Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie loguj się na konto z Wi-Fi hotelu czy pensjonatu. Oszuści tylko na to czekają!

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Wakacje to okres żniw dla złodziei. Lepiej m.in. nie korzystać z hotelowych Wi-Fi, żeby zalogować się na rachunek bankowy, skoro hasło na nie jest ogólnodostępne...
Wakacje to okres żniw dla złodziei. Lepiej m.in. nie korzystać z hotelowych Wi-Fi, żeby zalogować się na rachunek bankowy, skoro hasło na nie jest ogólnodostępne... 123RF
Jest wiele sposobów, za pomocą których oszuści próbują wyłudzić dane, by dostać się na nasze konto. Niestety, często sami pakujemy się w kłopoty!

- Lepiej nie logować się na konto elektroniczne za pomocą Wi-Fi hotelu czy pensjonatu, w którym akurat przebywamy na wakacjach - ostrzegała podczas niedawnej konferencji prasowej Agnieszka Wachnicka, wiceprezes Związku Banków Polskich odpowiadając na pytanie „Pomorskiej” właśnie w tej sprawie. - W miejscach wypoczynku hasła do internetu są ogólnodostępne, wiele osób z nich korzysta i oszustom łatwiej włamać się do sieci. Banki nie są temu winne, ich systemy są zabezpieczone, ale to często klienci sami pakują się w kłopoty.

To nie wina banku!

Oczywiście, bank nie ponosi odpowiedzialności, gdy do włamania dojdzie z winy klienta!

Niestety, kradzież pieniędzy z konta bankowego stała się codziennością. Cały czas rośnie liczba osób, która została poszkodowana takim przestępstwami. Dotyczy to nie tylko bogatych osób, które na swoich rachunkach trzymają sporo pieniędzy, ale coraz częściej również w zwykłych obywateli. Zaś wakacje to okres żniw dla złodziei.

Próbują oni na różne sposoby dobrać się do naszych pieniędzy i to głównie od nas zależy czy im się uda, czy nie.

Zdarza się, że to klient sam podaje im hasła do przelewu. Zrobił tak, bo wydawało mu się np., że płaci np. 1 zł dopłaty za zamówioną przesyłkę, a w rzeczywistości pozwolił wypłacić ze swojego konta wszystkie pieniądze.

Tak nas chcą oszukać!

Kancelaria Prawa Finansowego Eurolege ostrzega, że oszuści chętnie korzystają z podstawionych stron banków czy bramek płatności. Nieświadomy klient banku otrzymuje informację, że musi jak najszybciej zmienić hasło lub od znajomego na Facebooku otrzymuje link do poratowania pieniędzmi z... przejętego konta.

Inna często używana metoda oszustów to kontakt telefoniczny, podanie się za konsultanta banku i prośba o zainstalowanie aplikacji pomocniczej. KPF podaje przykład oszustwa na pracownika banku. Tutaj można się zastanowić, jak oszuści nabierają nieświadomych klientów banków i co potwierdza ich wersję, że są prawdziwymi pracownikami banku. Odpowiedzią jest nazwa, która wyświetla się zamiast numeru telefonu, np. Infolinia mBank. Każdy z nas może podmienić numer telefonu na dowolną frazę lub wyraz, tak by wyświetlał się u odbiorcy. W trakcie rozmowy oszuści namawiają do zainstalowania aplikacji AnyDesk, która pozwala im widzieć ekran urządzenia ofiary. W ten sposób pozyskują dane do logowania. Kradzież pieniędzy następuje od razu lub tuż po zakończeniu rozmowy.

Są też takie oszustwa:

  • oszustwo na OLX,
  • oszustwo na Vinted,
  • oszustwo na paczkę,
  • oszustwo na Facebooku,
  • oszustwo na BLIK,
  • oszustwo na kryptowaluty,
  • oszustwo na pracownika banku.

Gdy padliśmy ofiarą włamania na konto, to w pierwszej kolejności należy zgłosić to na infolinię banku lub skontaktować się z konsultantem przez aplikację bankową. Jeśli zauważymy dziwne transakcje, SMS do autoryzacji, jak najszybciej zgłośmy to do banku. Pracownik powinien natychmiast zablokować dostęp do konta oraz kart kredytowych. Daje to duże szanse, że transakcja zostanie anulowana.

To proste zasady, które pomogą zminimalizować ryzyko włamania na konto.

  • Jeśli płacisz za coś przez Internet, płać kartą. Nawet, gdy padniesz ofiarą oszustów, to większości przypadków odzyskasz wszystkie lub dużą cześć skradzionych pieniędzy.
  • Nie płać przelewem generowanym z linka. Jeśli nie chcesz płacić w internecie kartą, to płać BLIK-iem lub poproś o numer konta i samodzielnie zleć przelew. Dzięki temu ograniczysz ewentualne straty tylko do kwoty, którą przesyłasz.
  • Nigdy nie ufaj osobie, która do ciebie dzwoni lub pisze wiadomość. Bądź szczególnie ostrożny, jeśli dzwoni pracownik banku, BIKu, policjant itp. i mówi, że właśnie ktoś cię okrada lub zaciąga na ciebie kredyt. Wtedy należy natychmiast się rozłączyć i samodzielnie zadzwonić do danej instytucji, aby potwierdzić czy to prawda. Jeśli natomiast dostaniesz wiadomość od kogoś znajomego, kto prosi o dokonanie płatności lub coś podobnego, to pamiętaj, że przestępca mógł się włamać na jego konto. W takiej sytuacji zadzwoń do tej znajomej osoby, aby potwierdzić czy to faktycznie ona do ciebie pisze.(infor.pl)

Tak znany bank ostrzega w wakacje przed oszustami:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nie loguj się na konto z Wi-Fi hotelu czy pensjonatu. Oszuści tylko na to czekają! - Gazeta Pomorska

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska