W projekcie drugiego odcinka trasy średnicowej brak zjazdu na osiedle. Wokół sprawy narasta konflikt

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Trasa średnicowa w tym miejscu dopiero powstaje, a już budzi ogromne kontrowersje
Trasa średnicowa w tym miejscu dopiero powstaje, a już budzi ogromne kontrowersje Jacek Smarz
Udostępnij:
W sąsiedztwie budowanej obecnie nowej nitki średnicówki jedni chcą skomunikowania jej z drogami osiedlowymi, drudzy są przeciw, twierdząc, że wyłom w ekranach akustycznych oznacza hałas.

Na czele umownej frakcji zwolenników prawoskrętu po południowej stronie jezdni na średnicówce stoi Alojzy Kowalski.
[break]
Były radny zastanawia się, dlaczego drogowcy zapomnieli o takim połączeniu, tym bardziej że podobne zjazdy wykonano na istniejącym odcinku trasy - i to po obu jej stronach.

- Średnicówka na odcinku od ulicy Grudziądzkiej do Batorego będzie całkowicie zamknięta i odizolowana od osiedla. Zaplanowano tylko kładkę dla pieszych - mówi Alojzy Kowalski.

Potrzebę skomunikowania z trasą średnicową argumentuje m.in. kwestiami bezpieczeństwa. Zjazd umożliwiłby szybsze dotarcie służb ratunkowych do poszkodowanych. Zwolennicy prawoskrętu twierdzą też, że ułatwiłby on dojazd do garaży na ulicy Świętopełka.

Hałas i objazd

Zdaniem przeciwników zalety połączenia wymieniane przez frakcję byłego radnego oznaczają gehennę dla mieszkających w okolicy średnicówki.

- Chodzi między innymi o hałas, który będzie narastał wraz ze wzrostem natężenia ruchu. Mieszkańcy ulicy Wybickiego, którzy sąsiadują już z pierwszym odcinkiem trasy, skarżą się właśnie na drogowy rumor - uważa Dariusz Fischer, umowny lider frakcji przeciwników prawoskrętu. - Jesteśmy też przeciwni nieuniknionej zmianie charakteru dróg osiedlowych. Zamienią się w alternatywny choćby dla ulicy Kościuszki objazd.

- Bzdura! Mówią to ci, którzy opóźniali budowę średnicówki i atakowali pomysł postawienia ekranów - odpowiada Alojzy Kowalski. - Mieszkam 12 metrów od średnicówki i nie narzekam na hałas.

Obie frakcje mogły przedstawić swoje stanowiska podczas wczorajszego spotkania z udziałem przedstawicieli Miejskiego Zarządu Dróg i toruńskich radnych, którzy włączyli się w całą sprawę.

Drogowcy podkreślają, że rozwiązania dotyczące średnicówki były konsultowane z mieszkańcami sąsiadujących osiedli na etapie przygotowania dokumentacji technicznej oraz uzyskiwania decyzji administracyjnych. Nikt nie wniósł wówczas uwag odnośnie do braku podobnych połączeń.

W MZD nie mówią „nie”

- To właśnie na podstawie uwag i próśb mieszkańców w dokumentacji technicznej zaprojektowano kładkę dla pieszych w obecnym przebiegu ulicy Świętopełka - podkreśla Stefan Kalinowski, dyrektor MZD. - Budowa zjazdów byłaby istotną zmianą projektową i wymagałaby zmiany decyzji administracyjnych, co na tym etapie skutkowałoby wstrzymaniem robót bądź całkowitym zaniechaniem budowy, a co za tym idzie utratą dofinansowania ze środków unijnych.

Drogowcy nie wykluczają jednak możliwości skomunikowania osiedla z trasą średnicową. Musiałaby to być odrębna inwestycja, realizowana dopiero po zakończeniu budowy drugiego odcinka średnicówki.

- Zamierzamy wystosować specjalne pismo do urzędników, chcemy także zbierać podpisy poparcia dla naszego sprzeciwu - zapowiada Dariusz Fischer.

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jajakobyły
Jeżeli chodzi o szczegóły, to w artykule, delikatnie mówiąc, minął się pan z prawdą (jak pan Zaleski w sądzie). Gwoli ścisłości to pana mieszkanie jest oddalone 12 metrów od ul. Świętopełka , a nie od średnicowej, jak podał w artykule. A z okien pańskiego można oglądać osiedlowy stadion, a nie trasę średnicową, a to jest duża różnica. Zjazdy na I etapie średnicowej były zaplanowane, a na II etapie na wysokości ul. Świętopełka nie było. Teraz pan chce zawracać kijem Wisłę? Komu pan chce zrobić na złość - swoim sąsiadom? Jeżeli będzie tam zjazd, to żadne ekrany nie będą chroniły budynku. Pan otworzyłeś puszkę Pandory...
a
ak
Ekran nie będzie przerwany we wskazanym przez Pana/Panią/miejscu, proszę sprawdzić. Z dalszej Pana-Pani wypowiedzi wynika wyraźny brak orientacji w poruszonej sprawie. Dlaczego korkujący wylot ulicy Kościuszki mieliby skręcać w ulicę Świętopełka, aby dojechać do Średnicówki ? - chyba po to, aby zawrócić do ulicy Batorego?- nonsens.. A co do garaży to już widać wyraźny brak orientacji. Jadący o zdrowych zmysłach z ulicy Grudziądzkiej nie pojadą do ulicy Chrobrego ale wcześnie zawrócą na skrzyżowaniu z ulicą Batorego i prawoskrętem wjadą w II odcinek ulicy Świętopełka. I na koniec moja rada, proszę wybrać się na niedzielny spacer po nowej trasie.
d
df
ekran zostanie przerwany przez prawoskręt na długości około 20m co można zobaczyć na ul. Wybickiego wiec akurat większą część naszego bloku. Następna sprawa wie Pan jak będzie wyglądał ruch na ul.Świetopełka jego natężenie zwiększy się wielokrotnie gdyż będzie to doskonała alternatywa dla korkującego się wylotu ul.Kosciuszki . Wiec koniec ze spokojnym wyjściem do sklepu, na stadion, koniec z bezpieczną drogą dzieci do szkoły. A co ma prawo skręt do garaży do których wjazd będzie od ul. Grudziądzkiej, kto o zdrowych zmysłach będzie wjeżdża na Średnicówkę by zawracać na ul. Chrobrego i cofać sie do Grudziądzkiej.
a
ak
Po pierwsze - po zapoznaniu się z planszą przedstawiającą
zespół budynków przy ulicy Świętopełka wraz z planowaną trasą średnicową nie musiał pan kupować w tym miejscu mieszkania. Po drugie - odległość pański od jezdni wynosi 60,5m. Moje mieszkanie oddalone jest od jezdni 12,5 m. I po trzecie budynek będzie chroniony ekranami dźwiękochłonnymi. Co do prawoskrętów to nikt logicznie myślących nie przypuszczał,że ich nie będzie, tym bardziej, że takowe zostały wykonane na oddanych do użytku 2 odcinkach..
j
jajakobyły
Panu nie będzie przeszkadzała średnicowa, bo ma pan okna z drugiej strony. A w planach i projektkach II etapu nie ma połączenia ul. Świętopełka ze średnicową. Trzeba było zapoznać sie z projektami 4 lata temu, a nie teraz podnosić larum.
a
ak
Czego można się spodziewać po jajach kobyły"? Jeżeli już są
wiadomo w sąsiedztwie czego. Trafnie zostały określone spotkania. Nie brałem w nich udziału na obecność grupy
takich osobników jak pan.. Aco do zbierania podpisów naszym - niestety wspólnym bloku, to zostało już niewiele
osób.. Proszę nie ;liczyć na moją reakcję na pana prostackie zaczepki
m
mT
puknij się w pozostałości po mózgu .....centrum miasta i auta gnać na całego? normalny jesteś? autostrada jest jakieś 10 km dalej .....tam sobie gnaj na całego.....cała Europa Zachodnia (cywilizacyjnie mln lat świetlnych przed białymi murzynami Europy środkowej wyprowadza ruch z centrum miast ....u nas beton komuszy w postaci sitwy zalesia odwrotnie - wprowadza jeszcze więcej aut ....a kołderka jest za krótka po prostu)
h
hehehe
Auta mają tam gnać na calego? i dlatego na całej średnicówce jest ograniczenie do 50 km/h?
p
poipo
BO TO NIE MA BYĆ DROGA DO PARKOWANIA NA KTÓREJ SOBIE DO SKLEPU ZA ROGIEM FURĄ ZAJEDZIESZ TYLKO DROGA SZYBKIEGO RUCHU PRZEZ MIASTO! KUMALI? DLATEGO TAK SIĘ MIASTO UPIERAŁO PRZY TYM PRZEJŚCIU DLA PIESZYCH NA PRZECIW CMENTARZA. tu mają auta gnać na całego bez utrudnień . z założenia bo faktycznie to im się coś pomyliło - budować autostrady z sygnalizacjami i skrzyżowaniami rondami co 500 m :D kpina :D
j
jajakobyły
Teraz obaj bezradni - obiobok i niemrawy - dupę ruszył w sprawie średnicowej chcąc zapunktować u mieszkańców ... o 4 lata za późno za to się zabrali. Myrcha i Wałek są siebie warci, czyli NIC... Gdzie był pan Kowalski jak odbywały się pseudo-konsultacje w tej sprawie, bo ja go tam nie widziałem. Z resztą bardzo lubi robić tego typu niespodzianki swoim sąsiadom z bloku gdzie mieszka. Do cenzury - nie usuwać
Dodaj ogłoszenie