[break]
- Ta droga stanowi kręgosłup komunikacyjny dużego, w szybkim tempie rozwijającego się osiedla - mówi Olgierd Kędzierski, prezes Stowarzyszenia Stawki, które od 2014 roku zabiega o przebudowę ulicy Łącznej. Pod jednym z pism, jakie w tej sprawie zostało skierowane do toruńskiego Urzędu Miasta, podpisało się 100 mieszkańców.
Ulicą jak chodnikiem
Osiedle rzeczywiście rośnie w tempie ekspresowym, gorączka budowlana nie dotyczy jednak inwestycji drogowych. Ulica Łączna nadal jest wyboista i kręta, częściowo brukowana, w znacznej mierze szutrowa.
- Brakuje chodnika, ludzie chodzą więc ulicą - dodaje Olgierd Kędzierski. Zwraca również uwagę na kilka szczególnie niebezpiecznych miejsc, m.in. na przewężenie obok budynku starej szkoły.
Opłakany stan drogi stanowi również zaporę dla autobusów komunikacji miejskiej. Nie docierają więc one do wnętrza osiedla, jego mieszkańcy muszą zatem urządzać dość dalekie spacery do najbliższych przystanków.
W przyszłości ma się to zmienić, przy Łącznej mogłaby nawet powstać nowa pętla autobusowa, warunkiem realizacji tych planów jest jednak przebudowa ulicy. Na to tymczasem się nie zanosi.
Projekty były
W 2014 roku, kiedy po zakończonych robotach kanalizacyjnych Stowarzyszenie Stawki rozpoczęło zabiegać o poprawę stanu Łącznej, można było mieć jeszcze pewne nadzieje.
W pierwszym piśmie z magistratu pojawiła się informacja, że przebudowa drogi jest brana pod uwagę w projekcie budżetu na 2015 rok. Ostatecznie jednak środki na remont Łącznej do budżetu nie trafiły.
Gospodarze miasta uznali przedsięwzięcie za zbyt kosztowne, jak wynika z treści jednego z kolejnych pism, doszli także do wniosku, że nie ma ono sensu również z tego powodu, że prowadzone na osiedlu prace budowlane mogą zniszczyć nową nawierzchnię ulicy.
O ile argument o wysokich kosztach można zrozumieć - poważne wydatki będą się tu wiązały m.in. z koniecznym wykupem gruntów, o tyle troska o nową nawierzchnię narażoną na zniszczenie przy okazji kolejnych budów wydaje się dziwna. Przecież na Lisim Ogonie, jak kiedyś nazywały się obecnie bardzo intensywnie zabudowywane tereny po byłej jednostce Armii Radzieckiej, drogi powstają razem z nowymi blokami. Czy na drugim brzegu Wisły panują inne zasady?
Miejsca i pieniędzy na przebudowę ulicy Łącznej zabrakło również w budżecie na rok 2016. Miejski Zarząd Dróg łata dziury w drodze w ramach bieżącego utrzymania traktu, natomiast ci, którzy myślą o Łącznej wyasfaltowanej, z chodnikami i ścieżką rowerową, najwyraźniej muszą uzbroić się w cierpliwość, mając nadzieję, że Łączna nie stanie się drugą ulicą Nieszawską, o której ucywilizowanie trzeba było walczyć przez ładnych kilka lat.
Droga rokadowa
Zabiegając o dostosowanie Łącznej do szybko zmieniającego się otoczenia, a później projektując już jej przebudowę, trzeba zwrócić uwagę na co najmniej jedną istotną rzecz.
Ulica jest wąska i dość kręta, jednak taki jej kształt nie jest przypadkowy. Łączna została wytyczona jako droga rokadowa. Jest częścią specjalnego ciągu komunikacyjnego, który w drugiej połowie XIX i pierwszej połowie XX wieku zapewniał łączność między poszczególnymi obiektami zewnętrznego pierścienia twierdzy toruńskiej, jednego z najlepiej zachowanych tego typu systemów obronnych w Europie.
Droga, podobnie jak znajdujące się w jej sąsiedztwie forty i schrony, jest jego częścią i dlatego przebudowa ulicy nie powinna zatrzeć jej historycznych korzeni.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?