Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. Oszukani na pompach ciepła. Winny też bank? Pozew Rzecznika Finansowego po skargach klientów

Małgorzata Oberlan
Małgorzata Oberlan
Po licznych skargach klientów oszukanych na pompach ciepła Rzecznik Finansowy wniósł do sądu pozew przeciwko bankowi, który kredytował ich zakup. Dlaczego? Szczegóły w tekście.
Po licznych skargach klientów oszukanych na pompach ciepła Rzecznik Finansowy wniósł do sądu pozew przeciwko bankowi, który kredytował ich zakup. Dlaczego? Szczegóły w tekście. fb Rzecznik Finansowy
Rzecznik Finansowy po raz pierwszy skorzystał ze swojego prawa i wniósł pozew grupowy przeciwko bankowi - TF Bank AB S.A. Pozew dotyczy kredytowania zakupu pomp ciepła. W tle sprawy jest firma Sun Family Heat w upadłości z Torunia i rzesza osób, która czuje się oszukana.

Afera z pompami ciepła

O aferze z pompami ciepła i ponad 350 już osobach z całego kraju, które czują się oszukane pisaliśmy na łamach "Nowości" w miniony piątek (19.04). Śledztwo w sprawie oszustwa na wielką skalę z Torunia przejęła Prokuratura Regionalna w Gdańsku. Bada, czy firma Sun Heat Family w upadłości z Torunia oraz przedsiębiorstwo Michaliny D. z siedzibą w Rozgartach dopuściły się przestępstwa. Jak dotąd nikomu nie przedstawiono zarzutów.

Okazuje się jednak, że konsekwencje może też (czy nawet - przede wszystkim) ponieść bank, który kredytował zakup pomp ciepła. Do takiego wniosku - po skargach klientów z całego kraju - doszedł Rzecznik Finansowy. W styczniu br. poinformował, że po raz pierwszy korzysta ze swojego prawa i kieruje przeciwko bankowi pozew zbiorowy do sądu. Chodzi o TF Bank AB Spółka Akcyjna - Oddział w Polsce w Gdańsku.

Pieniądze trafiły do firm oferujących pompy, ale pompy do klientów - już nie

Na czym polegał ten nieuczciwy proceder, według rozpoznania Rzecznika Finansowego?

W związku z rosnącymi cenami energii elektrycznej oraz zmianą polityki klimatycznej w kraju powstało wiele przedsiębiorstw, oferujących sprzedaż instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła. Firmy te współpracują z bankami w celu pomocy swoim kontrahentom w uzyskaniu pieniędzy na zakup urządzeń.

TF Bank AB Spółka Akcyjna Oddział w Polsce w Gdańsku zawierał z konsumentami w latach 2021-2022 umowy kredytu wiązanego na zakup pompy ciepła, oferowanych przez firmy: Sun Heat Family sp. z o.o. w Toruniu (aktualnie Sun Family Heat sp. z o.o. w upadłości w Toruniu) oraz Firmę Handlowo-Usługową Łukasz BEBA w Kościanie. Zakup pompy ciepła możliwy był po zawarciu umowy o kredyt wiązany oferowany przez TF Bank, przy udziale pośrednika kredytowego – New Age sp. z o.o. w Warszawie.

-Klienci podpisywali umowy o zakup pompy ciepła i wpłacali gotówką zaliczkę na poczet tejże umowy (tzw. umowa podstawowa) oraz umowę o kredyt konsumencki na wniosek, z przeznaczeniem na zakup tej pompy ciepła. Następnie środki, po spełnieniu kilku warunków umownych, wypłacane były na konto pośrednika (New Age-przyp.red.), który przekazywał je do sprzedawców. Sprzedawcy pomp ciepła otrzymali pieniądze z kredytów konsumenckich, które przelał na ich konto pośrednik, ale pomp tych nie dostarczyli. Klienci natomiast muszą spłacać zobowiązania kredytowe, pomimo braku realizacji umowy podstawowej przez sprzedawcę - opisuje proceder Rzecznik Finansowy w komunikacie.

Firma Sun Family Heat sp. z o.o. w Toruniu ogłosiła upadłość, zaś Firma Handlowo-Usługowa Łukasz BEBA w Kościanie 30 września 2022 roku zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej i została wykreślona z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

-Sprawa jest o tyle kontrowersyjna, że dotyczy także konsumentów o niskich dochodach, którzy inwestując jednorazowo w nowoczesne rozwiązania chcieli uniknąć w przyszłości wysokich rachunków za ogrzewanie domu - podkreśla Rzecznik Finansów.

Polubownie sporu nie udało się rozwiązać, wiec jest pozew przeciwko bankowi

Na skutek skarg składanych przez indywidualnych kredytobiorców Rzecznik Finansowy podjął najpierw postępowanie wyjaśniające i zwrócił się do pozwanego banku oraz pośrednika kredytowego o udzielenie wyjaśnień. Wnosił też o rozważenie możliwości polubownego rozwiązania sporu.

W nadsyłanych do Rzecznika skargach konsumenci podnosili, iż zostali wprowadzeni w błąd przez bank, gdyż zgodnie z zawartą umową kredytową, wypłata środków finansowych z kredytu miała nastąpić po wydaniu towaru – pompy ciepła. Zawierali oni więc te umowy w zaufaniu do banku, który miał być gwarantem prawidłowego wykonania umowy kredytowej i umowy podstawowej. - Tymczasem bank, wbrew postanowieniom umowy, wypłacił środki z kredytu bez uprzedniej weryfikacji, czy kredytobiorca towar otrzymał - zaznacza Rzecznik Finansów.

Wobec braku polubownego rozwiązania sporu Rzecznik Finansowy zdecydował się na wytoczenie powództwa w postępowaniu grupowym.

-W ocenie Rzecznika Finansowego, bank stosował nieuczciwe praktyki rynkowe polegające m.in. na działaniu wprowadzającym w błąd konsumentów, to jest udzieleniu członkom grupy informacji w formularzu informacyjnym do umowy kredytowej oraz zawarcia w umowie postanowień mogących wprowadzać w błąd w przedmiocie terminu i sposobu wypłaty udzielonego tj. kwota kredytu zostanie wypłacona przez bank niezwłocznie po wydaniu towaru przez sprzedawcę. Konsumenci działając w zaufaniu do banku jako instytucji zaufania publicznego byli przekonani, iż bank jest gwarantem wykonania umowy podstawowej, tj. zakupu pompy ciepła, skoro bank kredyt miał wypłacić sprzedawcy po wydaniu towaru - podsumowuje Rzecznik Finansowy.

Dodajmy, że sądownie sprawa nie została jeszcze rozstrzygnięta.

WAŻNE. Rzecznik Finansowy - czym się zajmuje?

  • Rzecznik Finansowy to instytucja państwowa. Wspiera klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. Pomaga w różny sposób: od poradnictwa, przez interwencje i postępowania polubowne, aż po wsparcie w trakcie postępowania sądowego.
  • Rzecznik pomaga nie tylko w indywidualnych sprawach, ale też podejmuje działania obejmujące wiele osób:
  • -występuje do sądu z pozwem o zaniechanie nieuczciwej praktyki rynkowej,
  • -składa do Sądu Najwyższego skargę nadzwyczajną lub wniosek o uchwałę jak interpretować rozbieżności w orzecznictwie,
  • -informuje Komisję Nadzoru Finansowego i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
  • -występuje do ministerstw o zmiany systemowe
  • Kontakt: Biuro Rzecznika Finansowego, ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warszawa. Telefon ogólny oraz recepcja: (22) 333-73-26, (22) 333-73-27. e-mail: [email protected]
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze atrakcje Krakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska