Z Wielkiej Nieszawki do Torunia

Artur OlewińskiZaktualizowano 
Trzy przeprawy, w tym dwie drogowe, to w dłuższej perspektywie za mało, by zaspokoić potrzeby Torunia<br>
Trzy przeprawy, w tym dwie drogowe, to w dłuższej perspektywie za mało, by zaspokoić potrzeby Torunia Jacek Smarz
Po wybudowaniu mostu gen. Elżbiety Zawackiej wydawało się, że postawienie kolejnego takiego obiektu w Toruniu to mrzonki. Okazuje się jednak, że trzecia przeprawa to przyszłość niezbyt odległa.

[break]
O moście zachodnim w Toruniu mówi się od lat. O jego budowie w latach 2025-2030 mówił „Nowościom” pod koniec 2013 roku radny PiS Jacek Kowalski. Jego słowa częściowo potwierdził w rozmowie z „Nowościami” niedługo potem prezydent Michał Zaleski.

- Mamy nową sytuację z dwoma mostami. Będziemy szukać odpowiedzi, gdzie i kiedy budować trzeci most. W rozmowach z mieszkańcami najczęściej pojawia się koncepcja mostu zachodniego na wysokości Szosy Okrężnej. To wynika z poczucia symetrii - mówił prezydent.

Pomysł krytykował radny Maciej Cichowicz z Czasu Mieszkańców. Wskazał m.in. na duże koszty budowy.

Najpierw studium

Pierwszy dokument, który wymienia most zachodni, to „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Torunia”, które za nieco ponad dwa tygodnie będzie obchodzić dziesięciolecie.

- Krótki odcinek trasy mostowej od skrzyżowania Szosy Bydgoskiej z Szosą Okrężną do ulicy Bydgoskiej ustalony jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - dodaje Miejska Pracownia Urbanistyczna. - Zachodnia trasa mostowa kończy swój przebieg w Toruniu na rzece Wiśle. Pozostały odcinek trasy znajduje się w granicach gminy Wielka Nieszawka, gdzie również ustalono przebieg nowej trasy mostowej - zwanej zachodnią.

Kiedy taka przeprawa miałaby powstać, miejskie plany nie mówią. Więcej dowiadujemy się ze „Studium zrównoważonego rozwoju systemów transportowych powiatów bydgoskiego i toruńskiego ze szczególnym uwzględnieniem miast Bydgoszczy i Torunia”. Dokument opracowany przez naukowców z Uniwersytetu Przyrodniczo-Technologicznego w Bydgoszczy określa, jak powinna wyglądać sieć połączeń transportowych na wspomnianym obszarze do 2030 roku. Czytamy w nim, że most zachodni może kosztować około 285 mln zł. Jest określany jako jedna z najważniejszych i najpilniejszych inwestycji.

Jak średnicówka

Warto przy tym dodać, że podobny priorytet zyskało dokończenie średnicówki - aż do Szosy Bydgoskiej. Trasa ta wraz z planowaną przeprawą stanowiłaby duży trakt komunikujący zachodnie osiedla Torunia. Budowa kolejnego mostu będzie zależała od pozyskania dofinansowania zewnętrznego. Na to w aktualnej unijnej perspektywie finansowej - do 2020 roku - nie ma szans.

polecane: 60 Sekund Biznesu: W internecie jest wygodniej i większy wybór.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Paweł

Może Pan Zaleski zacząłby ograniczać ruch samochodowy, tak jak robi się to w europejskich miastach. Nie każdy chce żyć w zanieczyszczonym mieście.

b
borr

Nasza GDDKIA w Bydgoszczy nie pozwoli wam na zmiane kwalifikacji waszej ul. Okreznej na droge wojewodzka.

o
obs

Zapewne nowym mostem pobiegnie droga krajowa nr 15 z Trzebnicy przez Inowrocław do Ostródy . Potrzebna będzie druga nitka średnicówki z wiaduktem nad torami .

c
cyga

sam sie poszerz

T
Torrr

Należy już dziś czynić starania aby tak jak Bydzia przeniosła na Trasę Uniwersytecką drogę wojewódzką w celu pozyskania środków zewn, przenieść na przeprawę zachodnią w osi Okrężnej drogę wojewódzką z awaryjnej przeprawy promowej z ulicy Bydgoskiej/Przybyszewskiego (droga wojewódzka nr 257).

a
awek

My wam z Bydgoszczy nie pozwolimy na to. Priorytet ma nasza bydgoska trasa W-Z oraz poszerzenie naszego mostu Kazimierza Wielkiego oraz mostu Hypszera.

i
iks

Brawo! To może jednak w ramach najbliższego remontu starego mostu, należy odbudować linię tramwajową do dw. Głównego?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3