Wpłynęło osiem ofert na przebudowę ulicy Konstytucji 3 Maja

Michał Malinowski
Na skrzyżowaniu ul. Ślaskiego z Konstytucji 3 Maja powstanie rondo
Na skrzyżowaniu ul. Ślaskiego z Konstytucji 3 Maja powstanie rondo Grzegorz Olkowski
Udostępnij:
Wszystko wskazuje na to, że prace na odcinku od ul. Ślaskiego do ronda Honorowych Dawców Krwi rozpoczną się dopiero z początkiem roku. Kontrowersji wokół budowy południowej nitki wciąż nie brakuje.

Przed kilkoma dniami miasto podpisało umowę na przebudowę ul. Łódzkiej i budowę odcinka Trasy Staromostowej. Następna w kolejce jest ul. Konstytucji 3 Maja. Niebawem powinniśmy poznać wykonawcę.
[break]
- 20 listopada zostały otwarte koperty z ofertami na realizacje tego zadania. Wpłynęło 8 ofert. Najtańszą złożyła firma PBDI z Torunia, wyceniając swoje usługi na ponad 5 mln zł. Najdroższą natomiast Firma Budowlano-Drogowa Prasbet z Grudziądza, wyceniając swoje usługi na 7 mln 300 tys zł. Obecnie oferty są badane pod kątem formalnoprawnym - informuje Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy MZD w Toruniu.
Wielkim orędownikiem budowy południowej nitki był były radny PiS Zbigniew Ernest. Ci obecni mają mieszane odczucia.
- Rozbudowa Konstytucji 3 Maja do drogi dwujezdniowej skutkuje negatywnie poprzez zajęcie terenu pod asfalt i beton, likwidację miejsc parkingowych, których mamy znaczny deficyt na Skarpie, zmniejszenie targowiska przy „Macieju”, utrudnioną komunikację pomiędzy północną i południową częścią osiedla - zaznacza Maciej Cichowicz z Czasu Mieszkańców. - Budowa drogi dwujezdniowej nie poprawia bezpieczeństwa. Nikt z władz nie pytał mieszkańców o zdanie. Tylko Czas Mieszkańców zebrał opinie na ten temat i złożył wniosek o konsultacje, odrzucony ze względów formalnych przez Urząd Miasta.
Radny Cichowicz ma swoją koncepcję. Chodzi mu o budowę alei, która doprowadziłaby do powstania wysokiej zieleni po południowej stronie ulicy.
- Mieszkańcy informują, że potrzebny jest szlak pieszo rowerowy wzdłuż osiedla. Możliwość połączenia takiej koncepcji z budową parkingu wielopoziomowego stwarza możliwość budowy miejsc rekreacji dla dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych wzdłuż alei - dodaje Maciej Cichowicz.
Umiarkowanym optymistą jest również radny Bartłomiej Jóźwiak z Platformy Obywatelskiej, który podczas głosowania nad uchwałą, dotyczącą budowy południowej nitki wstrzymał się od głosu (podobnie zresztą jak Maciej Cichowicz).
- Nie można robić czegoś wbrew mieszkańcom, jeśli budzi to wśród nich jakiekolwiek obawy. Może warto byłoby jeszcze raz przeprowadzić rzetelne konsultacje społeczne tak, aby mieszkańcy wypowiedzieli się w jasny sposób, czy potrzebują dodatkowej jezdni, czy zadowala ich obecny stan, czy być może jest konieczność tylko i wyłącznie przebudowy skrzyżowania ul. Ślaskiego z Konstytucji 3 Maja, które jest newralgicznym punktem. Być może wystarczy zbudować tam rondo, a miejsca parkingowe pozostawić i dodać ewentualnie zieleń. To nie jest pilna inwestycja, którą trzeba zrealizować w szybkim tempie - twierdzi Bartłomiej Jóźwiak z PO, radny m.in. Kaszczorka i Skarpy.
SM „Na Skarpie” szczególny nacisk kładzie na budowę nowych parkingów, które zostaną sfinansowane ze środków miejskich. Ponadto są prowadzone rozmowy z MZD i WGK w sprawie ograniczenia ruchu pojazdów o masie powyżej 8 ton z wyłączeniem dostaw do obiektów handlowych. Założenie jest takie, aby ruch tranzytowy nie doskwierał mieszkańcom, przez co ulica zachowałaby swój osiedlowy charakter. W sumie, w związku z budową powstanie 161 miejsc parkingowych. Niezależnie od tego MZD planuje w 2015 r budowę kolejnych 100 parkingów na Skarpie - w rejonie ul. Konstytucji 3 Maja i Ślaskiego oraz Konstytucji 3 Maja i Ligi Polskiej. Propozycja ta została wpisana do przyszłorocznego budżetu.

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mirek998
Mieszkam tu od lat i od lat przejście przez skrzyżowanie Konstytucji-Ślaskiego zawsze było problemem a więc skoro rondo,to niech będzie rondo.
Dziś dwa pasy ruchu ludzie starsi mają problem pokonać a gdy nadjedzie jeszcze do tego tramwaj i motorniczy użyje swojego pilota to zaczyna się dopiero dramat.
Skoro ktoś wcześniej tego babola wybudował z przejazdem przez tory,to może skoro już, doprowadźcie te dwie jezdnie ale do Wyszyńskiego. Reszta niech zostanie i niech nikt nie wciska że pobuduje tyle samo stanowisk dla samochodów,bo w budowie piętrowych garaży to u nas "Białoruś" typowa a nie Europa a jeśli już to stanie się to kosztem zieleni.
Pozostaje pytanie.Dokąd ta droga ma doprowadzić w okolicach Olimpijskiej? Tak jak dziś prosto czy w prawo do lasu? Do lasu dwa pasy potrzebne czy jest to wstęp do przyszłej trasy do Małgorzatowa?
Komu tak zależy na tym aby pod oknami ludziom auta jeździły i po co robić konkurencję dla Lubickiej?Za dużo pieniędzy?
Poproście ludzi to pokażą gdzie i czego brakuje.
r
rk
Wybory samorządowe w Toruniu się skończyły a nowo wybrani ("starzy") radni sieją populizmem aż boli. Radny Cichowicz żałuje , że rozbudowa ul. Konstytucji 3 Maja "skutkuje negatywnie poprzez zajęcie terenu pod asfalt i beton, likwidację miejsc parkingowych" tak jakby istniejące parkingi w ciągu planowanej jezdni miały nawierzchnię trawiastą! I dalej :" Mieszkańcy informują, że potrzebny jest szlak pieszo rowerowy wzdłuż osiedla". Zaś radny Bartłomiej Jóźwiak twierdzi :"-Nie można robić czegoś wbrew mieszkańcom....".
Z wypowiedzi obu szacownych radnych można by wywnioskować, że debatują o osiedlowej uliczce i urządzeniu terenów otaczających budynki mieszkalne i stanowiące ich własność . Tylko inwestycje infrastrukturalne winien wykonać im ktoś! Jakaś władza na swój koszt ale wg warunków jej narzuconych!
Panowie radni!!! Proszę pozbyć się "walki" o lokalne osiedlowe interesy, gdyż jesteście radnymi Miasta Torunia!!!!! Dbałości o to Miasto jako całości oczekują od Was jego mieszkańcy !!!!! W związki z powyższym przypominam, że trasę i parametry ul. Konstytucji 3 Maja wiele lat temu przewidziano w planie zagospodarowania przestrzennego Torunia , który stanowił podstawę wyznaczenia terenów budowlanych m.in. dla SM "Na Skarpie"! Ulica 3 Maja jest istotnym fragmentem szkieletowego drogowego układu komunikacyjnego Torunia i ta rola winna być przedmiotem komentarzy np. czy w tym układzie komunikacyjnym spełnia i spełni ona należytą rolę!!! Epatowanie populistycznym "straszakiem" społecznym ruchu tranzytowego jest nadużyciem !!!! Niewątpliwie ulicą tą nie będzie odbywał się ruch osiedlowy, bo wówczas starczyła by pewnie jedna jezdnia o parametrach ulicy lokalnej! Budowa parkingów dla potrzeb mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej "Na Skarpie" to rola władz tej Spółdzielni, a rolę radnych Torunia widzę w podejmowaniu ważnych decyzji mających wpływ na funkcjonowanie całego Miasta i i tym zakresie kontrolowanie władzy wykonawczej jaką sprawuje Prezydent !
P.s. Miast wysuwać żądania torpedujące plany inwestycyjne Miasta w zakresie inwestycji drogowych na rok 2015 postuluje zająć się analizą stanu istniejącego tak zaniedbanych części Miasta jak Mokre, Chełmińskie i Bydgoskie!!! Proszę się tam wykazać kreatywnością. Ryszard Kłosowski
p
pablo
Z uporem maniaka piszę komentarze i e-maile o niepotrzebnym wydatku pieniedzy na rozbudowę ul. Konstytucji 3-Maja. Uważam ta inwestycję całkowicie niepotrzebną, może z wyjatkiem ronda na skrzyżowaniu pod "Maciejem". Duży ruch na tej ulicy jest między godzinami 7 i 8.30 oraz 14.30 i 16.30. Obserwuję to codziennie nie mówiąc o weekendach kiedy ruch zamiera. Wieczorami przejeżdża tą ulicą po kilka samochodów na minutę włączając autobusy. O ile pamiętam na przejeździe przez tory tramwojowe, od kiedy zainstalowano swiatła, nie zdażył się żaden wypadek. Jedyne utrudnienie widzę w związku z przystankiem autobusowym naprzeciw kościoła. Ale moim zdaniem nie jest to powód, aby rozbudowywać ulicę o drugą nitkę. Po rozbudowie sytuacji będzie podobna do tej na odcinku od szpitala, gdzie w niektórych godzinach przejeżdża kilkanaście samochodów na godzinę!! Wydaje mi się, że wszyscy przyzwyczaili się do sytuacji i nie dochodzi do wypadków ani na skrzyżowaniu z ul. Ślaskiego, ani na skrzyżowaniu z ul. Wyszyńskiego. A może tak słaby wynik w wyborach radnego p. Ernesta to pokłosie jego dużej aktywności w sprawie rozbudowy, której był gorącym orędownikiem? To jest tylko 8 mln zł (może aż 8 mln?), które możnaby przeznaczyć na inne bardziej potrzebne cele.
T
Tomek Toruń
Jest pewnie wiele inwestycji w Toruniu, które w większym lub mniejszym stopniu są nietrafione, są pewnie też i trafione. Lecz ta inwestycja jest pod każdym względem idiotyczna, całkowicie nieuzasadniona, pozbawiona jakiegokolwiek sensu. Jak można wydać tak potwornie pieniądze na rzecz całkowicie niepotrzebną pewnie 70% wyborców Zaleskiego wie?
Dodaj ogłoszenie