Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Urzędy Miasta, Marszałkowski i dwie spółki zamierzają modernizować toruńską kolej

Artur Olewiński
Otwarcie dworca PKP Toruń GłównyOtwarcie dworca PKP Toruń Główny
Otwarcie dworca PKP Toruń GłównyOtwarcie dworca PKP Toruń Główny Sławomir Kowalski
Remonty dworców Toruń Wschodni i Toruń Miasto oraz mostu kolejowego, a także budowa wiaduktów nad ulicą Równinną - to najważniejsze zadania postawione w liście intencyjnym, który jest wstępem do realizacji tego gigantycznego projektu.

[break]
Potwierdzają się wcześniejsze doniesienia „Nowości”, dotyczące wspólnego projektu toruńskiego Urzędu Miasta i kolei. Wygląda na to, że na zmodernizowanym Dworcu Głównym, otwartym po przebudowie w ostatni czwartek i odnowie otoczenia Dworca Miasto się nie skończy. Zakres planowanych prac jest znacznie większy.

Linia numer 353

Stosowny list intencyjny w sprawie wielkiego pakietu kolejowych inwestycji w Toruniu podpisały miasto, Urząd Marszałkowski, a także PKP Polskie Linie Kolejowe SA i Polskie Koleje Państwowe SA.

W największym skrócie chodzi o współpracę w zakresie modernizacji linii kolejowej numer 353, na odcinku pomiędzy dworcami Toruń Główny a Toruń Wschodni. W pakiecie kolejowym znalazły się między innymi rewitalizacje dwóch dworców - Wschodniego i Miasto oraz mostu kolejowego, a także, o czym wcześniej nie pisaliśmy, budowa zespołu wiaduktów nad ulicą Równinną. Chodzi zatem o inwestycje warte setki milionów złotych!

Budowa w 2018 roku?

Kolejnym krokiem przed kolejowymi wspólnikami jest zawarcie porozumienia, które określi zasady finansowania prac przygotowawczych całego przedsięwzięcia. Wiadomo, że projekt będzie wymagał wsparcia z funduszy unijnych. Kiedy te wielkie plany zostaną zrealizowane?

- Prace projektowe powinny ruszyć na początku 2016 roku, a roboty budowlane mogą się rozpocząć od 2018 roku i zakończyć w latach 2020-2021 - informuje Urząd Miasta Torunia.

Rozbudzone oczekiwania

Najbardziej wyczekiwane przez torunian zadania to z pewnością remonty dworców, zwłaszcza, że po odnowieniu Torunia Głównego oczekiwania pasażerów znacząco wzrosły. Wraz z pochwałami dla zmian na stacji przy ul. Kujawskiej bardzo często pojawiają się pytania o pozostałe dworce.

Toruń Wschodni to drugi pod względem liczby pasażerów tego typu obiekt w mieście, obsługujący duże osiedla, m.in. Rubinkowo i Skarpę.

Z kolei Dworzec Miasto, położony w samym centrum Torunia, kontrastuje z nowiutkim węzłem przesiadkowym BiT City.

Kolej na... kolej

- Teraz czas na ruch spółek kolejowych. Liczymy na to, że odnowią ten niewielki historyczny budynek dworcowy, który jest ich własnością. W całej Polsce kolejowe spółki skarbu państwa remontują dworce, więc dlaczego nie miałoby się tak stać w przypadku budynków Torunia Miasto, a także Torunia Wschodniego? W tym celu podpisaliśmy list intencyjny - mówi Michał Zaleski, prezydent Torunia.

Węzły, przejścia i tunele

Poza remontem Dworca Miasto, powstać miałoby podziemne przejście do ulicy Chłopickiego (od strony peronów, wraz z jej przebudową.

Plany zakładają także budowę drugiego toru pod placem Pokoju Toruńskiego wraz z tunelem.

W przypadku remontu Dworca Wschodniego powstać ma dodatkowo węzeł przesiadkowy. Całość zyskać miałaby także połączenie z ulicą Chrobrego, w kierunku Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy. Oprócz tego na stacji miałby się zmienić także układ torowy i system sterowania ruchem.

Kolejnym potężnym przedsięwzięciem w pakiecie kolejowym jest modernizacja mostu im. Ernesta Malinowskiego. Liczy on już ponad 140 lat i zdecydowanie wymaga remontu. Według nieoficjalnych szacunków może on kosztować około 100 milionów złotych.

Zespół wiaduktów

- Na spotkaniu z przedstawicielami PKP SA i PKP PLK w połowie września przedstawiciele Torunia zaprezentowali uzupełnienie zakresu tego zadania o dobudowanie ciągu pieszo-rowerowego - informuje magistrat.

Byłoby to spełnienie planów toruńskich radnych PO, którzy z takim pomysłem dla mostu kolejowego wystąpili we wrześniu. Warto dodać, że w swoich dziejach most służył już zmotoryzowanym i pieszym.

Następna wielka inwestycja dotyczy problematycznego przejazdu kolejowego.

- W części projektu współfinansowanej przez nas przewiduje się również budowę zespołu wiaduktów w ciągu ulicy Równinnej - dodaje magistrat. Dzięki nim zniknąłby problem szlabanów wstrzymujących ruch w tym miejscu.

Nowe przystanki

Pakiet kolejowy zakłada też modernizację całej infrastruktury kolejowej między Toruniem Głównym a Toruniem Wschodnim.

Planowana jest też budowa przystanków kolejowych Toruń Garbaty Mostek i Toruń Podgórz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska