Kilka dni temu pisaliśmy w „Nowościach”, że planowana rozbudowa Trasy Staromostowej wzdłuż Szosy Chełmińskiej jest jedną z najbardziej pechowych w mieście. Dziś takie stwierdzenia wydają się już nieaktualne.
Sen z powiek toruńskich drogowców spędzały odwołania składane przez uczestników przetargu na wykonawcę prac. Podczas sprawdzania ofert pod kątem formalno-prawnym odrzucone zostały dwie z nich, w tym ta najtańsza. Powód? Jak uzasadniał Miejski Zarząd Dróg, PBDI nie złożyło w terminie wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny.
Burzą i tną
MZD wybrał ofertę firmy Skanska (za 15,7 mln zł). Umowy z nią nie mógł jednak podpisać, bo do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie co do rozstrzygnięcia przetargu. KIO zdążyła rozstrzygnąć tę sprawę, ale jeden z wykonawców złożył w niej kolejne odwołanie.
Zobacz także: Poszukiwania Remka. Płetwonurkowie i Rutkowski w akcji
W piątek odbyła się rozprawa, która zakończyła się korzystnym dla miasta rozstrzygnięciem.
- Odwołanie złożone przez PBDI zostało przez KIO odrzucone, co otwiera nam drogę do podpisania umowy z wykonawcą, czyli firmą Skanska - mówi Rafał Wiewiórski, dyrektor MZD. - Na przełomie marca i kwietnia planujemy przekazanie mu placu budowy.
Nie czekając na rozwiązanie wspomnianych problemów wzdłuż przyszłej trasy przeprowadzona została wycinka drzew. Nadal realizowane są wyburzenia. Wkrótce z Szosy Chełmińskiej znikną trzy ostatnie z przewidzianych do likwidacji budynków, które kolidują z przyszłą trasą. Tymczasem wczoraj w Urzędzie Marszałkowskim miasto podpisało umowę na dofinansowanie zadania.
Po dwa pasy
Chodzi o ponad 16 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
- Szosa Chełmińska jest jedną z najważniejszych arterii łączących północną część Torunia z centrum, pełni też ważną funkcję wylotową (droga wojewódzka nr 553 - przyp. red.) - mówił podczas podpisywania umowy na dofinansowanie marszałek Piotr Całbecki. - To kolejny etap rozbudowy tej drogi, który będzie realizowany w oparciu o środki z naszego RPO.
W ramach inwestycji Szosa Chełmińska zyska po dwa pasy w każdą stronę. Na każdym skrzyżowaniu pojawi się sygnalizacja świetlna. Całość uzupełni ścieżka rowerowa i chodnikach.
- Zostawiamy jeszcze wolny pas na linię tramwajową na JAR, która będzie w przyszłości biegła pomiędzy średnicówką a ulicą Długą - przypomina Rafał Wiewiórski.
MZD zaznacza, że podczas prac wykonawca ma za zadanie utrzymać przejezdność Szosy Chełmińskiej przynajmniej jednym pasem. Roboty potrwają do czerwca 2018 roku.
Dwa odcinki
Przed miastem jeszcze dwa ostatnie odcinki Trasy Staromostowej - od placu Niepodległości i od placu NOT-u do Bema. Miała je wybudować Irlandzka Grupa Inwestycyjna, która w miejscu Uniwersamu planowała postawić centrum handlowe Solaris. Przedsięwzięcie utknęło jednak w martwym punkcie.
- Zabiegamy, by inwestor lub jego następcy wywiązał się ze swych zobowiązań - zapewnia Zbigniew Fiderewicz, wiceprezydent Torunia. - Prowadzimy postępowanie wyjaśniające i dochodzimy swoich racji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?