MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Cenowa wojna Biedronki i Lidla trwa. Sieci spotkają się w sądzie. A jak ich potyczki wpływają na ceny w sklepach?

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
W sądzie swój finał znajdzie wojna cenowa Biedronki i Lidla. Póki co w grze jest także komornik.
W sądzie swój finał znajdzie wojna cenowa Biedronki i Lidla. Póki co w grze jest także komornik. Adam Jankowski / Polska Press
Klasyczną wojną cenową nazywają eksperci spór Biedronki i Lidla, który wywołuje już niemałą burzę w mediach społecznościowych. Kolejny odcinek tego serialu to komornik sądowy, który zajmuje plakaty Biedronki. Za co Lidl pozywa Biedronkę? Jak wojna dyskontów wpływa na ceny w sklepach? Paragony sprzed lat zaskakują.

Spis treści

Klasyczna wojna cenowa Biedronki i Lidla

Biedronka i Lidl od lat walczą o klientów na różnych polach. Od ubiegłego roku wyjątkową popularność zyskały koszyki zakupowe, a dyskonty zaczęły licytację, który z nich jest tańszy od drugiego. Na początku lutego sytuację zdecydowanie zaognił sms Biedronki, w którym sieć już bez ogródek zaprosiła klientów po masło w promocyjnej cenie, informując jednocześnie o gorszej promocji w Lidlu:

W poniedziałek 5.02 w Biedronce mandarynka luz jedynie 3,49zl/kg, bez aplikacji, a w Lidlu 14% drożej niż w Biedronce mandarynka luz 3,99zl/kg z aplikacją. Oferta Lidl z gazetki. A do tego w Biedronce 20 zł rabatu od razu jak wydasz min. 299 zł z kartą MB. Tylko 5.02

I choć później mieliśmy jeszcze licytacje na ceny pączków czy kolejne porównywanie koszyków zakupowych, to ceny masła ponownie wzbudzają największe zainteresowanie. Efekt jest jeden - w obydwu dyskontach aktualne ceny są niższe od tych, które obserwowaliśmy pod koniec 2023 roku. To zaskakujące, bo inflacja nadal powoduje wzrosty cen - jest niższa, wiec ceny rosną wolniej, ale nadal o obniżki cen ciężko.

Obecnie jednak sprawy nabrały tempa, bo Lidl, według informacji portalu wiadomoscihandlowe.pl, miał pozwać Biedronkę do sądu. Chodzi o plakaty Biedronki z tytułem: „Od 2002 roku Biedronka tańsza niż Lidl”. Niemiecka sieć skarży tezy Biedronki nie tylko za wykorzystanie logo, ale także za brak źródeł dla swoich hipotez. Dotychczas Biedronka często tworzyła tego typu reklamy, jednak zawsze powoływała się w tych porównaniach na koszyki zakupowe ASM Sales Force Agency oraz Faktu.

Lidl wraz z pozwem złożył do sądu wniosek o udzielenie zabezpieczenia roszczeń jeszcze przed wszczęciem postępowania. Sąd wyraził na to zgodę.

Komornik sądowy zaczął zajmować plakaty, w których sieć należąca do Jeronimo Martins chwali się, że jest tańsza od Lidla - podał portal wiadomoscihandlowe.pl.

Ceny w Biedronce i Lidlu spadają. W innych sklepach rosną

Portal dlahandlu.pl porównał obecne ceny 50 produktów z cenami, jakie widzieliśmy jeszcze w ostatnich tygodniach 2023 roku. W Biedronce ceny spadły w tym czasie średnio o 5 zł, natomiast w Lidlu aż o ponad 22 zł. Serwis to samo porównanie zrobił także w kontekście innych sieci. Ceny w tym czasie w najlepszym wypadku pozostały niezmienne, a w przypadku sieci Netto wzrosły nawet o ponad 10 zł.

Okazuje się, że Biedronka i Lidl mają także wspólny cel w prowadzeniu tak zażartej walki. Portal Finanse WP podkreśla, że to ich wspólna metoda walki z konkurencją:

Obie sieci zdecydowały się na bezpośrednią konfrontację, by zmarginalizować marketingowo resztę swojej konkurencji - mówi Michał Pajdak z Uniwersytetu WSB cytowany przez portal.

I faktycznie, choćby porównanie koszyków zakupowych pokazuje, że od drugiej połowy 2023 roku coraz mniej słyszy się o niskich najniższych cenach w Auchan czy Carrefourze, co jeszcze na początku ubiegłego roku zdarzało się wielokrotnie.

Porównujemy paragonu z 2021 i 2024 roku

Jeszcze w 2021 i 2022 roku średnia cena kostki masła w sklepach w Polsce wynosiła ok. 8-9 zł. Po wielu tygodniach takich podwyżek cen na rynku zaczęliśmy obserwować coraz niższy popyt na masło, co spowodowało, że już w 2023 roku ceny tego produktu mocno spadły.

Portal dlahanldu.pl od lat obserwuje zmiany cen różnych grup produktów w polskich sklepach. Analiza tych danych potwierdza, że obecnie średnie ceny masła wróciły już do stanu z 2018 i 2019 roku, a więc sprzed kryzysu związanego z pandemią i wojną w Ukrainie. Jeszcze ciekawsze są dane o minimalnych cenach masła - te pod koniec 2023 roku spadły do poziomu poniżej 2,5 zł. Takie promocje zdarzały się np. tuż przed świętami. To poziomy niewidziane od ponad 10 lat.

Także paragony, które znalazła Strefa Biznesu, potwierdzają, że wojna Biedronki i Lidla obniża ceny w tych sklepach. W połowie marca 2021 roku, a więc tuż przed Wielkanocą, regularna cena masła w Lidlu wynosiła 5,99 zł.

Cena masła w  Lidlu w marcu 2021 roku
Polska Press

Od tego czasu inflacja wzrosła już do rekordowych wartości, tymczasem w lutym 2024 roku to samo masło w Lidlu kosztuje tyle samo, z tą różnicą, że nawet co kilka dni pojawiają się promocje, dzięki którym masło można kupić w cenie poniżej 3 zł.

Promocja na masło w Lidlu z lutego 2024
Materiały promocyjne

Zastanówmy się przez moment. Kiedy ostatnio widziałeś puste półki przy etykietach o promocji na masło? Te zdarzają się na tyle często, że nie powodują już szturmu na dyskonty w pierwszych godzinach po otwarciu.

W materiale użyto zdjęć pochodzących z 123rf.com.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Ceny złota na nowym, historycznym poziomie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Cenowa wojna Biedronki i Lidla trwa. Sieci spotkają się w sądzie. A jak ich potyczki wpływają na ceny w sklepach? - Strefa Biznesu

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska