Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za rok po Toruniu kursować będą dwukierunkowe tramwaje

Artur Olewiński
Od nowego swinga (na zdjęciu) tramwaje dwukierunkowe, które zamierza kupić MZK, są droższe o ok. 900 tys. złotych
Od nowego swinga (na zdjęciu) tramwaje dwukierunkowe, które zamierza kupić MZK, są droższe o ok. 900 tys. złotych Grzegorz Olkowski
Tabor z „dwoma przodami” stosowany jest na liniach, które nie są zakończone pętlami. W Toruniu takich odcinków sieci tramwajowej nie ma. Dlaczego więc MZK zdecydował się na taki zakup?

Przetarg na dwustronne, dwukierunkowe tramwaje został ogłoszony w środę. MZK chce kupić cztery tego rodzaju niskopodłogowe pojazdy pięcioczłonowe (28-32 metrów długości) z opcją dokupienia maksymalnie dwóch kolejnych. Miałyby one dotrzeć do Torunia do końca września przyszłego roku. Otwarcie ofert ma nastąpić jeszcze przed świętami - 19 grudnia.
[break]
Dwustronne tramwaje kupił kilka dni temu Gdańsk. Średni koszt jednego składu wyniósł tam 8,6 mln zł. Dla porównania średni koszt toruńskiego, jednostronnego swinga to ok. 7,7 mln zł. Na cenę tramwaju dwustronnego wpływa m.in. konieczność wyposażenia go w dwie kabiny motorniczego oraz dodatkowy rząd drzwi - tak, aby znajdowały się po obu stronach wagonu. Z uwagi na dwustronność pasażerowie podróżują w takim tramwaju także tyłem do kierunku jazdy. Dlaczego więc MZK zdecydował się na to rozwiązanie?

Na wszelki wypadek

Tramwaje dwukierunkowe mogą kursować po liniach, które nie są zakończone znanymi dobrze w Toruniu pętlami. Sęk w tym, że w naszym mieście na końcach wszystkich linii tramwajowych możliwe jest zawracanie. MZK chce się jednak zabezpieczyć na wypadek remontów torowiska.
- Przetarg na tramwaje dwukierunkowe - dwustronne ogłoszono z racji wykorzystania tego typu pojazdów przy wszelkich pracach związanych z wymianą i modernizacją torowisk ewentualnie pętli lub jej braku. Jest to związane z obecnymi i przyszłymi potencjalnymi inwestycjami w infrastrukturę torową oraz tramwajową - informuje Piotr Reich, rzecznik MZK.
- Problem z zawracaniem występował częściowo w czasie remontu pętli Motoarena - dodaje Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta. - Z kolei przy Elanie mamy tylko jedną „zawrotkę”. W związku z tym, że sieć będzie jeszcze rozbudowywana, zabezpieczamy się w ten sposób, by tramwaje mogły kursować bez większych przerw.
Największą inwestycją tramwajową ma być w najbliższych latach budowa linii do osiedla JAR. Miasto brało wcześniej pod uwagę możliwość realizacji tej inwestycji w etapach. Wówczas dwustronny tabor w pełni znalazłby tam swoje zastosowanie. I choć dziś urzędnicy zamierzają budować linię od razu w całości, nie oznacza to, że dwukierunkowce będą zbędne. Są uniwersalne i mogą być wykorzystywane jako standardowe tramwaje.
Wśród nich pojawiły się niedawno nowe swingi. W tym tygodniu do Torunia dotarł już trzeci z 12 zamówionych. - Zostanie skierowany na linię po uzyskaniu niezbędnych dokumentów uprawniających tego rodzaju pojazd do ruchu i przewozu pasażerów - mówi Piotr Reich. O tym, na jakiej linii będzie kursował, zdecydować ma WGK.
Toruński przewoźnik pochwalił się w ostatnich dniach także nowymi autobusami. Zostały one zakupione w ramach przetargu ogłoszonego latem. Jako jedyny wystartował w nim Solaris, który dostarczył już sześć pojazdów.
Od tych, które kursują już w Toruniu, różnią się one m.in. wyposażeniem w klimatyzację, nowe automaty biletowe z terminalem dla kart płatniczych (płatność zbliżeniowo) oraz większym dostępem do siedzeń bezpośrednio z podłogi pojazdu. Pewne zmiany widać także w wyglądzie wnętrza nowych autobusów.

Jeszcze dziewięć solarisów?

W ramach umowy z Solarisem MZK może skorzystać dodatkowo z możliwości zakupu kolejnych - maksymalnie dziewięciu autobusów, w tym ośmiu zasilanych olejem napędowym i jednego hybrydowego. Wszystko będzie zależało od możliwości finansowych przewoźnika.
- Widać, że MZK kontynuuje swoją politykę wymiany taboru, co nas bardzo cieszy - komentuje Wojciech Osmański, prezes Toruńskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. - Liczymy, że w niedalekiej przyszłości zostanie ogłoszony przetarg na ekologiczne pojazdy z napędem elektrycznym, hybrydowym i LNG.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska