Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwajem na toruński JAR

Redakcja
W magistracie rozważane są trzy warianty położenia torowiska łączącego miasto z osiedlem JAR

W magistracie rozważane są trzy warianty położenia torowiska łączącego miasto z osiedlem JAR

Tramwaj wróci na Chełmińską?

 

Władze Torunia stawiają na rozwój komunikacji tramwajowej. Budowa torowiska do miasteczka uniwersyteckiego na Bielanach to nie jedyne plany w tym zakresie.

W perspektywie kilku następnych lat ogromny obszar przy ul. Grudziądzkiej opuszczony przed laty przez jednostkę wojsk radzieckich tzw. JAR ma stać się największym placem budowy w Toruniu. Na jego uzbrojenie i przez to uatrakcyjnienie dla potencjalnych inwestorów, miasto ma zamiar wydać grubo ponad 100 mln zł. Zakładając, że teren ten znajdzie się w kręgu zainteresowania deweloperów, zamieszkać na nim może przynajmniej 20 tys. osób. A to już jest niezła gratka dla każdego przewoźnika.

- W przyszłości chcielibyśmy doprowadzić tam zupełnie nową linię tramwajową - mówi Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta w Toruniu. - Ale jest to na razie dość odległa perspektywa. Myślę, że może docelowo nawet na lata po 2013/14 roku.

Do tego czasu ma być bowiem gotowa linia tramwajowa na Bielany. JAR będzie uzbrajany, będzie tam budowana kanalizacja deszczowa i wodociągowa oraz drogi. Tramwaj będzie potrzebny, gdy pojawią się tam pierwsi mieszkańcy.

Sprawą otwartą na razie jest trasa jaką pojedzie tramwaj na osiedle JAR. W magistracie rozważanych jest kilka wariantów, na przykład Szosą Chełmińską, ulicą Legionów, Grudziądzką, a nawet PCK. Dotychczasowe wstępne analizy wskazują, że najbardziej realny jest wariant z Szosą Chełmińską.

- Z decyzją jaką koncepcję wybierzemy musimy poczekać na opracowanie wstępnego studium wykonalności dla tego zadania. Zakładamy, że może ono powstać pod koniec tego półrocza - informuje dyrektor Kowallek. - Jeśli rozpoczynalibyśmy tę inwestycję, niezależnie w jakim wariancie, to w pierwszym etapie wybudujemy linię tramwajową do ul. Polnej z pętlą w okolicy zajezdni autobusowej MZK przy ul. Legionów. To mieściłoby się w przedsięwzięciu pod nazwą "BiT City" w ramach zadania "powiązanie wybranych obszarów miasta z Koleją Metropolitalną BiT City poprzez budowę nowych linii tramwajowych".

Przypomnijmy cały projekt "BiT City", który powstać ma przy współpracy samorządów Bydgoszczy, Torunia, Solca Kujawskiego, Województwa Kujawsko-Pomorskiego i PKP ma być zrealizowany do 2014 roku. Jego łączna wartość to 240 mln euro. Krzysztof Lietz

Warto wiedzieć

- Linia tramwajowa na ulicy i Szosie Chełmińskiej łącząca centrum miasta z okolicami Dworca PKP Toruń Północ funkcjonowała już w okresie międzywojennym

- Trasa obsługiwana przez tramwaj nr 3 została zamknięta 16 lipca 1991 roku

- Koncepcja programowo-przestrzenna osiedla JAR zakłada wybudowanie tam torowiska tramwajowego o długości 2,5 km.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska