Wszystkie gminy powiatu toruńskiego mają być połączone siecią tras rowerowych

Krzysztof Lietz
Gotowy fragment trasy rowerowej pomiędzy Lubiczem a Złotorią
Gotowy fragment trasy rowerowej pomiędzy Lubiczem a Złotorią Krzysztof Lietz
Jeśli wszystkie tegoroczne „rowerowe” inwestycje zostaną zakończone zgodnie z planem, długość dróg rowerowych na obszarze naszego powiatu wzrośnie ze 165 do ponad 215 kilometrów!

Coraz więcej tras

Rok 2021 to kolejny rok sporych inwestycji związanych z budową tras rowerowych. A wszystko zaczęło się w ponad 11 lat temu. Wtedy program budowy takich tras nabrał rumieńców.
Już z unijnych środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 wybudowanych zostało 71 km dróg rowerowych. Były to odcinki Toruń - Osiek nad Wisłą, Toruń - Unisław, Toruń - Chełmża z odgałęzieniem do Kamionek Małych.
Ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 wybudowanych zostało z kolei prawie 100 km tras rowerowych. W programie rozwoju powiatu toruńskiego w latach 2021 - 2030 zapisano, że powstanie 25 km dróg dla cyklistów. Realizacja części z nich trwa.
W roku 2020 przybyły cztery nowe trasy. Rowerzyści korzystają już z bezpiecznych połączeń Osiek nad Wisłą - Czernikowo - Mazowsze z odgałęzieniem do Obrowa, Różankowo - Lulkowo, Kamionki Małe - Turzno oraz Toruń - Górsk z odgałęzieniem do Barbarki. W ubiegłym roku rozpoczęto także prace przy kolejnych odcinkach: Rogówko - Jedwabno - Lubicz Dolny oraz Browina - Grzywna - Kuczwały - Sławkowo.

Trzy projekty tras rowerowych

W trakcie realizacji są także trzy projekty rowerowe koordynowane przez Urząd Marszałkowski, w których powiat jest partnerem: Nawra - Kończewice i Zalesie - Sierakowo, Złotoria - Nowa Wieś - Lubicz Górny oraz Toruń - Cierpice.
W przypadku odcinka Złotoria - Nowa Wieś - Lubicz Górny 7-kilometrowa trasa rowerowa powstaje przy drodze wojewódzkiej nr 657 ze Złotorii przez Nową Wieś do Lubicza Górnego. Będzie wytyczona od skrzyżowania z ulicą 8 Marca w Złotorii przez Nową Wieś do Lubicza Górnego, gdzie połączy się z chodnikiem przy drodze krajowej nr 10.
Wartość zadania to 8,15 mln złotych. Koszt całej inwestycji, łącznie z wykupieniem gruntów, wynosi blisko 10 mln zł. Dotacja ze środków Unii Europejskiej na ten cel to 6,8 mln zł. 3 mln złotych to natomiast wkład z budżetów samorządu województwa, powiatu toruńskiego i gminy Lubicz.
Budowa tej trasy różnie się przedstawia na poszczególnych odcinkach. Od strony Złotorii do Nowej Wsi jest praktycznie gotowa, poza fragmentem biegnącym po wiadukcie nad autostradą A1.
Podobnie jest od strony Lubicza Górnego. Za Nową Wsią, poza kilkusetmetrowym odcinkiem do drogi krajowej nr 10, trasa jest gotowa.
W samej Nowej Wsi sprawa ma się zupełnie inaczej. Są fragmenty, gdzie widać, że jakieś prace się rozpoczęły, ale i są takie, gdzie nie ma nawet śladu, że tam taka ścieżka powstaje.
Trwa też budowa drogi rowerowej Rogówko - Jedwabno -Lubicz Dolny. Zakres robót obejmuje 4,225 km trasy. Znajduje się w pasie drogi powiatowej łączącej Rogówko, przez Jedwabno. z Lubiczem Dolnym. Wykonawca na zrealizowanie tego zadania ma czas do 15 listopada 2021 roku.

Połączone trasy

Na początku 2021 roku podpisano z wykonawcą, firmą Bios Spółka z Chełmży, umowę na budowę kolejnej drogi rowerowej: Browina - Grzywna - Kuczwały - Sławkowo. Składa się na nią pięć odcinków (Browina - skrzyżowanie z drogą krajową nr 91, skrzyżowanie z DK 91 - kościół w Grzywnie, kościół w Grzywnie - przejazd kolejowy w Grzywnie, przejazd kolejowy w Grzywnie - Kuczwały, Kuczwały - Sławkowo). Dwa z nich: odcinki DK 91 - Grzywna oraz Grzywna - Kuczwały, już istnieją. Podpisana umowa dotyczy dwóch kolejnych fragmentów: Browina - skrzyżowanie z drogą krajową nr 91 oraz Kuczwały - Sławkowo, które mają łączną długość 4,2 km. Ich budowa trwa.
Ta droga połączy istniejące już trasy, umożliwiając planowanie wielu interesujących pętli. Po jej wybudowaniu będzie można okrążyć Jezioro Chełmżyńskie wygodną i malowniczą trasą, wiodącą z Grzywny przez Kuczwały, Sławkowo, Mirakowo, Zalesie, Pluskowęsy i Chełmżę z powrotem do Grzywny.
Na obu odcinkach trasa rowerowa przebiegać będzie po północnej stronie drogi powiatowej. Zakończenie robót budowlanych przewidziane jest w połowie listopada 2021 roku.
Jak widać, dróg rowerowych systematycznie przybywa. Jest w powiecie toruńskim pomysł stworzenia sieci takich tras, aby można było wygodnie nimi dojechać z jednej gminy do pozostałych znajdujących się w granicach powiatu toruńskiego oraz do znajdujących się na ich terenach atrakcji turystycznych.
Nie będzie chyba przesady stwierdzenie, że powiat toruński pod względem wygodnej sieci ścieżek rowerowych jest jeśli nie liderem w województwie, to z pewnością w ścisłej czołówce.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie