodnie z informacjami, jakie zostały przekazane pod koniec sierpnia, gdy podpisywana była umowa na budowę linii tramwajowej na Jar, jej odcinek między skrzyżowaniem z ul. Dekerta oraz Bema i Podgórną powinien powstać do końca tego roku. Są to tereny wciąż jeszcze dość zielone, operacja ta będzie się wiązała z wycinkami. Ile drzew ma zostać usuniętych między skrzyżowaniami Szosy Chełmińskiej z Czerwoną Drogą i Bema?

- By ustalić liczbę drzew do usunięcia na odcinku Czerwona Droga – ul. Bema, konieczne jest przeprowadzenie inwentaryzacji w terenie - mówi Sylwia Derengowska z MZK. - Inwentaryzacja ta ma na celu zachowanie jak największej liczby drzew. Wykonawca prac został zobowiązany do jej przeprowadzenia.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie