Toruń. Zezwolenie na budowę linii tramwajowej na Jar zostało zakwestionowane. Co z inwestycją wartą 190 milionów złotych?

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Budowa linii tramwajowej na Jar oficjalnie rozpoczęła się 12 października
Budowa linii tramwajowej na Jar oficjalnie rozpoczęła się 12 października Grzegorz Olkowski
Udostępnij:
Do wojewody kujawsko-pomorskiego wpłynęło odwołanie kwestionujące kluczową decyzję, dzięki której możliwa jest budowa linii tramwajowej na Jar. Co z inwestycją wartą brutto 190 milionów złotych?

Ciekawych rzeczy można się dowiedzieć przeglądając Biuletyny Informacji Publicznej oraz aktualności na stronach urzędów z miasta i regionu. Urząd Wojewódzki na przykład podał do wiadomości, że 4 października do wojewody wpłynęło odwołanie od wydanej wcześniej zgody na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie linii tramwajowej wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Innymi słowy, zakwestionowana została jedna z kluczowych decyzji, dzięki którym budowa linii w ogóle jest możliwa.

Na konferencji zorganizowanej przed rozpoczęciem budowy prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Zbigniew Wyszogrodzki przypomniał, że drogę do realizacji tej inwestycji otworzyły trzy decyzje ZRID. Najpierw, 30 kwietnia tego roku prezydent Torunia wydał zgodę na budowę odcinka od przejazdu kolejowego przy ul. Legionów do ul. Strobanda. Następnie 11 maja, prezydent wydał zgodę na budowę odcinka zaplanowanego wzdłuż ul. Długiej i ul. Legionów. Zgodę na budowę linii tramwajowej od centrum, wzdłuż Szosy Chełmińskiej do skrzyżowania z ul. Długą, wydał wojewoda. Zrobił to 19 kwietnia i właśnie tej decyzji dotyczy odwołanie. W obwieszczeniu wojewody nie ma informacji o tym, kto wniósł odwołanie i dlaczego. Jest natomiast adnotacja o tym, że zgodnie z art. 133 kpa odwołanie wraz z aktami sprawy zostało przesłane do Ministra Rozwoju i Technologii.

Polecamy

Tory, przystanki, nowe jezdnie, czyli co powstanie przy okazji budowy linii na Jar?

Budowa linii tramwajowej na Jar jest największą inwestycją realizowaną w ramach drugiej edycji programu BiT-City. Ma ona pochłonąć 190 milionów złotych brutto, czyli niemal połowę wszystkich funduszy, jakie trafiły do BiT-City2 na poprawę funkcjonowania komunikacji zbiorowej w Toruniu. Przypomnijmy, że dzięki temu do maja 2023 roku ma powstać ponad pięciokilometrowa linia tramwajowa łącząca centrum miasta z osiedlem Jar. Projekt zakłada także budowę 26 przystanków tramwajowych i czterech autobusowych, przy których ma się pojawić 21 tablic systemu informacji pasażerskiej. Przy okazji budowy linii tramwajowej na Jar zostanie również przebudowany układ drogowy na długości trzech kilometrów. Drogowcy wybudują także fragment Trasy Staromostowej, dwie jezdnie i droga serwisowa zostaną poprowadzone od skrzyżowania z przedłużoną ul. Dekerta do skrzyżowania Szosy Chełmińskiej i ul. Bema.

Polecamy

Czy odwołanie nie wstrzyma prac?

Inwestycja jest ogromna. Prace już się rozpoczęły, jak już wcześniej informowaliśmy, są prowadzone w pięciu miejscach. Kluczowa decyzja dla tej budowy decyzja została jednak zakwestionowana, odwołaniem ma się zająć ministerstwo. Czy w związku z tym prace nie powinny zostać wstrzymane do momentu rozpatrzenia wniosku? Pytanie o to skierowaliśmy do Miejskiego Zakładu Komunikacji, który odpowiada za realizację zadania. W środę Sylwia Derengowska, rzeczniczka spółki przesłała nam taką odpowiedź:

"MZK potwierdza, że wniesiono odwołanie od decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 553 (ul. Szosa Chełmińska) na odcinku od skrzyżowania ul. Długiej do skrzyżowania alei Solidarności, ul. Odrodzenia, Czerwona Droga polegająca na budowie linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do Osiedla Jar”. Jednocześnie MZK informuje, że Wojewoda Kujawsko-Pomorski nadał decyzji ZRID rygor natychmiastowej wykonalności, wobec tego złożenie jakiegokolwiek odwołania nie wstrzymuje realizacji inwestycji".

Budowa trwa zatem nadal. Pracownicy konsorcjum firm Balzola i Intop pracują w dwóch miejscach przy ul. Watzenrodego, przy ul. Polnej i Długiej. Na zakwestionowanym odcinku pracują tylko przy budowie fragmentu Trasy Staromostowej.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie