Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W szkole ze wschodniego Torunia fachowcy próbowali poznać specyfikę autyzmu

(ja)
Thinkstock
Naukowcy z Polski i Stanów Zjednoczonych zakończyli badania w Zespole Szkół nr 31 na Rubinkowie. Dotyczyły osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera.

To był wspólny projekt naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego, Autism Society of Washington w Stanach Zjednoczonych, Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Odbywał się w Zespole Szkół nr 31 w Toruniu. Chodziło o badania nad psychospołecznym rozwojem wysoko funkcjonujących osób z autyzmem oraz osób z zespołem Aspergera. Objęto nimi uczniów w wieku od 11 lat.

- To jeden z pierwszych projektów badawczych tego typu na świecie - podkreśla Małgorzata Jaskólska z ZS nr 31. - Celem było poznanie specyfiki rozwoju wspomnianej grupy osób, a zwłaszcza historii jej rozwoju, profilu zdolności poznawczych oraz funkcjonowania językowego. Zgłębianie tej problematyki ma duże znaczenie zarówno dla diagnostyki, jak i wspierania osób z autyzmem i zespołem Aspergera. Jako narzędzia badawcze wykorzystano testy psychologiczne, kwestionariusze oraz wywiad.

Projekt został przygotowany przez światowej sławy specjalistów w dziedzinie badań nad autyzmem i zespołem Aspergera. Są to: prof. Mark Stokes ze School of Psychology Deakin University z Australii, prof. Tony Attwood z Minds and Hearts Diagnostic & Treatment Clinic w Brisbane w Australii oraz prof. Simon Baron-Cohen, reprezentujący Autism Research Centre w Cambridge University.

Koordynatorem polskiej części projektu jest prof. Ewa Pisula z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. W badaniach współpracuje z Agnieszką Rynkiewicz (ASoW i GUM), prof. Tomaszem Wolańczykiem (WUM) oraz dr Rafałem Kawą (UW). To właśnie prof. Ewa Pisula wybrała toruńską placówkę do badań. Dobrze ją zna. M.in. wiosną uczestniczyła w odbywającej się tu konferencji „Dziecko z Autyzmem w Szkole”.(ja)

Opinia

[b]prof. dr hab. Ewa Pisula kierownik Zakładu Psychologii Rehabilitacyjnej na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego[/b[

- W polskich realiach pomoc dla osób z autyzmem ciągle jest zbyt mało dostępna. Zarówno na etapie diagnozowania, jak i na etapie jakiejkolwiek interwencji, wspierania rozwoju takich osób. W szczególnym stopniu dotyczy to ludzi starszych - dorastających czy też dorosłych, dla których ta oferta terapeutyczna jest bardzo ograniczona. Obecnie sporo dzieje się w Polsce jeżeli chodzi o powstawanie ośrodków diagnozujących osoby z autyzmem, ale nadal to jest niewspółmierne w stosunku do potrzeb. Także jeżeli chodzi o ośrodki wczesnej interwencji - wydaje się, że grupa małych dzieci jest tą, dla której najłatwiej uzyskać jakąś pomoc. Natomiast im dalej - w sensie wieku dziecka - tym trudniej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska