Jak najwyższa emerytura jest w interesie przyszłego świadczeniobiorcy. Ponieważ przed 1999 rokiem nie były prowadzone indywidualne konta ubezpieczonych, ZUS nie może sprawdzić, ile faktycznie składek wpłacono na ubezpieczenie. Stąd emerytury mogą być niższe. Jest jednak sposób, by uzyskać pewną rekompensatę. Osoby, który wkrótce osiągną wiek emerytalny, powinny złożyć wniosek o wyliczenie kapitału początkowego.
- To istotne, ponieważ wysokość kapitału początkowego ma wpływ na wysokość Twojej emerytury - przypomina ZUS. Podpowiadamy, czym jest kapitał początkowy, kto może liczyć na wyższą emeryturę i jak złożyć odpowiednie dokumenty.
Kapitał początkowy to nic innego jak odtworzenie kwoty składek na ubezpieczenia społeczne sprzed 1 stycznia 1999 roku. Ustalany jest dla osób urodzonych po 1948 roku, które były zatrudnione lub same opłacały składki na ubezpieczenia społeczne przed 1999 rokiem.
Kapitał początkowy. ZUS sam nie wyliczy
Niektórzy emeryci urodzeni przed 1949 rokiem mogą mieć wyliczony kapitał początkowy, o ile łącznie spełnią kilka warunków tj.:
osiągnęli powszechny wiek emerytalny po 31 grudnia 1998 roku,
złożyli wniosek o emeryturę z tytułu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego po 31 grudnia 2008 roku i wystąpili o wyliczenie emerytury według nowych zasad,
mają wymagany staż ubezpieczeniowy (co najmniej 20 lat kobieta, 25 lat mężczyzna),
po osiągnięciu powszechnego wieku kontynuowali pracę i opłacali składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
ZUS sam z siebie nie wyliczy kapitału początkowego Zainteresowany musi złożyć wniosek i dostarczyć potrzebne dokumenty. Wniosek o wyliczenie kapitału początkowego (formularz ZUS EKP) powinien być złożony najpóźniej z wnioskiem o emeryturę.
Jakie dokumenty trzeba dostarczyć do ZUS-u?
Wnioskując o obliczenie kapitału początkowego, należy przygotować dokumenty, które potwierdzają staż ubezpieczeniowy sprzed 1 stycznia 1999 roku. Są to m.in.:
świadectwa pracy,
zaświadczenia pracodawców lub legitymacje ubezpieczeniowe
umowy o pracę,
legitymacje służbowe.
Co ważne, wszelkie dokumenty należy składać w oryginalnej wersji, a nie kserokopii. Zostaną one zwrócone wraz z decyzją o ustaleniu kapitału początkowego (poza dokumentami potwierdzającymi wynagrodzenie).