Nadal nie wiemy, do jakich tramwajów się przesiądziemy. Bydgoska PESA coraz bliżej wjazdu na toruńskie tory, ale Solaris nie jest na straconej pozycji i już zapowiada, że łatwo się nie podda.
Na początku października MZK ogłosił, że dostawcą 12 nowych składów tramwajowych będzie bydgoska PESA. Wybór nie był jednak przesądzony, bo jej konkurentowi - Solarisowi - przysługiwała jeszcze możliwość odwołania od decyzji toruńskiego przewoźnika. Tym bardziej że oferta firmy spod Poznania była tańsza o około 1 mln zł. Zdaniem komisji przetargowej Solaris nie spełnił jednak warunków określonych w specyfikacji zamówienia.
(Nie)spełnione warunki
- Zdecydowaliśmy, że wystąpimy z wnioskiem do Krajowej Izby Odwoławczej. Taki dokument trafił do tej instytucji w ubiegły czwartek. Czekamy teraz na wyznaczenie terminu rozprawy - mówił „Nowościom” przed kilkoma dniami Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solaris Bus & Coach SA.
Rozprawa przed KIO odbyła się w tym tygodniu. Orzeczenie w sprawie odwołania Solarisa poznaliśmy wczoraj.
- Otrzymaliśmy na gorąco telefoniczną informację, że odwołanie zostało oddalone - mówi Piotr Reich, rzecznik prasowy MZK. - W tej chwili przetarg będzie podlegał jeszcze kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jest to rutynowe postępowanie określone ustawą, wynikające z wysokości kwoty przeznaczonej na to zadanie i uzyskanego dofinansowania z UE.
Dopiero po otrzymaniu pozytywnej decyzji prezesa UZP miejski przewoźnik będzie mógł podpisać umowę ze zwycięzcą przetargu, firmą PESA. Nie oznacza to jednak, że Solaris wyczerpie wszystkie możliwości odwoławcze.
<!** reklama>
- Na razie poczekamy na pisemne uzasadnienie KIO i dopiero na tej podstawie zadecydujemy o ewentualnym podjęciu i formie dalszych kroków prawnych - mówi Mateusz Figaszewski. - W naszym przekonaniu przygotowana przez nas oferta spełnia wszystkie wymogi stawiane przez klienta w przetargu oraz wszelkie oczekiwania względem pojazdów. KIO podzieliła jednak opinię zamawiającego, z którą nadal się nie zgadzamy.
Jedną z możliwości stojących przed Solarisem jest m.in. rozprawa przed sądem okręgowym. Ostateczne decyzje w tej sprawie jeszcze jednak nie zapadły.
Nowe na nowych torach
Nowe tramwaje mają się pojawić na toruńskich szynach we wrześniu 2015 roku. Wówczas będą mogły skorzystać już z oddanej do użytku w tym samym terminie pętli tramwajowej Motoarena.
O kontrakt na jej zaprojektowanie i przebudowę rywalizowały dwie firmy. Krakowska ZUE wyceniła swoje prace na 9,8 mln zł, a warszawski Budimex na 15,6 mln zł. W rozstrzygniętym pod koniec ubiegłego tygodnia przetargu zwyciężył faworyt z Krakowa. Nie mogło być inaczej, bo MZK zarezerwował na modernizację pętli nie więcej niż 12,7 mln zł. Za te pieniądze obiekt zyska: miejsca postojowe dla minimum 12 tramwajów, 2 nowe platformy peronowe oraz modernizację dotychczasowych, a także odnowiony budynek socjalny.
Co konkretnie zamawia MZK?
- Przetarg obejmuje dostarczenie 12 tramwajów: 6 większych (około 30-metrowych) i 6 mniejszych (ok. 20 m długości).
- Zamówienie obejmuje także dostawę specjalistycznego wyposażenia i pakietu eksploatacyjno-naprawczego. Do nowego taboru dostosowana ma być także zajezdnia.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?