Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za miesiąc dowiemy się, co Toruń mógłby kupić i wybudować w ramach BiT City II

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Realizowany w ramach BiT City I remont dworca Toruń Główny zbliża się do końca
Realizowany w ramach BiT City I remont dworca Toruń Główny zbliża się do końca Sławomir Kowalski
Toruń ma na półmetku prace nad studium wykonalności drugiej części wielkiego projektu transportowego. Sąsiedzi tradycyjnie weszą spisek, choć w pierwszym rozdaniu dostali najwięcej.

BiT City II to kontynuacja projektu kolei metropolitalnej, którego efekty można w Toruniu oglądać już od kilku miesięcy. Większość zadań, które zostały wykonane w ramach tzw. pierwszego BiT City, zbliża się już do końca. Toruński magistrat postanowił więc rozeznać się już teraz, na co najlepiej będzie wydać potencjalne pieniądze z puli kolejnej odsłony projektu.
[break]
W związku z tym wyłoniona w przetargu krakowska firma Progreg przygotowuje obecnie warte 1,6 mln zł studium wykonalności. Ma ono określić szanse realizacji zadań, oszacować koszty, korzyści oraz koncepcje projektowe dla poszczególnych zadań. Wśród nich znajdują m.in. budowa nowych linii tramwajowych czy zakup taboru komunikacji miejskiej. Dokument ma być gotowy do końca czerwca.
Kiedy my zastanawiamy się nad szczegółowymi rozwiązaniami w ramach BiT City II, nasi partnerzy projektu z Bydgoszczy pytają, czy w ogóle istnieje i czy mogą się do niego dołączyć. Oskarżają też Urząd Marszałkowski, który wdraża projekt, o ignorowanie tego miasta.
Sąsiedzi znad Brdy najwyraźniej zaspali, czego dowodem jest list prezydenta Rafała Bruskiego do marszałka województwa z 22 maja. Nadawca pyta w nim o istnienie BiT City II oraz „prosi o dopisanie miasta Bydgoszczy jako podmiotu realizującego zadania w ramach przedmiotowego pakietu projektów”.

Tymczasem o drugiej odsłonie tego przedsięwzięcia czytamy w kluczowych dla regionu dokumentach. Chodzi o kontrakt terytorialny oraz strategię rozwoju województwa, znaną już w październiku 2013 roku! W Bydgoszczy drżą też, że BiT City II będzie przeznaczone dla pozostałych miast prezydenckich regionu. Kontrakt terytorialny wyraźnie wymienia jednak Bydgoszcz jako beneficjenta projektu - obok Torunia, Inowrocławia, Włocławka i Grudziądza.
- Marszałek zapewnia ze spokojem, że nie ma żadnych materialnych aspektów programu BiT City II.
Powinniśmy być jednak czujni. Niestety, historia pokazała, że Bydgoszcz była wielokrotnie pomijana przy różnego rodzaju inwestycjach - mówi bydgoski radny Andrzej Walkowiak, wpisując się w ton populistycznych oskarżeń wysuwanych przez tamtejsze środowisko polityczne. Co na to Urząd Marszałkowski?
- BiT City II jest obecnie w fazie koncepcji. Dopiero poszukujemy możliwości pozyskania na ten cel środków zewnętrznych - podkreśla Małgorzata Wiśniewska, wicedyrektor marszałkowskiego Departamentu Rozwoju Regionalnego i dodaje, że to właśnie Bydgoszcz była największym beneficjentem „pierwszego” BiT City. Nasi sąsiedzi otrzymali w ramach projektu 522 mln zł. Toruń? O połowę mniej...

Nasze pomysły na BiT City II
- Opracowywane obecnie studium wykonalności dla potencjalnych projektów BiT City II w Toruniu rozpatruje m.in.: budowę linii tramwajowej na JAR i Rubinkowo;
- zakup 70 niskoemicyjnych autobusów i 25 tramwajów;
- budowę nowej zajezdni tramwajowej lub tramwajowo-autobusowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska