Toruński tramwaj na bocznym torze. Dlaczego?

Szymon SpandowskiZaktualizowano 
Z pętli przy ulicy Olimpijskiej toruńskie tramwaje miały pojechać do nowej zajezdni. Decyzja o jej budowie zapadła w tym samym czasie, w którym pętla została oddana do użytku. Czyli trzydzieści dwa lata temu.
Toruńska zajezdnia tramwajowa pamięta jeszcze czasy tramwajów konnych. Nowa miała powstać w rejonie ul. Olimpijskiej, lub przy Elanie.

„Zapadła istotna decyzja o budowie zajezdni tramwajowej, obecna bowiem pamięta czasy... trakcji konnej. Dokumentacja I etapu tej inwestycji ma być gotowa w przyszłym roku. Jest zarezerwowany teren 16 ha i większość funduszy. Zajezdnia została ujęta w planie wojewódzkim na lata 1988-1990. Wykonawcą głównym tej inwestycji ma być bydgoska „Przemysłówka”.

Trzy dekady temu

Oto fragment tekstu, który pojawił się na łamach „Nowości”... kiedy? Plan wojewódzki na lata 1988 - 1990 wskazuje na to, że jest mocno archiwalny. Pochodzi z grudnia 1986 roku i dotyczy nowej linii i pętli tramwajowej do ul. Olimpijskiej.

Dyskusje o budowie nowej zajezdni toczyły się już jednak znacznie, znacznie wcześniej. Jej budynek pojawił się na dalekim horyzoncie dwa lata temu, kiedy rozpoczęły się przymiarki do budowy nowej linii tramwajowej przez Rubinkowo. Gospodarze miasta przygotowali wtedy trzy warianty jej przebiegu.

Polecamy: Tak bawią się w toruńskich klubach

Pierwsza miała prowadzić od pętli Elana przy ul. Marii Skłodowskiej-Curie dalej na wschód tą ulicą do skrzyżowania z ul. Bukową, następnie na południe wzdłuż ulicy Bukowej do ulicy Niesiołowskiego i następnie na wschód po planowanym śladzie Trasy Średnicowej do ulicy Olsztyńskiej i stamtąd ulicą Ligi Polskiej do Placu Honorowych Dawców Krwi, na którym nastąpiłoby połączenie z trasą tramwajową do pętlo Olimpijska.

Toruńskie tramwaje na torach [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

W drugim wariancie tramwaj również miałby jechać w ciągu Skłodowskiej-Curie i Bukowej do Niesiołowskiego. Następnie założono przebieg wzdłuż Niesiołowskiego po północno-wschodnim skraju osiedla Rubinkowo II do Dziewulskiego, którą dociera do Szosy Lubickiej (w rejonie pętli autobusowej Rubinkowo II). Torowisko przechodziłoby na południową stronę Szosy Lubickiej, którą docierałoby do Olimpilskiej. Następnie tory poprowadzone byłyby wzdłuż Olimpijskiej, łącząc się z istniejąca trasą na pętli Olimpijska.

Trzeci wariant zakładał poprowadzenie od skrzyżowania ulic Wschodniej i Skłodowskiej, ulicami Wschodnią, Rydygiera, Łyskowskiego, Dziewulskiego z zakończeniem linii na pętli autobusowej przy skrzyżowaniu Szosy Lubickiej oraz ulicy Dziewulskiego.

Zajezdnia miała się pojawić w rejonie ul. Olsztyńskiej i Olimpijskiej, lub w sąsiedztwie pętli przy Elanie.

Wiele hałasu i nic

Jak wiadomo, projekt budowy nowej linii wywołał gorące dyskusje. Przeciwnicy podważali sens całej inwestycji, m.in. ze względu na hałas. Nie dali się przekonać zwolennikom, którzy zwracali uwagę na to, że transport szynowy jest bardziej ekologiczny od autobusowego.

Obejrzyj także:

Mieszkańcy przygotowali swoje propozycje, w sumie więc rozważanych było aż siedem wariantów przebiegu trasy. Żaden z nich nie był jednak w stanie zadowolić wszystkich. Linia tramwajowa, a wraz z nią również nowa zajezdnia, trafiły na boczny tor, czy też raczej do rezerwy.

- Miasto obecnie nie dysponuje środkami finansowymi, dzięki którym można by tę inwestycję zrealizować - mówi Magdalena Winiarska z magistrackiego Wydziału Komunikacji Społecznej i Informacji. - Pozyskane środki unijne przeznaczone są na budowę linii tramwajowej w północnej części miasta na tzw. osiedle Jar oraz na modernizację taboru. W związku z tym inwestycja ta została umieszczona na liście zadań rezerwowych.

Toruńskie tramwaje, które nie mieszczą się w zajezdni „nocują” na pętlach - przy Motoarenie i ulicy Olimpijskiej.

Toruńskie tramwaje na torach [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Wideo

Materiał oryginalny: Toruński tramwaj na bocznym torze. Dlaczego? - Nowości Dziennik Toruński

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3