Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wkrótce zarobisz za to mandat. Nadciągają duże zmiany dla kierowców i pieszych. Co przyniesie nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym?

fed
1 czerwca wejdzie w życie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym. Zmienią ona niektóre dotychczasowe przepisy. Ujednolicą m.in. dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym w dzień i w nocy oraz zwiększą zakres ochrony pieszego w rejonie przejścia przez jezdnię. To niejedyne zmiany. Szczegóły w naszej galerii.Czytaj dalej. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
1 czerwca wejdzie w życie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym. Zmienią ona niektóre dotychczasowe przepisy. Ujednolicą m.in. dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym w dzień i w nocy oraz zwiększą zakres ochrony pieszego w rejonie przejścia przez jezdnię. To niejedyne zmiany. Szczegóły w naszej galerii.Czytaj dalej. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
1 czerwca wejdzie w życie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym. Zmienią ona niektóre dotychczasowe przepisy. Ujednolicą m.in. dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym w dzień i w nocy oraz zwiększą zakres ochrony pieszego w rejonie przejścia przez jezdnię. To niejedyne zmiany. Pojawią się także nowe wytyczne dotyczące np. minimalnego odstępu między pojazdami poruszającymi się po autostradach i drogach szybkiego ruchu.

Senacka Komisja Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała uchwaloną przez Sejm nowelizację Prawa o ruchu drogowym, wprowadzając do niej jedną poprawkę. Doprecyzowuje ona przepis zabraniający podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych korzystania z telefonu lub podobnego urządzenia elektronicznego i jednoznacznie wskazuje, że przepis ten dotyczy także sytuacji wchodzenia na przejście, a nie jedynie przechodzenia przez pasy.

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jakie zmiany czekają kierowców i pieszych?

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym zakłada między innymi, że piesi będą mieli pierwszeństwo także przed wejściem na pasy.

"Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście" - napisano w ustawie

.
Rozszerzenie tego przepisu nie dotyczy tramwajów.

W nowelizacji przepisów zawarto także zapis, zgodnie z którym podczas wchodzenia czy przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również na pasach, pieszy nie będzie mógł korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, które może rozpraszać jego uwagę.

Wprowadzony zostanie także zakaz jazdy zbyt blisko następnego samochodu na autostradach i drogach ekspresowych, popularnie nazywanej jazdą na zderzaku.

  • Odstęp między pojazdami ma być nie mniejszy niż połowa prędkości, z jaką porusza się dany pojazd.
  • Oznacza to, że kierowca jadący z prędkością 100 km/h powinien jechać w odległości 50 metrów za pojazdem przed nim. Wyjątkiem ma być manewr wyprzedzania.

Ograniczenie prędkości, bezpieczna odległość

Nowe przepisy ujednolicają także dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym, obniżając ją do 50 km/h bez względu na porę doby. Obecnie w godzinach nocnych (godz. 23-5) dopuszczalną prędkością maksymalną jest 60 km/h. Jak wskazywali autorzy projektu, różnica prędkości między 50 a 60 km/h ma istotne znaczenie w kontekście długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber mówił w Senacie, że z nowelizacją Prawa o ruchu drogowym związane są cztery zasadnicze zagadnienia:

  • nadanie pierwszeństwa pieszemu, który wchodzi na przejście dla pieszych,
  • ustanowienie zakazu korzystania z telefonu i innych urządzeń elektronicznych rozpraszających uwagę na przejściu dla pieszych, ujednolicenie prędkości w obszarze zabudowanym
  • zakaz tzw. jazdy na zderzaku na autostradach i drogach ekspresowych.

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym ma wejść w życie 1 czerwca 2021 roku.

Prawo o ruchu drogowym. Zmian chcą wszyscy

To, że nowe przepisy powinny być wprowadzone nie budzi większych zastrzeżeń także po stronie opozycji. Problem w tym, jak podaje interia.pl, że ich wyegzekwowanie może się okazać niewykonalne. Wszystko przez "dziury" w homologacji najnowszych policyjnych mierników prędkości.
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym obligują kierujących pojazdów poruszających się na drogach ekspresowych i autostradach do utrzymania tzw. "bezpiecznego odstępu". Jadąc drogą ekspresową z prędkością 100 km/h będziemy zobowiązani zachować odstęp minimum 50 metrów od poprzedzającego pojazdu. Na autostradzie, przy prędkości 140 km/h, odstęp wynosić już musi co najmniej 70 metrów.

Odległość między pojazdami. Kierowcy będą bezkarni?

W wielu krajach kierowcy, którzy nie zachowują bezpiecznej odległości karani są miedzy innymi na podstawie zdjęć ze - specjalnie w tym celu zamontowanych - fotoradarów. W Polsce nadzór nad siecią radarów sprawuje Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, ale - jak ustalił Tomasz Budzik z serwisu Autokult - wykorzystywane obecnie urządzenia nie mają takiej funkcji.

Taką funkcje mają za to używane przez drogówkę ręczne mierniki prędkości UltraLyte 100LR i oraz - najnowsze - TruCAM.

  • Wyposażone są w DBC (Distance Between Cars), czyli mierzenia odległości między samochodami.
  • Teoretycznie nic nie stoi więc na przeszkodzie, by patrole policji drogowej mierzyły nie tylko prędkość, ale też - właśnie dystans między autami.
  • Zdaniem producenta dokładność pomiaru wynosi aż 0,1 m!

I tu też pojawia się problem. Jak pisze interia.pl, wykonany za pomocą policyjnych radarów pomiar z łatwością zakwestionujemy w sądzie! Mierniki UltraLyte 100LR oraz LTI20/20 TruCAM homologowane były przez Główny Urząd Miar i Wag jako urządzenia służące wyłącznie do pomiarów prędkości pojazdów. Zatwierdzenie typu i legalizacja dotyczy więc jedynie tego rodzaju funkcjonalności!
Czy Główny Urząd Miar zdąży przed 1 czerwca zatwierdzić urządzenia do nowych funkcji? Jeśli nie, to jak się wydaje przynajmniej w początkowym okresie obowiązywania nowych przepisów - policjanci nie będą w stanie udowodnić kierowcy wykroczenia. Odmowa przyjęcia mandatu może więc skończyć się wygraną w sądzie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska