Zakład Ubezpieczeń Społecznych przestrzega przed telefonicznymi oszustami

Waldemar Piórkowski
Waldemar Piórkowski
Oszuści dzwonią z numeru  22 560 16 00
Oszuści dzwonią z numeru 22 560 16 00 Fot. Nadesłane
Udostępnij:
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przez oszustami udającymi pracowników tej instytucji. Pod pozorem zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS lub zmiany numerów telefonów używanych do komunikacji z bankami próbują uzyskać dane do przejęcia konta.

Zobacz wideo: Dramatyczne dane dotyczące zgonów w Polsce

To próba oszustwa

- Otrzymujemy ostatnio od naszych klientów zgłoszenia o odebranych połączeniach z infolinii ZUS z numeru 22 560 16 00, który wyświetlał się na ich telefonie. Dzwoniący pytał, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. - To próba oszustwa, ponieważ konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach. Apelujemy, aby nikomu nie podawać swoich danych do logowania na PUE ZUS czy swoich danych osobowych.

Konsultanci się przedstawiają

Rzecznik Michałek wyjaśnia również,iż zgodnie ze standardami ZUS w sytuacji kiedy jest konieczność kontaktu pracownika tej instytucji z klientem, konsultanci przedstawiają się, podają swoje imię i nazwisko. Poza tym przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta.

Telefony z ZUS-u mogą dotyczyć:

  • wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego,
  • związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta,
  • mogą również dotyczyć propozycji wzięcia udziału w bezpłatnych szkoleniach dotyczących Polskiego Ładu i związanych z tym zmian w zasadach naliczania składki zdrowotnej oraz sporządzania dokumentów rozliczeniowych.

Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:

Natomiast nie zmienia się tą drogą numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie. To typowy przykład tzw. spoofingu telefonicznego. Polega on na podszywaniu się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu. Choć telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. Poza tym, jeśli ma się wątpliwości, czy dzwoniący jest pracownikiem ZUS, możemy to sprawdzić, np. dzwoniąc na infolinię tej instytucji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nowości Gazeta Toruńska
Dodaj ogłoszenie