Głosowanie korespondencyjne: terminy
Wnioski o głosowanie korespondencyjne może złożyć każdy wyborca, niezależnie od wieku czy stanu zdrowia. Dokumenty przyjmowane są od środy, 10 czerwca, do wtorku, 16 czerwca (tylko osoby przebywające na kwarantannie lub w izolacji mają termin wydłużony do 23 czerwca). Jak mówi dyrektor Wydziału Spraw Administracyjnych, Grażyna Przybysz, zdecydowana większość wniosków generowana jest przez Internet, przy wykorzystaniu platformy elektronicznej.
Polecamy
Niewiele jest dokumentów składanych w formie papierowej do specjalnie przygotowanych urn lub w siedzibie naszego wydziału, to są pojedyncze sytuacje – mówi Grażyna Przybysz.
Głosowanie korespondencyjne: gdzie i jak złożyć wniosek?
Przypomnijmy, że jeśli chcemy głosować korespondencyjnie, możemy:
- złożyć wniosek przez Internet, bez przychodzenia do urzędu. Wystarczy skorzystać z platformy ePUAP lub wypełnić formularz w Wordzie, podpisać go profilem lub podpisem zaufanym, a następnie przesłać do urzędu miasta. Dokument najłatwiej podpisać elektronicznie za pomocą rządowego serwisu obywatel.gov.pl.
- złożyć wniosek w siedzibie wydziału przy ul. Batorego 38/40 bądź w jednym z dwóch specjalnie przygotowanych punktów: Punkcie Informacyjnym UMT w Centrum Handlowym Plaza przy ul. Broniewskiego 90 albo w Punkcie formacyjnym UMT w Centrum Handlowym Copernicus przy ul. Żółkiewskiego 15. Warto dodać, że wniosek możemy wrzucić do specjalnie przygotowanej urny. Jeśli jednak ktoś chciałby porozmawiać z urzędnikiem, obowiązuje wcześniejsza rezerwacja terminu pod numerami telefonu: 56 611 83 52 lub 56 611 83 58 bądź mailowo: [email protected]. Do PIUM-ów można przyjść bez wcześniejszego umawiania się.
Terminy weekendowe
Co ważne, wnioski można składać również w weekend. Skąd ten pomysł? Powodów jest kilka. - Pan prezydent Michał Zaleski chciał ułatwić mieszkańcom możliwość głosowania korespondencyjnego. Sobota i niedziela to zwykle dni wolne od pracy, więc może ktoś z mieszkańców akurat wtedy zechce złożyć wniosek – wyjaśnia Grażyna Przybysz. Przyznaje, że dodatkowe, weekendowe terminy są spowodowane także kalendarzem wyborczym. - Nie chcemy też, aby interesanci musieli oczekiwać w kolejkach – mówi Grażyna Przybysz. Przypomina także o wciąż trwającej epidemii. - Nie możemy dopuścić do tego, aby większa grupa musiała oczekiwać na załatwienie tak prostej rzeczy jak złożenie wniosku.
SOBOTA, 13 czerwca:
- Wydział Spraw Administracyjnych UMT, ul. Batorego 38/40, w godzinach 9.00-17.00
- Punkt Informacyjny UMT w Centrum Handlowym Plaza, ul. Broniewskiego 90, w godzinach 9.00-21.00
- Punkt Informacyjny UMT w Centrum Handlowym Copernicus, ul. Żółkiewskiego 15, w godzinach 9.00-21.00
NIEDZIELA, 14 czerwca:
- Wydział Spraw Administracyjnych UMT, ul. Batorego 38/40, w godzinach 9.00-17.00
Wybory 2020: inne ważne terminy
Wpisanie do stałego rejestru wyborców
Przez cały rok można składać wnioski o wpisanie do stałego rejestru wyborców. Jak jednak informuje Grażyna Przybysz z UM, procedura ta jest nieco bardziej skomplikowana, gdyż, oprócz wniosku, należy przedstawić dowody faktycznego zamieszkania w Toruniu. - W tym przypadku musi być wydana decyzja administracyjna, na którą mamy 5 dni od złożenia wniosku – tłumaczy dyrektor Wydziału Spraw Administracyjnych. Radzi więc, aby takie dokumenty przed najbliższymi wyborami składać najpóźniej do 19 czerwca.
Jednorazowe dopisanie do spisu wyborców
To prosty formularz. Udostępniamy go na naszej stronie internetowej, w siedzibie wydziału oraz w Punktach Informacyjnych UMT – mówi Grażyna Przybysz. Taki dokument można złożyć do 23 czerwca. Wówczas osoba jest jednorazowo dopisywana do spisu wyborców w danej lokalizacji.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?