Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrowersyjna organizacja ruchu drogowego w alei Solidarności

Joanna Posadzy
Infografika Kamil Mójta
Nowy układ komunikacyjny, który powstał na alei Solidarności, to drogowy fenomen! Żeby dojechać do centrum kierowcy, muszą przeciąć w sumie cztery pasy i ominąć wysepki. Kto tak utrudnił nam życie?

Kto zawinił przy projektowaniu organizacji ruchu na placu Naczelnej Organizacji Technicznej i alei Solidarności? Miejski Zarząd Dróg po wyjaśnienia kieruje do Miejskiego Zakładu Komunikacji, a MZK odcina się od zastosowanych tam rozwiązań.
[break]
- Rozwiązania zastosowane dla rowerzystów nie należą do bezpiecznych - mówi Rafał Wiewiórski, dyrektor projektów infrastrukturalnych w toruńskim MZK.
Jego zdaniem rozwiązania zastosowane dla rowerzystów to całkowicie samodzielna koncepcja Miejskiego Zarządu Dróg.
- Nie mieliśmy absolutnie żadnego wpływu na efekt końcowy i nie podpisujemy się pod tym - ucina Rafał Wiewiórski.

Jeden kierunek zawinił

Autorem rozwiązań dla rowerzystów jest m.in. Paweł Wiśniewski, pracownik MZD oraz szef stowarzyszenia Rowerowy Toruń. To on zaproponował wyodrębnienie wysepki z sygnalizacją świetlną dla rowerzystów czy wstawienie pasów i kontrapasów pomiędzy pasy dla samochodów.
- Zaproponowane przez nas rozwiązania są konsekwencją jednokierunkowej organizacji ruchu na alei Solidarności - tłumaczy Paweł Wiśniewski.
Według niego cały problem z nową arterią dotyczy przekształcenia alei Solidarności w ulicę jednokierunkową. Gdyby droga ta była bowiem dwukierunkowa, to rowerzyści poruszali by się po niej na zasadach ogólnych. Urzędnicy zdecydowali jednak, by ruch samochodowy odbywał się wyłącznie w kierunku centrum (na drugiej nitce obowiązuje zakaz ruchu dla samochodów i rowerów), wobec czego organizację ruchu wzbogacono o pasy i kontrapasy rowerowe, które zaprojektowano pomiędzy pasami ruchu zarezerwowanymi dla samochodów.
- Pierwotnie ruch miał odbywać się w dwóch kierunkach i gdyby tak zrobiono, to dzisiaj nie byłoby tego całego chaosu związanego z wciskaniem na siłę rowerzystów w układ drogowy - mówi jeden z urzędników.
Zastosowane rozwiązania budzą jednak kontrowersje. Przede wszystkim podnoszona jest kwestia bezpieczeństwa rowerzystów i ich widoczności.
- Jadąc autem, kilka razy przecina się kontrapas rowerowy, chociażby po to, by skręcić na przykład w Wały Generała Sikorskiego, jadąc z alei Solidarności - mówi jeden z kierowców.
Nie ma także konsekwencji w wytyczaniu szlaków. Jadąc w kierunku centrum (na Szosie Chełmińskiej od skrzyżowania z Grudziądzką), rowerzysta korzysta z pasa rowerowego, ale tylko do... skrzyżowania. W aleję Solidarności wjeżdża już zgodnie z ogólnymi zasadami ruchu, czyli jedzie po jezdni razem z innymi samochodami. W odwrotnym kierunku (z centrum w stronę Wrzosów) jest już jednak wytyczony kontrapas i nim rowerzysta może pojechać od placu Teatralnego aż do placu NOT.

Tylko dla odważnych

Podsumowując: jadąc jezdnią w kierunku centrum rowerzysta musi pokonać niebezpieczne skrzyżowanie na placu NOT (gdzie natężenie w godzinach szczytu jest jednym z najwyższych w Toruniu). Jadąc z centrum w kierunku Wrzosów rowerzysta jedzie z kolei specjalnym kontrapasem, co nie znaczy, że bezpiecznie. Musi bowiem być przygotowany na samochody, które będą przecinać jego pas.
Paweł Wiśniewski przyznaje.
- Owszem, są to rozwiązania dla rowerzystów odważnych, którzy nie boją się korzystać z dróg wspólnie z samochodami.
- Chyba dla kamikadze - kpią z kolei rowerzyści. - Nie wiem, kto z własnej, nieprzymuszonej woli wjedzie na pas rowerowy znajdujący się pomiędzy pasami dla samochodów - kontruje pan Marcin, który miał już okazję skorzystać z tego rozwiązania.
Nie tylko rozwiązania dla rowerzystów są problematyczne. Niejasność wprowadza też oznakowanie poziome, zwłaszcza w obrębie skrzyżowania na placu NOT.
- Tam jest tyle namalowanych linii, że właściwie nie wiadomo, po którym śladzie jechać - mówi Dominika Madejska, mieszkająca w Toruniu. - Jeżeli dodać do tego jeszcze natężenie ruchu i rowerzystów, to jak dla mnie jest już o krok od wypadku - dodaje.
Czekamy na Państwa opinie dotyczące tego układu komunikacyjnego. Można je przesyłać pod adresem mailowym podanym poniżej.

Koncepcja alei Solidarności
- Przebudowa alei jest jedną z inwestycji wchodzących w projekt „Rozwój komunikacji tramwajowej w latach 2007-2013”. Realizuje ją firma Budimex.
- W śladzie alei Solidarności zastosowano tzw. kontrapasy rowerowe, czyli wydzielone z jezdni pasy przeznaczone wyłącznie dla ruchu rowerzystów w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy.
- Na skrzyżowaniu al. Solidarności z Czerwoną Drogą wprowadzono sygnalizację świetlną dla rowerów, uruchamianą wideodetektorem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska