MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj pojedzie na północ ulicą Długą lub Polną [MAPKI I WIZUALIZACJE]

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Skrzyżowanie Długiej i Legionów - rondo Czadcy - w. 1, 3, 4
Skrzyżowanie Długiej i Legionów - rondo Czadcy - w. 1, 3, 4 Wizualizacja: PROGREG
Za nami pierwsze spotkania konsultacyjne w cyklu „Tramwajowy Toruń”. Prezentujemy szczegółowe warianty przygotowane dla trasy na tzw. osiedle JAR.

Spotkanie poświęcone planowanej w północnej części miasta linii tramwajowej odbyło się w środę. Poza urzędnikami i ekspertami, wzięło w nim udział około 30 osób, co może świadczyć o tym, że inwestycja nie budzi większych kontrowersji. Zalety i wady wariantów, a także zgłoszone przez torunian zastrzeżenia i pytania w poniedziałkowych „Nowościach”.

Podobieństwa i różnice

Na początek warto zaznaczyć, że wszystkie cztery warianty, ze stosunkowo niewielkimi różnicami, zakładają poprowadzenie linii od skrzyżowania ulic Solidarności i Chełmińskiej w centrum miasta na północ - wzdłuż Szosy Chełmińskiej i Trasy Staromostowej.

Cztery warianty linii tramwajowej na tzw. JAR
Cztery warianty linii tramwajowej na tzw. JAR
Infografika: JChG

W zależności od wariantu torowisko biegnie w jezdni lub pasie rozdziału między jezdniami. Różnice pojawiają się, gdy linia „skręca” na wschód - w ulicę Długą (warianty 1, 3, 4) lub Polną (wariant 2). Większych różnic między wariantami nie ma na odcinku na osiedlu JAR, gdy torowisko wchodzi w ulicę Watzenrodego. Podobieństwa widać doskonale na załączonej mapce. Warto dodać, że na końcu trasy, na osiedlu JAR, przy ulicy Heweliusza, zaplanowana została pętla do zawracania dla tramwajów.

Wariant 1

Jeden z trzech uwzględniających przejazd ulicą Długą. Torowisko skręca w tę ulicę przecinając wschodnią jezdnię Szosy Chełmińskiej (patrz wizualizacja u góry). Dalej tramwaj jedzie pośrodku - między jezdniami i odbija w kierunku północnym (na wysokości skrzyżowania z ulicą Boboli). Dalej linię wytyczono właśnie po północnej stronie jezdni, w osobnym pasie - wzdłuż bloków, a więc w oddaleniu od domów jednorodzinnych po południowej stronie. Torowisko skręca następnie w Legionów - nie ingerując w tamtejsze skrzyżowanie z rondem Czadcy.

PRZECZYTAJ:Żenująca frekwencja

Następnie linia prowadzi zachodnią stroną Legionów, zajmując obecne parkingi, czemu sprzeciwili się, obecni na spotkaniu konsultacyjnym, torunianie. Ich zdaniem niedopuszczalne jest zlikwidowanie miejsc postojowych w miejscu, w którym już dziś parkowanie jest utrudnione. Dalej linia przecina jezdnię ulicy Legionów - tuż przed skrzyżowaniem z Polną i skręca na wschód po zarezerwowanym już pasie między drogą a chodnikiem i ścieżką rowerową. Torowisko odchodzi następnie na północ przecinając Traktorową oraz Polną i prowadzi pasem na wschód od ulicy Ugory. Dalej wchodzi w ulicę Watzenrodego i wiedzie na JAR.

Wariant 3

Kolejny uwzględniający wykorzystanie ulicy Długiej. Różni się od W1 tym, że torowisko poprowadzono tutaj w osi jezdni tej ulicy. Z tego powodu tramwaje będą przecinać rondo Czadcy i jechać dalej w osi ulicy Legionów. W rejonie przecinającego ją torowiska kolejowego linia zostanie skierowana w kierunku wschodnim, poza jezdnię.

Skrzyżowanie Długiej i Legionów - rondo Czadcy - w. 1, 3, 4
Skrzyżowanie Długiej i Legionów - rondo Czadcy - w. 1, 3, 4
Wizualizacja: PROGREG

Dalej pobiegnie równolegle do Polnej, przetnie jej jezdnię i poprowadzi następnie po - uwaga - zachodniej stronie Ugorów. Następnie tory przejdą przez rondo w rejonie Watzenrodego i poprowadzą dalej na JAR.

Wariant 4

Tu także torowisko wyznaczono w osi ulicy Długiej. W odróżnieniu od W3, zaprojektowano na niej wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe.

Dalej prowadzi tak, jak w wariancie 3. Inaczej biegnie jednak na ulicy Legionów. Tu, tuż za skrzyżowaniem z ulicą Kaliskiego, torowisko zostanie skierowane na wschód, na wolny teren. Dalszy przebieg jest taki sam, z tym, że na Ugorach tramwaje pojadą po jej wschodnim zarezerwowanym dla nich pasem i nie będę ingerowały w rondo przy Watzenrodego.

Wariant 3

To jedyny, który wykorzystuje ulicę Polną, dlatego odchodzimy od porządku numerycznego i prezentujemy go na końcu.

- W wariancie 3 różnica polega na tym, że zamiast w ulicę Długą linia biegnie nieco dalej Szosą Chełmińską i skręca na wschód w Polną - wyjaśnia inż. Grzegorz Rychel z krakowskiej firmy Progreg, przygotowującej studium projektowe. - Po przecięciu skrzyżowania z Polną linię poprowadzono przy południowej stronie jezdni - bliżej i Dworca Północnego. Znajduje się tam wolny pas pod torowisko.

Dalej linia przechodzi przez jezdnie ulicy Legionów i prowadzi przez Polną aż do wschodniej części ulicy Ugory, a potem na JAR.

Poniżej prezentacja firmy Progreg - z wizualizacjami i mapkami, którą można było obejrzeć podczas spotkania konsultacyjnego
Pobierz: http://m.7dni.pl/2016/04/n/8972e-346732.pdf

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska