Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK: Zwabiali na debatę i obiecywali prezenty. Tak naprawdę wciskali przedrożone towary. Zapłacą ponad 1,6 mln zł kary!

Małgorzata Stempinska
Małgorzata Stempinska
Podczas pokazów Swiss-Med kusił też „wyjątkowymi promocjami” – np. zestaw z pościelą wełnianą i 5 innymi urządzeniami takimi jak: odkurzacz czy mata masująca oferował za 10,5 tys. zł podczas gdy produkty te kupowane osobno rzekomo miały kosztować ponad 45 tys. zł!
Podczas pokazów Swiss-Med kusił też „wyjątkowymi promocjami” – np. zestaw z pościelą wełnianą i 5 innymi urządzeniami takimi jak: odkurzacz czy mata masująca oferował za 10,5 tys. zł podczas gdy produkty te kupowane osobno rzekomo miały kosztować ponad 45 tys. zł! Teemu Paananen / Unsplash
Fałszywy pretekst spotkania, nieistniejące nagrody i rzekome promocje – takie techniki stosuje spółka Swiss-Med, by zwabić konsumentów na pokazy handlowe i sprzedać im produkty po zawyżonych cenach. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Swiss-Med ponad 1,6 mln zł kary. Już wkrótce UOKIK zyska nowe uprawnienia, by jeszcze lepiej chronić kupujących.

Smaki Kujaw i Pomorza sezon 2 odcinek 31

Kary za wciskanie towarów na prezentacjach

Zaproszenie od Swiss-Med ze Stęszewa było bardzo zachęcające. Firma zapraszała bowiem na debatę o zdrowym stylu życia podczas której każda przybyła para miała dostać wielofunkcyjny, automatyczny ekspres do kawy. W rzeczywistości była prezentacja i sprzedaż produktów, a prezent okazywał się kawiarką lub ekspresem przelewowym o wartości co najwyżej kilkudziesięciu złotych.

Podczas pokazów Swiss-Med kusił też „wyjątkowymi promocjami” – np. zestaw z pościelą wełnianą i 5 innymi urządzeniami takimi jak: odkurzacz czy mata masująca oferował za 10,5 tys. zł podczas gdy produkty te kupowane osobno rzekomo miały kosztować ponad 45 tys. zł!

UOKiK ukarał firmy za sprzedaż podczas prezentacji

Firma prowadziła jednak sprzedaż wyłącznie w zestawach, a ich ceny były sztywno ustalone w cenniku znanym tylko handlowcom i były równe właśnie fikcyjnym cenom promocyjnym. Ceny pojedynczych produktów umieszczono jedynie na stronie internetowej, za pomocą której nie można było dokonać zakupów. Ponadto były wielokrotnie zawyżone w stosunku do cen rynkowych.

- Za nieuczciwe praktyki rynkowe nałożyłem na spółkę Swiss-Med karę finansową w wysokości 1,6 mln zł. Nie ma mojej zgody na manipulowanie konsumentami, oferowanie im za 10 tys. zł produktów, które na rynku mogliby kupić za ułamek tej kwoty i jeszcze przedstawianie tego jako wyjątkowej okazji. Takie praktyki są absolutnie bezprawne i krzywdzące dla konsumentów. Nie ma mowy o jakiejkolwiek tolerancji czy taryfie ulgowej dla nieuczciwych przedsiębiorców organizujących pokazy handlowe - zapowiada Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Oni też są na celowniku UOKIK

Prezes UOKiK nakazał spółce natychmiastowe zaprzestanie stosowania kwestionowanych praktyk i poinformowanie poszkodowanych konsumentów o decyzji. To kolejna już w ostatnim czasie wysoka kara za pokazy. W lipcu na firmę Comfort Med+ prezes UOKIK nałożył sankcje w wysokości ponad 3,5 mln zł.

Z kolei we wrześniu Tomasz Chróstny wszczął kolejne – na razie wyjaśniające – postępowanie wobec spółki Eneda z Poznania. Jak wynika z sygnałów konsumenckich, Eneda organizuje spotkania pod pretekstem uruchomienia projektu „Bezpieczne wakacje", który ma na celu ratowanie polskiej turystyki. Uczestnicy skarżą się, że Eneda obiecywała im bon turystyczny na 3-dniowy pobyt z wyżywieniem i wszystkimi atrakcjami w polskim hotelu. Tymczasem uprawniał on jedynie do zniżek. Na spotkaniu – wbrew zapowiedziom organizatora - odbyła się natomiast prezentacja produktów takich jak garnki i materace. Było też losowanie „nagród”, za które jednak – jak twierdzi konsumentka – trzeba było zapłacić.

W toku jest jeszcze ok. 10 postępowań dotyczących nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych.

Konsumenci, tu znajdziecie bezpłatną pomoc

Od każdej umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli m.in. podczas prezentacji, możemy odstąpić w ciągu 14 dni. Wystarczy, że wyślemy do firmy stosowny formularz, który możemy pobrać ze strony prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Nie musimy podawać powodu rezygnacji. Nie poniesiemy też kosztów – poza opłatą za odesłanie zakupów.

Po bezpłatną poradę prawną możemy zadzwonić pod numer infolinii konsumenckiej 801 440 220 lub 22 290 89 16 albo wysłać emaila na adres: [email protected]. Pomocą służą też rzecznicy konsumentów, którzy działają w każdym powiecie.

Jeszcze lepiej będą chronić konsumentów

Już wkrótce UOKIK zyska nowe uprawnienia, by jeszcze lepiej chronić kupujących.

Jak informuje portal money.pl, w projekcie noweli ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która trafiła do konsultacji społecznych, jej autorzy przyznają prezesowi UOKiK możliwość usuwania treści lub blokowania dostępu do stron internetowych.

Jeżeli natomiast zaistnieje podejrzenie naruszania zbiorowych interesów konsumentów, UOKiK będzie mógł nabyć towary lub usługi pod przykrywką. Jeden z zapisów upoważnia urzędnika do "dokonywania zakupów towarów lub usług, w razie potrzeby, z możliwością przedstawienia się jako inna osoba/ukrycia tożsamości w celu ich przetestowania".

Poza tym urzędnik będzie mógł zwrócić się do policji, jeżeli transakcja będzie się wiązać z ryzykiem zagrożenia zdrowia lub życia kontrolującego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: UOKiK: Zwabiali na debatę i obiecywali prezenty. Tak naprawdę wciskali przedrożone towary. Zapłacą ponad 1,6 mln zł kary! - Gazeta Pomorska

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska