Warto zostać specjalistą od sztucznej inteligencji, tak wynika z najnowszych badań firmy Microsoft

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
pixabay
Rośnie zainteresowanie zdobywaniem umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji, wynika z badania “AI & Skills” Microsoft, które dotyczyło wpływu umiejętności z zakresu AI na rozwój biznesu.

Rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów od sztucznej inteligencji (AI) w polskich firmach, co wiąże się ze zdobyciem odpowiednich umiejętności.

94 proc. pracowników firm wykorzystujących AI przyznaje, że chce podnosić kompetencje, a 66 proc. już uczestniczyło w odpowiednich programach szkoleniowych.

W marcu Microsoft przeprowadził badanie “AI & Skills”, dotyczące wpływu rozwoju umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji na rozwój biznesu.

Wzięło w nim udział 12 tys. pracowników i liderów z większych przedsiębiorstw na 20 rynkach na świecie, w tym w Polsce. Nasz kraj reprezentowało 611 przedstawicieli firm zatrudniających więcej niż 250 pracowników.

Zdaniem uczestników popyt na umiejętności z zakresu AI rośnie. Polscy ankietowani przyznają, że w ciągu 6-10 najbliższych lat, udział osób z wymaganymi kompetencjami w tym zakresie sięgnie 55 proc., przy średniej dla wszystkich krajów wynoszącej 49,5 proc.

W firmach wykorzystujących sztuczną inteligencję w sposób zaawansowany, specjaliści od AI będą stanowili 58 proc. wszystkich pracowników posiadających kompetencje w tym zakresie.

Firmy dostrzegają największe korzyści biznesowe ze stosowania AI, gdy jej wdrażanie „idzie pod rękę” z rozwojem kompetencji pracowników.

-Rozwój umiejętności cyfrowych w obszarze AI to swoista polisa ubezpieczeniowa dla każdego biznesu na przyszłość. Potrzeba do tego odpowiedniej kultury organizacyjnej, ale także odpowiednich zasobów wiedzy i motywacji- mówi Magda Taczanowska, członek zarządu polskiego oddziału Microsoft.

Ogłoszony przez Microsoft plan inwestycyjny związany z budową pierwszego w Polsce centrum przetwarzania danych w chmurze i rozwojem kompetencji cyfrowych dla 150 tys. osób pozwoli jeszcze lepiej uwolnić potencjał, który drzemie nie tylko w polskich programistach i osobach pracujących w branży IT.

Szansę na zdobycie nowych umiejętności będzie miał każdy. Program wzmocni rozwój Polskiej Doliny Cyfrowej, żeby technologiczne serce Europy biło właśnie tutaj – dodaje mówi Magda Taczanowska.

Już teraz prawie 58 proc. pracowników polskich firm wykorzystujących AI w sposób zaawansowany widzi szansę na to, że technologia pozwoli im wykonywać zadania o większym znaczeniu dla organizacji.

-80 proc. polskich firm zatrudniających powyżej 250 pracowników, które już mają rozwiązania AI na pokładzie, widzi w tej technologii wartość dla swojego biznesu. Główne obszary, w których wykorzystują sztuczną inteligencję to bardziej produktywne procesy oraz rozwój produktów i usług. Interesujące jest, że rozwiązania AI wychodzą poza działy IT usprawniając działanie marketingu, sprzedaży czy nawet HR – podkreśla Diana Oleksiuk-Szczurowska, odpowiedzialna za obszar AI i kompetencji w polskim oddziale Microsoft.

Firmy stosujące technologie oparte o AI stawiają na zwiększanie kompetencji pracowników. Dzięki temu są bardziej odporne na zawirowania, lepiej się adaptują do nowych warunków i łatwiej im zachować ciągłość biznesu.

-Eksperci mówią, że sztuczna inteligencja nie wyeliminuje naszych stanowisk, przejmie niektóre z wykonywanych zadań. Współpraca z AI stanie się normą. Praca człowieka z wykorzystaniem tej technologii może być rozumiana na trzy sposoby.

Po pierwsze, trzeba zbudować algorytmy AI. Niezbędne do tego są umiejętności czysto techniczne, zwłaszcza programowanie. Po drugie, zadaniem człowieka jest nadzorowanie takiego algorytmu, np. sprawdzanie czy nie jest on stronniczy oraz czy podejmowane prze niego decyzje są dobre. Tutaj przydaje się umiejętność szybkiego podejmowania kluczowych decyzji. Na kolejnym etapie człowiek współpracuje z AI przy wykonywaniu zadań. Na tym polu niezbędne są umiejętności miękkie, skuteczne zarządzanie czy empatia” – powiedział Julian Lambertin, Executive Vice President w KRC Research.

Co ciekawe, ponad 65 proc. pracowników polskich firm wykorzystujących AI w sposób zaawansowany przyznaje, że ich pracodawca robi obecnie wystarczająco dużo, aby odpowiednio ich przygotować na dalszy rozwój tej technologii w organizacji. W firmach, które nie wdrażają sztucznej inteligencji lub dopiero z nią eksperymentują, odsetek ten spada do 40 proc. Co więcej, 70 proc. pracowników rozważa zmianę miejsca pracy, gdyby pracodawca nie inwestował w ich rozwój umiejętności.

Wideo

Materiał oryginalny: Warto zostać specjalistą od sztucznej inteligencji, tak wynika z najnowszych badań firmy Microsoft - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3