Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. Trzy firmy stanęły do przetargu dot. przedłużenia nowej linii tramwajowej

Adam Mroczek
Adam Mroczek
Budowa nowej linii tramwajowej na Jar
Budowa nowej linii tramwajowej na Jar Grzegorz Olkowski/Polska Press
Trzy oferty wpłynęły w przetargu na budowę drugiego etapu nowej linii tramwajowej na północ Torunia. Nowe torowisko zostanie przedłużone do pętli przy ul. Heweliusza.

Obejrzyj: Remont ulicy Długiej w Toruniu

od 16 lat

W Toruniu, w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, powstaje nowa linia tramwajowa łącząca centrum z nowo powstającym, dynamicznie rozwijającym się osiedlem w północno-wschodniej części miasta. Będzie ona przebiegać z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego.

Obecnie realizowany projekt zakładał, że nowa linia tramwajowa miała się kończyć na wysokości ul. Strobanda, ale pod koniec kwietnia br. miasto pozyskało dodatkowe zewnętrzne dofinansowanie, które pozwoli na kontynuację budowy torowiska aż do ul. Heweliusza, gdzie zaplanowano pętlę z zapleczem socjalnym i punktem obsługi pasażerów. Dodatkowe środki, tak jak dofinansowanie pierwszego etapu budowy, pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Co obejmie kolejny etap prac?

Etap II obejmie budowę nowej linii tramwajowej na odcinku od skrzyżowania ul. Henryka Strobanda - Łukasza Watzenrodego (bez tego skrzyżowania) do nowo projektowanej pętli przy ul. Jana Heweliusza.

Polecamy

W maju br. miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu ogłosiło przetarg, a w piątek, 10 czerwca, otwarto oferty. Do przetargu stanęło trzech chętnych:

  • ProgregInfracity Sp. z o.o. z kwotą 26 089 373,79 zł;
  • Strabag Sp. z o.o. z kwotą 30 447 215,27 zł;
  • Konsorcjum firm:Intop Warszawa Sp. z o.o. (lider konsorcjum) i Balzola Polska Sp. z o.o. (partner konsorcjum) z kwotą 27 672 901,73 zł.

W ramach II etapu zrealizowane zostaną:

  • linia tramwajowa o łącznej długości ponad 1,4 tys. metrów toru pojedynczego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (m.in. odwodnienie układu torowego, infrastruktura sterowania i ogrzewania rozjazdów tramwajowych, tablice informacji pasażerskiej na przystankach w kierunku centrum), trzy wiaty przystankowe;
  • pętla przy ul. Heweliusza z dwoma peronami końcowymi i jednym peronem początkowym;
  • budynek z zapleczem socjalnym i dyżurką;
  • dwa przystanki na ul. Watzenrodego;
  • budowa nowych oraz konieczne przebudowy istniejących sieci energetycznych, teletechnicznych, wodno-kanalizacyjnych;
  • sygnalizacja świetlna na przejeździe samochodowym przez torowisko w ulicy Watzenrodego,
  • nowy układ drogowy (m.in. budowa i przebudowa chodników oraz ścieżek rowerowych, budowa przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych, oświetlenie uliczne, zatoka postojowa dla służ technicznych, stanowiska postojowe przy budynku na pętli);
  • ponad 1000 mtp torowiska zielonego.

Polecamy

Pociągnięcie nowego torowiska do pętli przy ul. Heweliusza pozwoli na udostępnienie pasażerom kompletnej linii tramwajowej, bez konieczności realizacji rozwiązań tymczasowych planowanych wcześniej w etapie I (rezygnacja z wykonania trójkąta torowego służącego do zawracania tramwajów na wysokości ul. Strobanda, kontenerowego budynku socjalnego w jego sąsiedztwie oraz peronów tymczasowych), co przyczyni się do wygenerowania oszczędności na poziomie ok. 2 mln zł. Zwiększy się także komfort podróżnych, którzy będą mieli dostęp do punktu obsługi pasażerów znajdującego się na pętli tramwajowej. Wygodniej będzie także motorniczym, którzy będą korzystali z części socjalnej budynku.
Zakończenie tej części inwestycji jest planowane w ciągu 12 miesięcy od daty podpisania umowy, jednak nie później niż 30 czerwca 2023 r.

Co przed rozpoczęciem prac?

Zanim będzie można rozpocząć prace, nowe zadanie musi przejść proces włączenia do POIiŚ. Wymaga to podjęcia prac przez samorząd w zakresie aktualizacji strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i ujęcia w niej nowych propozycji. Z chwilą akceptacji zmienionej strategii ZIT przez MFiPR, projekty wpisane zostaną na Wykaz Projektów Zidentyfikowanych do POIiŚ, a następnie przejdą ocenę w CUPT.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska