W regionie przybędzie 60 km płatnych dróg w systemie viaTOLL

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Autostrada Lubicz - Nowy CiechocinekLubicz - Nowy Ciechocinek
Autostrada Lubicz - Nowy CiechocinekLubicz - Nowy Ciechocinek Jacek Smarz
Kierowcy ciężarówek już od września zapłacą za przejazd odcinkiem autostrady A1 między Toruniem a Włocławkiem. Kiedy przyjdzie czas na samochody osobowe?

Elektroniczny System Poboru Opłat viaTOLL pozwala na elektroniczne wnoszenie opłat za korzystanie z dróg płatnych i nie wymaga zatrzymywania się na bramkach. W Polsce działa on od 3 lat i obejmuje kierowców aut ciężarowych. Za kilka tygodni sieć dróg płatnych w Polsce powiększy się o kolejne 264 km. Od września viaTOLL zacznie obowiązywać na kolejnych 8 odcinkach różnych dróg, w tym na autostradzie A1 - między toruńskimi Czerniewicami a węzłem Włocławek Zachód. Miesiąc później system obejmie także odcinek dalej na południe, do Kowala. Tym samym w województwie kujawsko-pomorskim łączna długość dróg płatnych wzrośnie ze 107 do 172 km.

- Kujawsko-pomorskie jest w środku krajowej stawki pod względem długości dróg płatnych – mówi Dorota Prochowicz, rzecznik prasowy projetku viaTOLL. - Tu przoduje zdecydowanie województwo dolnośląskie. Z kolei sama autostrada A1 zaliczana jest już dziś do grona najbardziej dochodowych. Od września, a następnie od października będzie jednak generowała jeszcze większe dochody.

Już wkrótce więcej pieniędzy zostanie także w kieszeniach samych kierowców ciężarówek korzystających z ESPO. Kary za brak opłaty za wjazd na drogę objętą systemem spadną z 3 tys. zł do 1,5 tys. zł. Pozostali użytkownicy dróg mają na razie ograniczony dostęp do viaTOLL. Od 2012 roku z podobnego rozwiązania, pod nazwą viaAUTO, korzystać mogą kierowcy osobówek, którzy często wybierają drogi płatne i nie chcą tracić czasu w punktach poboru opłat. Problem w tym, że na razie rozwiązanie to funkcjonuje tylko na autostradzie A2 Konin – Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica. Kiedy viaAUTO pojawi się na pozostałych drogach płatnych? To pytanie zadają kierowcy zmuszeni do stania w korkach przed wjazdem na A1. Rządowy prezent, czyli otwieranie bramek podczas weekendów, to tylko tymczasowe rozwiązanie.

- Musimy poczekać na decyzję minister Bieńkowskiej i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – mówi Dorota Prochowicz. - Zgodnie z zapowiedziami pani premier, ma ona zapaść pod koniec września.

Na razie nie wiadomo także, kiedy wprowadzone zostaną opłaty za przejazd nowym, „włocławskim” odcinkiem autstrady A1. Będzie to możliwe dopiero po uruchomieniu pełnej infrastruktury autostradowej. Przypomnijmy, że wspomniany odcinek A1 jest tylko udostępniony do ruchu i nadal nie został w pełni otwarty.

WARTO WIEDZIEĆ
Aby skorzystać z systemu viaTOLL, kierowca musi wyposażyć auto w małe urządzenie – jednostkę pokładową viaAUTO.
Przesyła ono zakodowane w nim informacje o pojeździe do przekaźników zainstalowanych na bramkach.
Sygnał jest wysyłany podczas przejazdu przez bramkę poboru opłat, która jest zlokalizowana przy wjeździe i zjeździe z odcinków autostrad objętych systemem.
Urządzenie jest dostępne w Miejscach Obsługi Klienta przy autostradzie A2 oraz A4, a także w wybranych miastach położonych przy płatnych odcinkach autostrad i kosztuje 135 zł brutto.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie