Konsultacje trwały zaledwie trzy tygodnie, ale w tym czasie do Urzędu Marszałkowskiego wpłynęło ponad sto formularzy z uwagami. Tylko ostatniego dnia dotarło 21. Rekordziści zgłaszali strona po stronie nawet kilkadziesiąt uwag, wytykając niezgodność ze strategią województwa czy rządowymi planami.
[break]
Sześć ważnych połączeń
Sprzeciw budziły pomysły likwidacji sześciu ważnych połączeń kolejowych w regionie.
- Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa kujawsko-pomorskiego nie zakłada likwidacji połączeń kolejowych - twierdził Bartosz Nowacki, dyrektor Departamentu Transportu Publicznego i Inwestycji Drogowych Urzędu Marszałkowskiego. - Zakłada wykonanie w 2020 roku analizy rzeczywistego zapotrzebowania na usługi przewozowe na kilku liniach kolejowych, z których obecnie korzysta najmniejsza liczba podróżnych.
Problem w tym, że w załączniku nr 5 do dokumentu, wyraźnie wspomina się o liniach przewidzianych do likwidacji. Podobnych kwiatków było więcej.
Eksperci z dziedziny transportu nie zostawili na dokumencie suchej nitki, wskazując na sprzeczności ze strategią rozwoju województwa, w której samorząd zauważał potrzebę poprawy infrastruktury kolejowej, przywrócenie kilku linii, a nawet budowę nowych.
Uczestnicy konsultacji twierdzą, że badania potoku pasażerów są nierzetelne ze względu na ogrom inwestycji kolejowych właśnie realizowanych w województwie. Jaskrawy jest przykład linii nr 208, obecnie rewitalizowanej, a w planie transportowym przewidzianej do likwidacji po 2020 roku.
PKP PLK, zarządca infrastruktury, i Przewozy Regionalne, jako przewoźnik, wstrzymują się od komentarzy, ale przekazały swoje uwagi do projektu.
Ograniczenie roli kolei
- Z upublicznionych materiałów wyraźnie wynika, że planowane działania, zmierzają do ograniczenia roli kolei w regionie. Znane nam założenia obejmują między innymi zamknięcie dla ruchu linii 208 Brodnica-Wierzchucin, co biorąc pod uwagę znaczenie tej linii, łączącej ważne ośrodki miejskie w regionie, jest niezrozumiałe - komentowała w rozmowie z portalem Rynek-Kolejowy Joanna Parzniewska, rzeczniczka Arrivy, prywatnego przewoźnika działającego w naszym województwie.
- Wszystkie uwagi dotyczące planu, które wpłynęły do nas w trybie konsultacji zostały zarejestrowane, następnie zostaną przeanalizowane przez Zarząd Województwa - mówi Bogdan Kozłowski, kierownik Biura Kontroli Realizacji Zadań Transportowych w Departamencie Transportu Publicznego i Inwestycji Transportowych Urzędu Marszałkowskiego.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?