Pod koniec stycznia 2021 roku Urząd Miasta Torunia zorganizował konsultacje społeczne na temat przebudowy otoczenia Dworca Wschodniego. Urzędnicy i projektanci z Transprojektu Gdańskiego przedstawili dwa warianty. Pierwszy zakładał m.in. rozbudowę wiaduktu w ciągu ul. Kościuszki poprzez poszerzenie o jeden pas ruchu po południowej stronie z dobudową ciągu pieszo-rowerowego w postaci niezależnej równoległej kładki. Poza tym rozbudowę skrzyżowania na placu Skarbka.
Polecamy
- Michał Sulik: "Park&ride niewiele zmieni. Potrzebny są szersze działania"
- Marcin Kowallek: "Parkingi park&ride zatrzymują potok pojazdów na obrzeżach"
- Dworzec Wschodni w Toruniu. Przebudowa jego okolicy wciąż budzi kontrowersje
- Toruń. Przed Dworcem Wschodnim szykuje się rewolucja. Na czym będzie polegała?
Znakiem rozpoznawczym drugiego była dwa ronda oraz przejścia podziemne pod placem Skarbka. Wariant pierwszy zakładał rozbiórkę dwóch domów i garażu u wylotu ul. Sobieskiego, zgodnie z propozycją drugą wyburzonych miało być pięć budynków mieszkalnych i trzy gospodarcze. Pierwszy wariant zakładał wycinkę 90 drzew i nasadzenie 45, drugi wycinkę 52 i nasadzenie 56.
Uczestnicy konsultacji nie zostawili na obu projektach suchej nitki. Wskazywali na to, że chociaż oficjalnie była mowa o budowie węzła przesiadkowego, faktycznie chodzi o rozbudowę infrastruktury dla transportu indywidualnego. Ani organizatorzy ani projektanci nie byli w stanie powiedzieć ile osób korzysta z dworca, a co za tym idzie, mogłoby korzystać z węzła.
Czego oczekiwali mieszkańcy?
Mieszkańcy okolic zwracali uwagę na to, że brakuje im miejsc, w których mogliby pójść z dziećmi na spacer, zaś proponowane przejścia podziemne uznali za niebezpieczne. Przy okazji wyszło też na jaw, że oba projekty zakładały likwidację wjazdu, z którego korzystają ciężarówki zaopatrujący sąsiadujący z dworcem salon samochodowy.
Uczestnicy spotkania nie ograniczyli się do wnoszenia uwag. Zgłosili również trzy swoje projekty z prośbą o ich uwzględnienie. Co z tego zaangażowania wynikło?
Czym różni się nowy projekt od poprzednich?
Niedawno na internetowej stronie miejskiej pojawił się kolejny projekt, który w gruncie rzeczy nie różni zbytnio od preferowanego rok temu wariantu drugiego. Przejścia podziemne jak były, tak są. Podobnie jak ronda. Z wyburzeń również nikt nie zrezygnował. W gruncie rzeczy jedyną znaczącą zmianą są proporcje zieleni przeznaczonej do wycinki oraz posadzenia. Pod topór ma pójść 39 drzew, posadzonych ma być 219.
- Plan sytuacyjny zawierający podsumowanie konsultacji społecznych został zatwierdzony do dalszej realizacji tj. do opracowania projektów budowlanych i wykonawczych, decyzją Prezydenta Miasta Torunia nr 1146/X/21/AJ z dnia 12 października 2021 r. - informuje Anna Kulbicka-Tondel, rzeczniczka prezydenta Michała Zaleskiego.
Jak nowy projekt węzła przed Dworcem Wschodnim ocenia ekspertka?
Plan został zatwierdzony w październiku 2021 roku, na stronie poświęconej konsultacjom społecznym pojawił się jednak w styczniu roku 2022. Na wypadek gdyby ktoś miał problemy z jego interpretacją, o ocenę poprosiliśmy Sarę Nalaskowską, toruniankę, która pracuje w londyńskim biurze projektowym Wedderburn Transport Planning Ltd, zajmującym się planowaniem transportu w miastach Europy i Azji. Sara Nalaskowska brała udział w zeszłorocznych konsultacjach.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
- Bieżące wypadki i utrudnienia w Kujawsko-Pomorskiem
- Gdzie dobrze zjeść w Toruniu i okolicach?
- Toruń Retro!
- Sport w Toruniu
- Proponowany węzeł drogowy jest zbyt duży na tę lokalizację - mówi Sara Nalaskowska. - Paradoksalnie zwiększenie przepustowości tego skrzyżowania na dłuższą metę może zwiększyć problem jego przeciążenia, szczególnie jeśli miasto sporym parkingiem zachęcać będzie ludzi do przybywania na dworzec samochodem. Proponowany węzeł drogowy pogłębi też problem odwodnienia, a można temu zapobiec strategicznie wprowadzając więcej zieleni, która zadziała jak gąbka, a nawet niewielkiego zbiornika wodnego, który lokalnie odciąży kanalizację. To świetna okazja do stworzenia przyjemnego skweru! Miasto powinno przede wszystkim postawić na zapewnienie mieszkańcom szybkiego i wygodnego dojazdu na dworca transportem publicznym i bezpośrednich dróg dla pieszych, tak aby samochód był jednym z możliwych wyborów, a nie koniecznością. Tylko w ten sposób można realnie zmniejszyć ruch w mieście.
Podsumowanie zeszłorocznych konsultacji, listę odnotowanych uwag wraz z odpowiedziami można znaleźć TUTAJ.
Wszystkie materiały ze zorganizowanych przez Urząd Miasta Torunia konsultacji na temat budowy węzła przesiadkowego przed dworcem Toruń Wschodni znajdują się TUTAJ.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?