Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

[WRACAMY DO TEMATU] "Lokomotywa powinna zostać w Toruniu"

Szymon Spandowski
Stacja PKP Kluczyki zabytkowa lokomotywaStacja PKP Kluczyki zabytkowa lokomotywa
Stacja PKP Kluczyki zabytkowa lokomotywaStacja PKP Kluczyki zabytkowa lokomotywa Grzegorz Olkowski
Nasze informacje dotyczące planów PKP które zamierzają przetransportować na południe Polski wpisany do rejestru zabytków parowóz z 1905 roku, potwierdziły się.

Kolejarze ostrzą sobie zęby na pruski parowóz, który stoi na Kluczykach i od jest doglądany przez członków Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki w Toruniu.

Chcą go przenieść na południe Polski, chociaż wpisana do rejestru zabytków województwa kujawsko-pomorskiego maszyna nie jest w żaden sposób związana z Małopolską. Bardzo mocno się za to wpisała w kolejowy krajobraz Torunia i okolic, taki sam parowóz wyruszył w lutym 1910 roku sprzed dworca Toruń Północ, prowadząc pierwszy pociąg do Czarnowa. Dla ekspertów z Polskich Kolei Państwowych najwyraźniej nie ma to jednak żadnego znaczenia.

„Przeniesienie należącej do PKP S.A. lokomotywy TKh 1444 na teren dworca w Wieliczce przyczyni się do rozpowszechniania historycznego dziedzictwa kolejowego - czytamy w piśmie przesłanym nam przez Macieja Bułtowicza z Biura Prasowego PKP SA.

- Zabytek stanie w tak zwanym „ogrodzie kolejowym”, w sąsiedztwie odwiedzanej przez około miliona turystów rocznie, Kopalni Soli „Wieliczka”. Warto zauważyć, że przeniesienie lokomotywy będzie połączone z jej gruntownym odrestaurowaniem. (...) W zasobach PKP SA takich eksponatów jest coraz mniej. Po przeprowadzonej analizie na terenie całego kraju, dopiero w Toruniu Kluczykach udało nam się odnaleźć lokomotywę, spełniającą wyżej wymienione wymagania”.

Ujawnione przez nas kilka tygodni temu plany wywołały w Toruniu falę oburzenia. Stowarzyszenie Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki podważa prawa PKP do toruńskiej lokomotywy. Eksponowany na Kluczykach zabytek nie był bowiem parowozem kolejowym, ale przemysłowym. Do Torunia trafił w 1989 roku z cukrowni w Mełnie. Lokomotywa stoi na Kluczykach, od lat zajmuje się nią jednak SPKiZT, m.in. czyszcząc maszynę i ją malując.
W zbliżającej się batalii o parowóz toruńscy miłośnicy kolei nie zostaną sami.

- Będę się starał przekonać tych, od których to zależy, aby ta lokomotywa została w Toruniu - mówi Marcin Czyżniewski, przewodniczący Rady Miasta.

Z pomocą pospieszyli również członkowie toruńskiego oddziału Towarzystwa Opieki nad Zabytkami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska