„Za przedstawienia uczące wrażliwości na to, co nieoczywiste i dawanie każdym z nich wspaniałego przykładu praktykowania różnorodności, włączania i współpracy na poziomie ludzkim, społecznym, artystycznym i instytucjonalnym" - tak swój wybór uzasadniła kapituła przyznająca Paszport Polityki w kategorii teatr Teatrowi 21.
Zobacz wideo: Czego szukaliśmy w Internecie w 2020 roku?
Niezwykły teatr
Warto podkreślić, że po raz pierwszy w prawie trzydziestoletniej historii "Paszportów Polityki" zostali nagrodzeni artyści z niepełnosprawnościami intelektualnymi.
- To jest historyczny moment. Dzisiaj po raz pierwszy artyści z niepełnosprawnościami otrzymują tak prestiżowe wyróżnienie. To ważny moment nie tylko dla nas, ale dla wszystkich osób z niepełnosprawnościami w Polsce! Nagrodę przeznaczymy na nasz dom, którego przez 15 lat działalności nie mieliśmy, na remont Centrum Sztuki Włączającej, które Teatr 21 ma nadzieję już wkrótce otworzyć w Warszawie. Będzie to miejsce w całości dedykowane sztuce osób z niepełnosprawnościami. Dziękujemy i bądźcie z zespołem –mówiła Justyna Sobczyk , reżyserka i założycielka teatru, odbierając nagrodę.
Zaczęło się u nas
Justyna Sobczyk jest torunianką, absolwentką pedagogiki specjalnej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz wiedzy o teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. W czasie studiów grała w Teatrze Wiczy. Ukończyła też studia podyplomowe z pedagogiki teatru na Universität der Künste w Berlinie, które całkowicie zmieniły jej myślenie o teatrze.
- Miałam potrzebę, by realizować się na obu polach - pedagogiki i teatru. Interesowały mnie alternatywne rozwiązania w edukacji, których szukałam. Miałam w sobie wewnętrzną niezgodę na to, że edukacja teatralna ma być koncentrowana tylko wokół ludzi zdolnych - opowiada Justyna Sobczyk.
Architektura relacji
Jej Teatr 21 istnieje od ponad 15 lat, a aktorzy w nim pracujący, normalnie zarabiają. Wszyscy mieszkają z rodzicami, ale część z nich jest samodzielna. Założycielka teatru w rozmowie z "Nowościami" mówi, że ta samodzielność jest hamowana przez społeczeństwo.
- Ta pępowina jest cały czas obecna. Jako społeczeństwo nie jesteśmy gotowi w przygotowaniu do życia samodzielnych ludzi z niepełnosprawnościami. Politycy, urzędnicy i pracodawcy powinni zacząć próbować to rozumieć. Nasz teatr stwarza przestrzeń wymiany i relacji społecznych, którą nazywam architekturą relacji - opowiada Justyna Sobczyk.
Jej teatr, w ciągu 15 lat swojej działalności stworzył kilkanaście spektakli prezentowanych w teatrach i instytucjach w całej Polsce. Grupa występowała na festiwalach krajowych (m.in. Wrocław, Poznań, Gdańsk, Kraków) i zagranicznych (Praga, Berlin, Helsinki, Freiburg). Teatr 21 prowadzi też społeczną instytucję kultury współfinansowaną przez m.st. Warszawę, poświęconą twórczości artystów z niepełnosprawnościami i włączaniu w pole sztuki, kultury i nauki różnorodnych grup społecznych. To Centrum Sztuki Włączającej.
Dodajmy, że oprócz Teatru 21, Paszportami Polityki nagrodzono: Different Tales w kategorii „Kultura cyfrowa”, Annę Karpowicz w kategorii „Muzyka poważna”, Mirę Marcinów w kategorii „Literatura”, Małgorzatę Mirgę-Tas w kategorii „Sztuki wizualne”, Piotra Domalewskiego w kategorii „Film” i zespół Siksa, który odebrał paszport w kategorii „Muzyka popularna”. Warto podkreślić, że grupa ta powstała w Toruniu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?