Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczny samochód. Kontrola zbieżności raz do roku

Zbigniew Juchniewicz
Nawet najlepsze zawieszenie nie będzie w stanie sobie poradzić ze stanem naszych dróg. Receptą jest dobre użytkowanie, które zminimalizuje zagrożenia z powodu trudnych warunków eksploatacji samochodu.

Nawet najlepsze zawieszenie nie będzie w stanie sobie poradzić ze stanem naszych dróg. Receptą jest dobre użytkowanie, które zminimalizuje zagrożenia z powodu trudnych warunków eksploatacji samochodu.

<!** Image 3 align=none alt="Image 190227" sub="Stan elementów zawieszenia ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i komfort podróżowania Fot. Grzegorz Olkowski">W zawieszeniu niezależnym każde koło resorowane jest oddzielnie. W zawieszeniu zależnym koła osi oddziaływują na siebie wzajemnie, gdyż są połączone jednym elementem zawieszenia - na przykład resorem piórowym lub sztywną osią. W nowo konstruowanych i projektowanych samochodach osobowych i lekkich dostawczych przednie zawieszenie oraz tylne jest już obecnie z reguły niezależne.

<!** reklama>Wyjątkiem są samochody z napędem 4x4 oraz lekkie dostawcze, w których nadal można spotkać zawieszenia zależne, które są ze względu na swoją prostotę mniej awaryjne. Pozostawia to jednak wiele do życzenia jeśli chodzi o komfort i przenoszenie oddziaływania nierówności jezdni na samochód. Zawieszenie takie gorzej spisuje się też przy pokonywaniu zakrętów (przechyły nadwozia i stabilność toru jazdy).

- Sworzeń jest elementem łączącym wahacz ze zwrotnicą. W czasie jazdy pracuje cały czas. Najbardziej narażony na uszkodzenie jest na nierównościach na długich odcinkach drogi, niezależnie od tego, czy samochód jedzie prosto czy skręca. Kolejnym elementem, na który warto uważać, jest końcówka drążka kierowniczego. Odpowiada on za połączenie zwrotnicy z przekładnią kierowniczą. Najbardziej nie lubi pokonywania dziur podczas skrętu. Łącznik stabilizatora, położony między kolumną McPhersona a drążkiem stabilizatora, najgorzej znosi jazdę po dziurach w czasie skrętów i zawracania. Przeguby wahaczy są również elementem łatwo ulegającym uszkodzeniu. Niektórzy producenci wprasowują je na stałe. Wtedy w razie awarii należy wymienić cały wahacz - mówi Marek Godzieszka, dyrektor techniczny firmy Auto-Boss. - Szczególną uwagę zalecam również zwrócić na amortyzator. Jest on elementem odpowiadającym za stabilne pokonywanie przez auto nierówności. Najczęstsze awarie amortyzatorów to wybicie oleju lub gazu wypełniającego jego środek. Zużycie amortyzatorów objawia się „pływaniem” auta na nierównościach.

Amortyzatory mają bardzo duży wpływ na pracę systemów ABS i ESP. Przy zużytych amortyzatorach i systemie ABS droga hamowania wydłuża się w porównaniu do samochodów, które mają niesprawne amortyzatory bez ABS.Aby wydłużyć żywotność zawieszenia, należy przede wszystkim co najmniej raz w roku kontrolować jego stan i od razu wymieniać uszkodzone elementy, aby nie doprowadzać do uszkodzenia pozostałych elementów zawieszenia. Jeżeli istnieje możliwość wybrania trasy, to może warto nadłożyć parę kilometrów, wybierając drogi z lepszą nawierzchnią. Jeżeli już trafi się nam dziurawa droga, to zmniejszmy prędkość tak, aby móc ominąć największe dziury, a przede wszystkim nie przejeżdżać po nich z dużą prędkością.

- Bezpieczną eksploatację samochodu zapewnia kontrola zbieżności, przeprowadzana raz do roku lub po każdym zdarzeniu, które może spowodować utratę geometrii - na przykład po stłuczce lub uderzeniu w krawężnik - dodaje specjalista z Auto-Boss.


Warto wiedzieć

Zawieszenie zależne i niezależne

Przy zużytych amortyzatorach i systemie ABS droga hamowania wydłuża się w porównaniu do samochodów, które mają niesprawne amortyzatory bez ABS.

  • W zawieszeniu niezależnym każde koło resorowane jest oddzielnie.
  • W zawieszeniu zależnym koła osi oddziaływują na siebie wzajemnie, ponieważ połączone są jednym elementem zawieszenia - na przykład resorem piórowym lub sztywną osią.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska