MKTG SR - pasek na kartach artykułów

[PYTANIE DNIA] Czy jesteśmy zadowoleni z opieki zdrowotnej?

Mariola Lorenczewska
Mariola Lorenczewska
W toruńskiej delegaturze NFZ ankieta dostępna jest w wersji papierowej
W toruńskiej delegaturze NFZ ankieta dostępna jest w wersji papierowej Sławomir Kowalski
Ruszyło pilotażowe badanie poziomu satysfakcji pacjenta prowadzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia. W toruńskiej delegaturze NFZ można już pobrać papierowy egzemplarz ankiety.

[break]
Czy długo czeka Pani/Pan na wizytę do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej? Proszę ocenić dostępność do rejestracji telefonicznej - łatwość dodzwonienia się - to przykładowe pytania ankiety satysfakcji pacjenta, którą od kilku dni można wypełniać w siedzibach Narodowego Funduszu Zdrowia. To nowość, bo do tej pory NFZ nie robił takich badań.

- Ankieta skierowana jest tylko i wyłącznie do pacjentów. Udział w badaniu może wziąć każdy, kto korzystał z podstawowej opieki zdrowotnej w ciągu ostatnich 12 miesięcy - tłumaczy Barbara Nawrocka, rzecznik kujawsko-pomorskiego oddziału NFZ. - Akcję prowadzimy dwutorowo.

Ankietę można wypełniać przez internet (na stronie: nfz-bydgoszcz.pl). Dla osób niekorzystających z internetu jest dostępna w wersji drukowanej w siedzibach NFZ (delegatura NFZ w Toruniu, Szosa Chełmińska 30).

- Chcemy prosić samorządy o pomoc w rozprowadzaniu ankiet. Jeśli ZUS wyrazi zgodę, to też w jego placówkach będzie można pobrać ankietę - zaznacza Barbara Nawrocka. - Chodzi o to, by dostęp był jak najszerszy.

Ankieta jest anonimowa. Zawiera 22 pytania zamknięte i jedno opisowe. Dotyczą przede wszystkim spraw organizacyjnych podstawowej opieki zdrowotnej. To na początek, w przyszłości podobnej ocenie zostaną poddane szpitale i poradnie. Pilotażowe badanie potrwa trzy tygodnie. Od 2016 roku NFZ zamierza przeprowadzać je systematycznie.

Samo wypełnienie ankiety trwa ok. 4 minut. Nie powinno sprawić trudności. W pierwszej części są pytania ogólne, typu płeć, wiek, wykształcenie. Właściwą odpowiedź zaznacza się krzyżykiem. W pytaniach oceniających, np. „Co jest najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń?” można wybrać trzy z ośmiu odpowiedzi, np. uprzejmość i życzliwość osób zatrudnionych w rejestracji, czas oczekiwania. W innym jest prośba o ocenę uzyskiwania skierowania do specjalisty (skala od 1 do 5). W kolejnym, czy honorowane są szczególne uprawnienia pacjenta, np. zasłużonego dawcy krwi.

Fakt, jak przychodnia wypada w ankietach ma być jednym z kryteriów przy podpisywaniu umów. Dla wypadających najlepiej przewidziano premię (i odwrotnie).

W toruńskim NFZ przez pierwsze trzy dni 98 osób wypełniło ankietę na papierze (w województwie - 393). Warto to zrobić. Tym bardziej że do tej pory przychodnie i szpitale proponowały pacjentom wypełnianie ankiet, ale na własny użytek. I nie zawsze wyciągano z nich wnioski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska