POLECAMY
QUIZY

Sprawdź się i rozwiąż QUIZ! Jak sobie poradzisz?

Rozwiń
Tramwajem na toruński JAR

Tramwajem na toruński JAR

Zdjęcie autora materiału

Aktualizacja:

Nowości Dziennik Toruński

Tramwajem na toruński JAR
W magistracie rozważane są trzy warianty położenia torowiska łączącego miasto z osiedlem JAR
Tramwajem na toruński JAR

W magistracie rozważane są trzy warianty położenia torowiska łączącego miasto z osiedlem JAR


Tramwaj wróci na Chełmińską?


 


Władze Torunia stawiają na rozwój komunikacji tramwajowej. Budowa torowiska do miasteczka uniwersyteckiego na Bielanach to nie jedyne plany w tym zakresie.


W perspektywie kilku następnych lat ogromny obszar przy ul. Grudziądzkiej opuszczony przed laty przez jednostkę wojsk radzieckich tzw. JAR ma stać się największym placem budowy w Toruniu. Na jego uzbrojenie i przez to uatrakcyjnienie dla potencjalnych inwestorów, miasto ma zamiar wydać grubo ponad 100 mln zł. Zakładając, że teren ten znajdzie się w kręgu zainteresowania deweloperów, zamieszkać na nim może przynajmniej 20 tys. osób. A to już jest niezła gratka dla każdego przewoźnika.


- W przyszłości chcielibyśmy doprowadzić tam zupełnie nową linię tramwajową - mówi Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta w Toruniu. - Ale jest to na razie dość odległa perspektywa. Myślę, że może docelowo nawet na lata po 2013/14 roku.


Do tego czasu ma być bowiem gotowa linia tramwajowa na Bielany. JAR będzie uzbrajany, będzie tam budowana kanalizacja deszczowa i wodociągowa oraz drogi. Tramwaj będzie potrzebny, gdy pojawią się tam pierwsi mieszkańcy.


Sprawą otwartą na razie jest trasa jaką pojedzie tramwaj na osiedle JAR. W magistracie rozważanych jest kilka wariantów, na przykład Szosą Chełmińską, ulicą Legionów, Grudziądzką, a nawet PCK. Dotychczasowe wstępne analizy wskazują, że najbardziej realny jest wariant z Szosą Chełmińską.


- Z decyzją jaką koncepcję wybierzemy musimy poczekać na opracowanie wstępnego studium wykonalności dla tego zadania. Zakładamy, że może ono powstać pod koniec tego półrocza - informuje dyrektor Kowallek. - Jeśli rozpoczynalibyśmy tę inwestycję, niezależnie w jakim wariancie, to w pierwszym etapie wybudujemy linię tramwajową do ul. Polnej z pętlą w okolicy zajezdni autobusowej MZK przy ul. Legionów. To mieściłoby się w przedsięwzięciu pod nazwą "BiT City" w ramach zadania "powiązanie wybranych obszarów miasta z Koleją Metropolitalną BiT City poprzez budowę nowych linii tramwajowych".


Przypomnijmy cały projekt "BiT City", który powstać ma przy współpracy samorządów Bydgoszczy, Torunia, Solca Kujawskiego, Województwa Kujawsko-Pomorskiego i PKP ma być zrealizowany do 2014 roku. Jego łączna wartość to 240 mln euro. Krzysztof Lietz


Warto wiedzieć


- Linia tramwajowa na ulicy i Szosie Chełmińskiej łącząca centrum miasta z okolicami Dworca PKP Toruń Północ funkcjonowała już w okresie międzywojennym


- Trasa obsługiwana przez tramwaj nr 3 została zamknięta 16 lipca 1991 roku


- Koncepcja programowo-przestrzenna osiedla JAR zakłada wybudowanie tam torowiska tramwajowego o długości 2,5 km.

Czytaj treści premium w Nowościach Dziennika Toruńskiego Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze (1)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

franek (gość)

Zgłoś naruszenie treści



ul.,PCK czy to nie ,prowokacja

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Warto zobaczyć

Wideo