- Przedsięwzięcie wdrażaliśmy wspólnie z partnerami, wśród których znajdują się organizacje pozarządowe z krajów Grupy Wyszehradzkiej, czyli ze Słowacji, Czech i Węgier oraz Partnerstwa Wschodniego - Mołdawii, Gruzji, Białorusi i Armenii - wymienia Marcin Pilarski z LGD „Vistula Terra Culmensis”. - Wszystkie zadania, które zrealizowaliśmy, miały wesprzeć lokalne społeczności krajów Partnerstwa Wschodniego w rejestracji produktów regionalnych. Opieraliśmy się przy tym na doświadczeniu własnym, a także państw Grupy Wyszehradzkiej.
Wypromować tradycję
Członkowie naszej LGD pokazywali, jak praktycznie funkcjonuje unijny system rejestracji unikalnych produktów, pozwalający nie tylko wyróżniać i promować tradycyjne miejscowe wyroby, lecz również chronić producentów przed nieuczciwą konkurencją.
A doświadczenie w tej kwestii mają spore. „Vistula” na co dzień współpracuje z kilkoma producentami produktów lokalnych z naszego powiatu, m.in. z Wiejską Spółdzielnią Handlowo-Produkcyjną w Stolnie, która wypieka chleb, gospodarstwami agroturystycznymi czy producentami powideł ze Starogrodu.
- Wydarzenia, które miały miejsce w trakcie projektu można podzielić na trzy etapy. Pierwszy z nich to spotkanie inaugurujące w Mołdawii w czerwcu ubiegłego roku, podczas którego odbyły się warsztaty i konferencja. Natomiast we wrześniu miała miejsce wizyta studyjna, która prowadziła z Węgier do Słowacji, Czech, a następnie skierowała się do Polski, na teren LGD „Vistula - Terra Culmensis”. Przedsięwzięcie zakończyło się w marcu cyklem warsztatów oraz promocją rezultatów projektu w Gruzji - informuje Marcin Pilarski.
Przepyszne pieczywo
Podczas wizyty w naszym powiecie goście poznali, m.in. Wieś Średniowiecznych Tradycji w Starogrodzie, olej z Góry św. Wawrzyńca, przepyszny chleb z piekarni w Stolnie, a także miody z Bartlewa.
W ramach projektu powstała publikacja poświęcona tematowi rejestracji produktów lokalnych i zasad ich promocji. Utworzona została również strona internetowa www.culinaryroutes.org, która jest swoistego rodzaju przewodnikiem po produktach lokalnych krajów partnerskich, a także profil na portalu społecznościowym Facebook, ułatwiający szybką wymianę doświadczeń i spostrzeżeń.
Głównymi beneficjentami projektu były Mołdawia i Gruzja, które zaakceptowały unijne porozumienie o strefie wolnego handlu. Armenia i Białoruś pełniły natomiast role obserwatorów, których celem było nabycie dobrych praktyk
- Do tej pory rzadko podejmowano oddolne inicjatywy rejestrowania produktów lokalnych zarówno w Mołdawii, jak i Gruzji. Przyczyniło się to do przekonania, że proces zbliżenia z Unią Europejską nie ma wpływu na życie zwykłych ludzi. Projekt starał się podważyć ten pogląd poprzez przekazanie praktycznej wiedzy na temat rejestracji produktów oraz stworzenie konsorcjów rejestracyjnych, składających się z organizacji pozarządowych oraz lokalnych samorządów - mówi Marcin Pilarski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?