Ważna jakość, a nie wielkość

Zbigniew Juchniewicz
W Polsce głównym elementem decydującym o wyborze nowych opon pozostaje cena. W dalszej kolejności kierowcy zwracają uwagę na wygląd opony, czy na jej najważniejsze parametry.

W Polsce głównym elementem decydującym o wyborze nowych opon pozostaje cena. W dalszej kolejności kierowcy zwracają uwagę na wygląd opony, czy na jej najważniejsze parametry.

<!** Image 2 align=none alt="Image 170645" sub="Producenci samochodów decydują o wielkości kół nowych modeli po długotrwałych testach / Fot. Nadesłana">- Chociaż ostatnio coraz częściej trafiają się klienci, którzy poza ceną interesują się choćby rzeźbą bieżnika czy głośnością opony - przyznaje Piotr Lipertowicz z firmy Margum w Toruniu.- Zmienia się moda i zmieniają się przyzwyczajenia. Kierowcy z reguły decydują się na kupno opon znanych producentów, choć te są nieco droższe. Większość obecnie produkowanych opon jest przeznaczona tylko na określony sezon. Opony zimowe przystosowane są do niskich temperatur. W lecie, gdy temperatura asfaltu sięga 30, a nawet 40 st. C., taka opona zużywa się bardzo szybko, więc na następny sezon na pewno nie będzie się nadawać.

Bez ryzykownych przeróbek

Opona pozostaje najważniejszą częścią samochodu decydującą o stabilności auta na drodze. Ciągle jeszcze niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że cztery opony samochodu osobowego stykają się z drogą powierzchnią odpowiadającą kartce A4. Opony przenoszą też wszystkie przeciążenia podczas gwałtownego hamowania, czy w czasie pokonywania zakrętów z większymi prędkościami.

<!** reklama>- Nie wykonujemy usług polegających na tuningowaniu zawieszenia samochodu, aby przystosować auto do opon o większej średnicy, niż zakłada instrukcja obsługi - mówi Piotr Lipertowicz. - Przekonujemy zmotoryzowanych, że fabryczne parametry samochodu dotyczące rozmiaru felg i ogumienia nie powinny być samodzielnie zmieniane, bo może to zagrażać bezpieczeństwu.

Kauczukowa moda

Hitem ostatnich lat są opony o niesymetrycznej rzeźbie bieżnika. Z modą idzie w parze doskonalenie skuteczności odprowadzania wody przez takie opony, czy skrócenie drogi hamowania.

Producenci ogumienia wykonują liczne testy mające pokazać w praktyce, że ich nowy wyrób zagwarantuje skrócenie drogi hamowania nawet o kilka metrów, albo pozwoli na pokonywanie zakrętów z prędkością np. o 20 km/godz. wyższą, niż na standardowych oponach.

Specjaliści twierdzą, że średnica opony nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo podróżowania. Oczywiście opony o większych średnicach w samochodach osobowych z pewnością podnoszą komfort jazdy, ale pod warunkiem, że jakość nawierzchni drogi nie budzi zastrzeżeń.

Coraz popularniejsze opony niskoprofilowe w polskich warunkach mają jedną podstawową wadę – na złej, pełnej kolein nawierzchni, auto na takim ogumieniu prowadzi się bardzo trudno. Te opony zostały stworzone z myślą o szybkim podróżowaniu autostradami.

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hough :)
jego rozum lub jego brak. A opony, ABSy i inne rzeczy
wspomagają trochę tylko przegięcia kierowców i niestety
usypiają jego czujność i rozwagę.
Dodaj ogłoszenie