Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz chętniej jeździmy Toruńskim Rowerem Miejskim

Paweł Kędzia
Jacek Smarz
Liczba wypożyczeń rowerów miejskich idzie w górę w tempie rakiety kosmicznej. W ubiegłym roku torunianie wypożyczyli te pojazdy ponad 180 tys. razy! Czy w tym roku znów padnie rekord?

Charakterystyczne rowery wpisały się na stałe w krajobraz Torunia. Rozpoznać można je już z daleka. Mieszkańcy pokochali Toruński Rower Miejski, o czym świadczy rosnąca z roku na rok liczba wypożyczeń. W ubiegłym roku padł rekord. Było ich ponad 180 000. Czy w tym roku uda się poprawić ten wynik? Czas pokaże.

Niezmiennie najpopularniejszą stacją jest ta na placu Rapackiego. W tym sezonie mieszkańcy i ich goście korzystali z tamtejszych rowerów 11 436 razy. Równie często odwiedzana jest stacja na Broniewskiego przy Tesco - 10341 razy. Można się domyślać, że z punktu przy ul. Tujakowskiego/Mickiewicza, w sąsiedztwie biblioteki i akademików, korzystają głównie studenci i to oni wypożyczali rowery 9276 razy. Również w ubiegłym roku te trzy stacje były najbardziej oblegane.

Władze Torunia w ślad za rosnącym zainteresowaniem mieszkańców inwestują w rozwój systemu Toruńskiego Roweru Miejskiego. Obecnie miasto przygotowuje się do przetargu na operatora TRM. Na obsługę TRM na lata 2018-2021 samorząd przeznaczy aż 6 milionów złotych: 2,4 mln w pierwszym roku i po 1,2 mln zł w kolejnych latach. Dla porównania, obsługa systemu od 2014 r. kosztowała dotychczas zaledwie nieco ponad milion złotych.

Zobacz także: Dwa wieżowce na toruńskiej Winnicy? [WIZUALIZACJE]

Więcej rowerów i stacji
W skład TRM w 2018 r. ma wejść 400 rowerów - o 100 więcej niż obecnie - zlokalizowanych odpowiednio w 40 stacjach rowerowych, nie licząc punktów finansowanych przez komercyjnych partnerów. Jest ich obecnie pięć.

Istniejące stacje Toruńskiego Roweru Miejskiego powstały w lokalizacjach proponowanych kilka lat temu przez mieszkańców w plebiscycie. W ramach następnych działań, tym razem prowadzonych w ramach przygotowania planu rozwoju sieci TRM, w kwietniu i w maju 2017 r. odbył się pierwszy etap kolejnych konsultacji społecznych.

Czytaj dalej - kliknij poniżej:

Pozwoliło to wytypować 60 punktów tworzących optymalną dla Torunia sieć stacji rowerowych. Miasto nie ma jednak możliwości uruchomienia wszystkich 60 stacji TRM. Dlatego ich liczba, z obecnych 25, wzrośnie do 40. Stację na Barbarce usunięto z mapy lokalizacji, ponieważ jest to najmniej używana stacja roweru miejskiego.

18 nowych punktów

W przyszłym roku na mapie Torunia pojawi się 18 nowych punktów, o wyborze których zdecydowali sami miesz-kańcy.

- Spośród stacji obecnie działających bez zmian pozostawiono 22. Zostały już raz wskazane przez torunian i sprawdzają się. Są położone w dobrych lokalizacjach, mieszkańcy intensywnie z nich korzystają. Nie było więc powodu, by je przemieszczać - informuje Anna Kulbicka-Tondel, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Torunia. - Pozostałe 18 stacji trafiło do puli 38 lokalizacji, które w procesie konsultacyjnym podlegały wyborowi przez mieszkańców.

Pojawił się jednak pewien problem. Pełne przyjęcie wytycznych torunian spowodowałoby braki w sieci TRM na Rubinkowie i Skarpie oraz w lewobrzeżnej części miasta i jednocześnie nadmierne zagęszczenie w stosunku do innych rejonów na Bydgoskim Przedmieściu.

Zobacz także: Toruń. Strefa zamieszkania na starówce. Najczęstsze pytania mieszkańców

Dlatego urzędnicy proponują, żeby zamiast 18 lokalizacji wskazanych przez mieszkańców zrealizować 13: ulica Bydgoska/Park Miejski, ulica Watzenrodego/ulica Ugory, Rynek Nowomiejski, ulica Legionów/trasa średnicowa, ulica Gagarina/Polomarket, ulica Broniewskiego/ulica Sienkiewicza, ulica Grudziądzka/ulica Kozacka, Szosa Chełmińska/ulica Podgórna, ulica Bydgoska/ulicaKonopnickiej, ulica Jana Sobieskiego/ Garbaty Mostek, ulica Łódzka/ulicaOkólna i ulica Zbożowa.

Stacje powstaną też w innych pięciu lokalizacjach, które wypełnią luki na mapie TRM powstałe po głosowaniu torunian.

Czytaj dalej - kliknij poniżej:

Na lewobrzeżu mieszkańcy wskazali tylko jedną nową stację.Proponowana lokalizacja przy ul. Poznańskiej znajduje się w sąsiedztwie dużego osiedla mieszkaniowego, poczty, parku, punktów handlowych i instytucji kultury.

Pięć za Wisłą
Do zrealizowania pozostają również dwie stacje „stare”. Urzędnicy proponują, aby na lewym brzegu Wisły było łącznie 5 stacji.

Kolejna lokalizacja przy ul. Targowej znajduje się w sąsiedztwie dużego osiedla mieszkaniowego oraz pun-ktu handlowego. Na trasie w stronę osiedli Rubinkowo i Na Skarpie lokalizacje uzyskały bardzo małą liczbę głosów i biorąc pod uwagę tylko wskazania mieszkańców, system w tej części posiadałby luki.

Zobacz także: Wkrótce nastąpi zamknięcie Szosy Chełmińskiej. Ile potrwają utrudnienia? [ZDJĘCIA]

Punkt przy pętli Rubinkowo II znajduje się w pobliżu dużego osiedla mieszkaniowego, w punkcie przesiadkowym komunikacji miejskiej, w sąsiedztwie szkoły i punktów handlowych.

Na osiedlu „Na Skarpie” lokalizacje uzyskały bardzo małą liczbę głosów i biorąc pod uwagę tylko wskazania mieszkańców system w tej części miasta będzie posiadał tylko 2 stacje tzw. stare. Z tego samego powodu powstanie stacja przy ul. Rydygiera.

Stacje patronackie
Czy w dalszym ciągu będą stacje patronackie? To zależy od ich właścicieli. System roweru miejskiego jest elastyczny i może być jeszcze większy. Stacje przy centrach handlowych powstają z inicjatywy ich właścicieli, na ich terenie, a miasto chętnie włącza takie stacje do systemu TRM - powiększają bowiem sieć rowerowa i możliwości transportowe w Toruniu.

Dotychczas stacje patronackie funkcjonowały przy centrach handlowych: Atrium Copernicus, Kometa, Plaza, Bielawy i Street Mall Vis a Vis.

Samorządowcy mają nadzieję, że także w kolejnych latach zarządzający tymi centrami będą zainteresowani utrzymaniem stacji.

Warto wiedziećJazda za darmo
Odległość pomiędzy stacjami została ustanowiona w taki sposób, aby jak najwięcej użytkowników mogło korzystać z rowerów bezpłatnie. Darmowe przejazdy (do 20 minut od wypożyczenia) to obecnie prawie 80 proc. wszystkich wypożyczeń.
Jeśli studenci mieszkający w domach studenckich na ul. Mickiewicza chcą dojechać do Biblioteki Uniwersyteckiej to wypożyczają rowery na stacji nr 20 (ul. Mickiewicza/ul. Tujakowskiego) i po skończonej jeździe oddają na stacji nr 6 (ul. Gagarina - Biblioteka UMK). Jeśli zdążą przejechać ten dystans w 20 minut to korzystanie z roweru nic nie będzie ich kosztowało.

Nie wiesz, jak skorzystać z PLUSA? Kliknij TUTAJ, a dowiesz się więcej!

NowosciTorun

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska